Motorsåg och handhållet

Skillnad på import motorsåg

20 inlägg 9218 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skillnad på import motorsåg

vlt  
#60754 Tjo Alla,
Vill till att börja med tacka för ett mycket bra forum för oss skogsintresserade!
Nu har jag en undran som jag ej hittat svar på här så jag får ställa frågan

Är det någon skillnad på motorsåg om jag köper en i England eller om jag köper samma såg över disk här i landet??
Ligger priserna i england bättre än här i landet?
Ant till jag frågar är att jag skall iväg en tur i sommar och ev hade tänkt passa på att köpa en såg när jag ändå är där.

Såg det gäller är en Husqvarna 346 XP E-Tech. Ä r detta en bra såg?

Tackar på förhand



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

swe#kipp  
#60802 Enligt mig den bästa sågen i den klassen om det är en 346xpg NE (New edition) som du skall slå till på, vet inte hur mycket det skiljer på Sverige och England i priser men jag kan tänka mig att det kan bli problem med en eventuell garanti åtgärd hos din lokala handlare ,,,,
men det är som sagt en super såg :D

Avatar Fallback

Re: Skillnad på import motorsåg

vlt  
#60812 Tack för svaret, men om det är NE vet jag ej, men det är exakt samma såg som säljs i butik så då kanske de är NE??
Vad är det i så fall som skilljer på NE och tidigare modeller??

Modellen h eter alltså 346XP e-tech samma å inte xpg då denna såg ej har handagsvärmare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60827 Det är en NE :smile: Frågan är om den verkligen är billigare i england än i sverige?


http://www.husqvarna.com/uk/forest/prod ... ifications

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

swe#kipp  
#60832 skulle tro att det går på ca: 6000:- i England för en XP och runt 7000 lite plus eller minus borde det gå att få den för hemma kanske om du tjatar lite på din handlare :)
Försök att stödja din lokala handlare om du kan det brukar man tjäna på i långa loppet med sånt som rabatt på huggarkläder, kedjor och andra verktyg/tillbehör man behöver :)

Avatar Fallback

Re: Skillnad på import motorsåg

vlt  
#60977 Tack för svaren, men så återstår en fråga till som ej blivit besvarad!

Är det exakt samma såg som säljs i england som här i landet, eller är det någon skillnad på sågarna länderna emellan??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60979 Det finns olika versioner av samma modell.
Efterhand som tiden går brukar detaljer förändras i modellerna. Det finns ofta olika versioner av samma modell.
Vissa vill ha dem si andra så. Alla är nog tillgängliga överallt med få undantag.

Avatar Fallback

Re: Skillnad på import motorsåg

vlt  
#61070 Nu var jag inne på husqvarnas engelska sida och kollade och såg att dom enbart sålde 346 xp sågen utan e-tech motorn

I Sverige så säljer Husqvarna 346 XP enbart med e-tech motorn

Var är det för skillnad på den som säljs i england alltså utan e-tech å den som säljs i Sverige MED e-tech???

Vilken är bäst att köpa??

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61073 Utan om det nu går...

Går det där kan det nog här med...

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

swe#kipp  
#61107 Den utan finns här med vill man ha med Etech får man betala lite extra :D

Avatar Fallback

Re: Skillnad på import motorsåg

vlt  
#61111 Vad är det då för skillnad mellan e-tech och den utan e-tech

Det råder väldigt delade meningar om vilken som är bättre å inte, men skulle vara kul att få veta VAD det är att man väljer ena framför den andra

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61121 Har inte riktig koll på vilka detaljer det är på just 346NE, men oftast är det förknasare, ljuddämpare o i vissa fall tändmodul som skiljer.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

swe#kipp  
#61215 det som skiljer är ljuddämparen som är mer strypt i en cat (Etech) modell, om du kollar på gamla 242xpg cat och den utan så skiljde det i effekt på dom två och det tror jag att det gör nu med men man skriver inte ut det i specarna för dom olika sågarna dock tror jag inte att man märker så mycket i praktiskt arbete med sågen !
dock väljer jag själv alltid utan etech om det går :)

Avatar Fallback

Re: Skillnad på import motorsåg

Filip_björndahl  
#61264 vad tror ni om att importera stora sågar typ stihl ms660 och husqvarna 395xp från Indonesien. dom kostar praktiskt taget ingenting om man jämför med här i Sverige. men tror ni att dom är skit om dom är så billiga eller tror ni att dom är riktiga och inte kopior.

Användarvisningsbild

Re: Skillnad på import motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61265 Nog är det kopior...

Har inte fått tillfälle o kolla i dem eller testa, men gissar på att det är nog inte helt exact likt.
I alla fall inte i materiel val.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).