Motorsåg och handhållet

Äldre sågar

18 inlägg 9570 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Äldre sågar

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60021 Vad hände med dom äldre sågtillverkare som inte finns idag. Blev dom uppköpt eller gick dom under? Eller la dom bara ner tillverkningen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

totte  
#60023 En stor del av dom blev uppköpta av Elektrolux. Husqvarna, Jonsered och Partner har dom behållit som varumärken och i andra länder säljs plastiga grejor som heter McCulloc och en hel del andra gamla märken där sågarna inte har nåt gemensamt med ursprunget. Partner är också ett exempel där det som en gång var stora starka proffssågar idag är varuhussågar. Flertalet småtillverkare har väl lagts ner och om dom blivit uppköpta så har varumärket tagits bort. Det är ju som allt annat i industrin, när produktiviteten pressas så kan dom små inte konkurrera utan får antingen lägga ner eller bli uppköpta av dom stora.

Är det några särskilda märken du tänker på?

Om du vill veta det mesta om gamla sågar så finns http://www.chainsawcollectors.se/ (på engelska).

Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60025 Precis som Totte skriver så har det mesta har blivit uppköpt o nu är allt som inte är Japanskt eller Tyskt uppköpt av Elux och går under HVA's flagga.

Något enstaka mindre märke har bytt inriktning, men så vitt jag vet är det ingen som lagt sig på rygg.

Avatar Fallback

Re: Äldre sågar

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60042
Är det några särskilda märken du tänker på?


Tänkte mest allmänt efter som det fanns många märken vid motorsågens introduktion i skogen. Idag finns det bara dom 3 stora och några postorder sågar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

totte  
#60048 Jo men det är som bilindustrin har varit, före andra världskriget, och i viss mån under 50-talet, fanns det hur många små biltillverkare som helst, flertalet lades väl ner men många köptes upp först av lokala konkurrenter och sen av lite större och så vidare. Likadant i sågbranschen. När motorsågarna började slå igenom lite mer allmänt på 40- 50-tal så var det ofta rätt små industrier, vanligt var att dom köpte en motor från nån stor tillverkare, sen slöjdade dom ihop nån form av ram och kåpor och annat. Om man tittar på en del av dom gamla tvåmanssågarna så är dom ofta mycket primitiva i både design och konstruktion, det syns nästan att det är "hemsvetsade" rörställningar. Sen kom ju kraven på lägre vikt och då krävde tillverkningen mycket mer av att integrera motorn i konstruktionen, använda lätta material och konstruera för optimering av vikt gentemot hållbarhet.

Skulle säga att det blev en brytningstid i slutet av 50-, början av 60-talet när man mer allmänt började använda motorsåg även för kvistning. Det var då som kravet på låg vikt, hanterlighet och smidig design verkligen blev akut. Och det blev väl sista dödsstöten för de ännu kvarvarande småtillverkarna, för detta kräver masstillverkning och rätt avancerade tillverkningsprocesser för att producera något användbart till överkomligt pris.

Avatar Fallback

Re: Äldre sågar

Nonkan  
#60063 Det har faktiskt gått jäkligt fort också. HVA firar 50 sågår i år, Josered för några år sedan och Stihl blev ju 80 2007 (väl?)

Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60078 G.Holm/Partner var nästan 10 år före HVA som var sent ut i matchen.

Man kan nog säga att Partner var de som blev stora först, sen Jonsered o sist HVA av de som är Aktiva idag.
Hva slog inte igenom med full kraft förrän efter 65:an kom 1966, den startade såg racet!

Mer udda, kanske inte så ovanliga i samlarvärlden är EIA (Edsbyns industri), Companion (Tandsbyns Industri).
Ovanliga torde vara Sandvik, Arli, Arkimedes, Sector o några till..

Avatar Fallback

Re: Äldre sågar

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60090 Ja det är mycket som hänt på 60år 1949 står det i papper från en skogsförmansutbildning att motorsågen var nog inget för Svenskt skogsbruk. 7år senare köpte jag min D44.

Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60102 Det var en väldig utveckling vid 1930-50, då gick det snabbt men mellan 50 och 65 ännu fortare...

Jag har försökt få dokumenterat så mycket av historik o samtal som möjligt nu medans det fortfarande finns någon som minns.
Inte helt lätt o hitta personer som kan o vill dela med sig av denna snabbt försvinnannde del av vår skogs historia.

Finns det någon som har intresse eller vet någon så bara hör av er, ju mer fakta vi kan samla upp destu mindre speculationer blir det senare.

Avatar Fallback

Re: Äldre sågar

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60566 Hej på knegare. 1958-59 gick jag en lärlingskurs inom skogs bruk ca10månader Då skulle vi lära oss hugga med svans och yxa och lära oss fila tänder lika som på svansen ur plattjärn det va ett jä, filande.Dom motiverade med att det kunde bli Bensinbrist i frammtiden då var det bra kunna hugga med svans och yxa.
Vi hadde motorsågar också 3st JO-BU JR 1st XB Raket så hadde jag min D44 Vi var 12 st elever

Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60567 Mycket intressant o läsa lite mer om detta!

Det verkar varierat väldigt fram o tebaka om huruvida det skulle användas motorsåg eller inte.

Pratade med en som gick en skötsel kurs 1954 o fick en Jobu Senior att leka med under kursen.
Han blev intalad att detta var framtiden ock yxan kom snart att ersättas vid kvistning.
Bara ett par år efter kum det ju såg som gick o kvista med relativt effektivt så hans instruktör var nog inte helt ute o seglade vid just detta tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Äldre sågar

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60574 Ja nog varierar det i landet 1963-64 Började jag kvista med en HVA 70? som jag hadde på prov och då fick jag bannor av gubbarna i gänget för att det slet på kedjorna för mycket och att det va bara bolaget som tjänade på det i långa loppet.Men det tog ej lång tid förren dom gjorde likadant mer lättare sågar och kvistning ex Partner R14.

Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

totte  
#60577 Utvecklingen rusade från mitten av 60-talet och 10 år framåt. Enligt vad jag anser så var det då som den "moderna" motorsågen blev till, lätt, hanterlig och med fungerande kastskydd. Tycker inte det har hänt så värst mycket sedan dess, i stort sett är en kvistningssåg från idag inte särskilt skild ifrån t ex en Husqvarna 240 från -75, trots alla "triobrake", "etech" och allt annat som lanseras som "revolutionerande teknik".

Användarvisningsbild

Re: Äldre sågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60579 -73 Kom 140S Med "Tvärniten". Med den o en 180S så hade man de vi har idag med avvibrerat tvåkropps system o kedjebroms.
Lite finputsat har det blivit tex högerhands skyddet som Wallmerk tog fram i börgan av -80'talet, men inga stora grejer....

Avatar Fallback

Re: Äldre sågar

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60583 En såg som är bra och lätt att starta och har ett underbart tomgångsljud är Husqvarna 260CD.
Använder den med smal kedja att kapa grövre ved med, billig och tillförlitlig vet ej vad man kan konkurera med i dag mot denna raritet från 1972.Kom i håg lyssna på sågen, Priset passar nog mycket för pengarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).