Motorsåg och handhållet

idag

11 inlägg 4412 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

idag

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4335 idag har jag kapat mina första två granar i skolan dom var cirka 15meter :D

det gick jättebra att sikta med hvas sikte!

och brytmånen blev rak och fin!

sen har ja även lärt mig stamkvista och att kvista stocken :D



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4342 Gratulerar, det måste ha känts bra. :D

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4346 japp var väldigt nervös båda gångerna dock... man vill ju inte få en 15 meters tall över sig de första man gör:D men jag vart jävligt glad när den kom dit jag sa att den skulle komma!

kvistning e kul änsålänge men jag ivarjefall blir dyngsur av svett i t-shirt och hvas huggarblus

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4357 Man ska ha viss respekt för det man håller på med i samband med fällning och även aptering med träd som ligger i spänn.
Det är när man tappar respekten och allt blir "rutin/slentrianmässigt" som saker kan gå åt h-lvete.

Visst kändes det gött när tallen (eller vad det nu var?), föll EXAKT!, som planerat, pgo.
Det är frukten av ett väl utfört förarbete.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4361 jo lärarn sa det spec vid kvistningen om någon skulle kvista fort så skulle dom få "kör förbud" i 15min till resten av dagen

jag började väldigt sakta en kvist i taget och sen när ja började få in lite det med hur man ska kvista så trappa jag upp ett steg fortfarande som jag klarade av


den andra var jag ännu mer försiktig med då jag hade själv fått stamkvista och röjt undan runtom (lärarn var i närheten vid båda fällningar efter massor med bråk med vad de nu heter typ arbetskyddsnämnden lr någe)

och det andra var ett träd som stod mer eller mindre i kanten av ett dike inärheten av de andra trädet jag fällde,

det var några mindre hasselträd ivägen men lärarn och även jag trodde att det skulle gå att få ner granen om den bara väl fick börja falla men dom tog emot för mycket så läraren fick ta hand om den sista biten ner när det hade fallit mot dom..

:) han känns bra som lärare för han e väldigt nogrann med kedjefilning och andra grundläggande saker

han säger även att om vi inte förstår ska vi säga det för då har han förklarat fel.. vilket gör det bara lättare för en själv å säga när man inte förstår något han precis förklarat


vi har en lärare som kan vara något stressad ibland

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4407 Ja,grattis!! nu är du på gång!! :D när det gäller kvistningen,så ta det lungt å metodiskt! när jag var yngre gned jag själv på som en idiot! å trodde att man var jättesnabb!! men man lär sig med åren! jag brukar hugga men några yngre killar ibland,dom brukar gnida på som tusan...........i 10 min, sen är dom helt slut!! :) medan jag "lunkar" vidare! när dagen sen är slut,så brukar jag ha huggit ungefär dubbelt så mycket som dom!!hehe! och dom kan inte begripa hur i helsike jag burit mig åt! :D då är det roligt att bara flina lite åt dom!! då blir dom tokiga!! :lol: tar man det lungt,undviker man dessutom stensågningar mm,som tar en massa onödig tid!! "grabbarna" sitter å filar en hel del!! :)

Kör hårt!! (men lungt)

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4409 "Gamla gubbar är inte att förakta. Dom gör det bra för det går sakta!"

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4411 det påminner om det lärarn sa huggarn

han pratade om att om man arbetar lugnt och metodiskt och planerar fällningen

o igenom att man arbetar i ett lugnt tempo och undviker lyft så mycket som möjligt så orkar man mer, och man undviker antagligen ganska ofta stensågning och arbetet blir säkrare

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4503 idag fällde jag min tredje gran, jag fick lära mig hur man ska fälla när trädet lutar åt fel håll, och sen råka jag sikta ca 1m-1,5m fel åt vänster så den kom mot en gran, men det var "bra" då jag fick lära mig hur man får ner fastfällna träd som inte e alltför jäkliga

det är änsålänge kul alltihop, det roligaste hittils är dock kvista, fällningen e jag änsålänge bara nervös under

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4506 Jim det kommer att lugna ner sig ,,,,
själv är jag mest förtjust i att fälla :)

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4507 hehe jo det e så enormt fantastiskt tycker ja

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).