Motorsåg och handhållet

husqvarna 244 rx

15 inlägg 16728 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

husqvarna 244 rx

Vestlin  
#60430 Hej, har ett litet problem till min husqvarna. Är der någon som vet grundinställningarna till H , L repektive Tomgången? Mvh Tomas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

totte  
#60436 Brukar väl nästan alltid funka med 1 varv ut på båda för att få igång den.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60451 Ett varv på H &
Ett&1/4 på L så ska det funka !!
Tomgång får man justera efter hand!! så klingan/trimmern står still :smile:

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60464 Kollade i min manual, 1 varv ut på båda som grundinställning, sedan samma justering som på de flesta sågar (med varm motor):
justera L till 1/4 varv ut från maxvarvtalspunkten och finjustera sedan för bästa acc. H justeras till fyrtaktning, rusvarvtal <13000. Tomgången justeras sedan tills man har en viss marginal till att klingan roterar, korrekt varv ca 2500.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60466 Budet minskar ! :lol: 0,75 på H & 1 varv på L

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

totte  
#60473 Haha, det kanske skiljer mellan årsmodeller, men det är inte bra att underbjuda för mycket, bättre en aning på den feta sidan. Det är svårare att få igång den om den är för magert ställd än om den är för fet.

Avatar Fallback

Re: husqvarna 244 rx

Vestlin  
#60491 Så om ja har fattar rätt skruvar jag in båda skruvarna och sedan därefter skruvar ut dem ungefär 1 varv ?! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

Torparn79  
#60492
Vestlin skrev:Så om ja har fattar rätt skruvar jag in båda skruvarna och sedan därefter skruvar ut dem ungefär 1 varv ?! :)

då har du fattat helt rätt..
alla justeringar görs från bottendragna justerskruvar..

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

totte  
#60494 Just så, men dra dom försiktigt i botten, skall inte dras åt utan vara vridas in med lätt hand tills man känner precis att dom bottnar. Drar man för hårt riskerar man att skada nålsätena.

Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

Torparn79  
#60499
totte skrev:Just så, men dra dom försiktigt i botten, skall inte dras åt utan vara vridas in med lätt hand tills man känner precis att dom bottnar. Drar man för hårt riskerar man att skada nålsätena.

aah, bra totte, tänkte mig inte för riktigt...
det är ju finmekanik så där ska man ju vara försiktig..

Avatar Fallback

Re: husqvarna 244 rx

Vestlin  
#60528 Gjorde precis som ni sa men det gav inget resultat, sågen startar ej.

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60530 Blir tändstiftet blött när du drar ? Finns det gnista ?

Avatar Fallback

Re: husqvarna 244 rx

Vestlin  
#60531 Ska kollas, men ja röjde ju med den förra veckan så nog finns det de allt

   TS
Avatar Fallback

Re: husqvarna 244 rx

Vestlin  
#60533 Såg nu att förgasar skruvarna satt löst! plus att när ja drog så kom en bit av nån packning uppflygandes..!

   TS
Användarvisningsbild

Re: husqvarna 244 rx

totte  
#60537 Då är det till att plocka av förgasaren och skaffa packning. Men, kolla nu upp att du har samtliga fragment av den gamla packningen och om du inte är 110% säker så måste det kollas upp om det ligger fragment i vevhuset, annars kan det bli dyyyrt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).