mån 01 jun 2009, 18:58#60048
Jo men det är som bilindustrin har varit, före andra världskriget, och i viss mån under 50-talet, fanns det hur många små biltillverkare som helst, flertalet lades väl ner men många köptes upp först av lokala konkurrenter och sen av lite större och så vidare. Likadant i sågbranschen. När motorsågarna började slå igenom lite mer allmänt på 40- 50-tal så var det ofta rätt små industrier, vanligt var att dom köpte en motor från nån stor tillverkare, sen slöjdade dom ihop nån form av ram och kåpor och annat. Om man tittar på en del av dom gamla tvåmanssågarna så är dom ofta mycket primitiva i både design och konstruktion, det syns nästan att det är "hemsvetsade" rörställningar. Sen kom ju kraven på lägre vikt och då krävde tillverkningen mycket mer av att integrera motorn i konstruktionen, använda lätta material och konstruera för optimering av vikt gentemot hållbarhet.
Skulle säga att det blev en brytningstid i slutet av 50-, början av 60-talet när man mer allmänt började använda motorsåg även för kvistning. Det var då som kravet på låg vikt, hanterlighet och smidig design verkligen blev akut. Och det blev väl sista dödsstöten för de ännu kvarvarande småtillverkarna, för detta kräver masstillverkning och rätt avancerade tillverkningsprocesser för att producera något användbart till överkomligt pris.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)