Motorsåg och handhållet

Partner BA 437 röjsåg?

5 inlägg 11258 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Partner BA 437 röjsåg?

sorken  
#61140 Hej
Behöver köpa en röjsåg. Var och kollade in hos den lokala handlaren en Stihl 450 men blev lite snål så jag jag började att kolla runt efter något billigare. Hittade inget beg. på blocket i närheten så då blev att se vad som fanns nytt. Ser att Partner har två sågar som heter 437 och 477, trevligt med sly och grästrimmer huvud med i priset. Är ju halva priset mot Stihl. Skall ha sågen bara för hobby har i år några ha att röja, är mest igenväxta inägor. Men jag vill ju inte ha direkt skit. Minns att farsgubben körde lite Partner motorsågar men det är länge sedan. Så vad säger experterna ska jag vänta och hoppas att hitta något begagnat från Hva, Stihl eller kan man köpa en ny Partner och det funkar för det lilla jag behöver den för?

MVH AW



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner BA 437 röjsåg?

totte  
#61172 Min erfarenhet av Partner är att det numera då inte är proffsgrejor, men i hobby/hem-segmentet står dom sig rätt bra, särskilt jämfört med en massa kinesiska grejor i varuhusssortimenten. För hemanvändning duger dom, har en Partner 4200 motorsåg och den är alldeles utmärkt för mina behov, några timmars vedkapning och sånt. Det du framför allt skall kolla upp är att du kan få tag på reservdelar och service, det är som inte så kul att stå där med trasiga grejor i veckor för att man inte får tag på en enkel liten del, t ex ett tappat tanklock eller en bränsleslang.

Om du köper beg proffsgrejor, tänk på att röjsågar tillhör dom som går hårdast, vad gäller motorn.

Avatar Fallback

Re: Partner BA 437 röjsåg?

Nonkan  
#61278 Köp en Stihl FS310 annars, den kan du köra hårt med. Jag antar att du inte tänker köra kraftigt eftersatt röjning? Jag tycker alltid det är bättre att köra en mindre Stihl än en större Partner.

Partner kör ganska risiga lösningar på bl.a. infästning till klinga. Själva medbringaren till klingan går sönder ganska lätt.

Partner 2009 går inte att jämföra med Partner tidigt 90-tal.

Användarvisningsbild

Re: Partner BA 437 röjsåg?

totte  
#61287
Partner 2009 går inte att jämföra med Partner tidigt 90-tal.


Därom råder ingen tvekan, Partner av idag är hobbygrejor, hyfsade för att vara sådana, men långt ifrån dom tuffa proffsgrejor dom gjorde förr. Och en stor nackdel är också att dom inte säljs av fackhandlare, utan på Jula och såna ställen.

Avatar Fallback

Re: Partner BA 437 röjsåg?

sorken  
#61297 Tack för alla svar och förslag. Efter en massa velande fram och tillbaka och turer till affärer så blev den en Husqvarna 343fr så det blev en lite dyrare ändå. Fick den för 10% ner mot riktpriset så det känns ju som en ganska bra affär (kanske alla återförsäljare kör med 10% rabatt) Behöver grästrimmer tillsatsen så det känns rätt med den här maskinen.

Har bara kört med en mycket gammal Hva förut så det ska bli intressant att känna hur dom nya känns.

Nästa grej att kolla in är en nya motorsåg, gammla sågen är en Hva från någon gång på 1980 som köptes beg. av domänverket så den har nog gjort sitt.

MVH AW

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).