Motorsåg och handhållet

hva 242 xp tac

52 inlägg 19959 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6801 mange vad är de blåa locket till? och vart sitter förfiltret då på 353an om du inte sett nån utan?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6803
knaggen skrev:
sågmek skrev:Jag skulle tro att insatserna är likadana!! Fanns det verkligen olika tändmonduler på 242:an är det inte 501 81 27-01 heter väl även dom till föregångaren (238) :?:

det finns olika moduler på dom har på bägge sågarna en 242 en 238 med rätt siffror på då det är tyristor tändning så går dom att ändra så att man får mera varv ur motorn 238 varvar ca 18000 då den är maxad 242 varvar 17600 maxad men då håller dom inte men för 15000 varv då håller dom
och det är med tändmoduler som inte är spärrade till ett visst varv
det finns en firma ryktes vägen som har saker att ändra modulerna på 346 så det går att få lite mera drag ur dom.


Citat : då det är tyristor tändning så går dom att ändra så att man får mera varv ur motorn.
Hur ändrar man?
Finns det en skruv eller nåt att ändra vrida på eller pluggar man in och programerar eller??

Vad menar du med att den är maxad är den snålställd då så att den varvar 17600-18000 och ej fyrtaktar?

Har inte alla 242:or elektronisk (tyristor) tändning?

håller 238 bättre än 242 ??

Kan du verifiera ovanstående med att lämmna ut artikel nummer till dessa tändmoduler?

Angånde blåa lock så har 242:an 2st för vinterbruk samt att man har en kanal som skall öppnas under toppkåpan vid kyla.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6804
Sweden-viking skrev:
knaggen skrev:
sågmek skrev:Jag skulle tro att insatserna är likadana!! Fanns det verkligen olika tändmonduler på 242:an är det inte 501 81 27-01 heter väl även dom till föregångaren (238) :?:

det finns olika moduler på dom har på bägge sågarna en 242 en 238 med rätt siffror på då det är tyristor tändning så går dom att ändra så att man får mera varv ur motorn 238 varvar ca 18000 då den är maxad 242 varvar 17600 maxad men då håller dom inte men för 15000 varv då håller dom
och det är med tändmoduler som inte är spärrade till ett visst varv
det finns en firma ryktes vägen som har saker att ändra modulerna på 346 så det går att få lite mera drag ur dom.


Citat : då det är tyristor tändning så går dom att ändra så att man får mera varv ur motorn.
Hur ändrar man?
Finns det en skruv eller nåt att ändra vrida på eller pluggar man in och programerar eller??

Vad menar du med att den är maxad är den snålställd då så att den varvar 17600-18000 och ej fyrtaktar?

Har inte alla 242:or elektronisk (tyristor) tändning?

håller 238 bättre än 242 ??

Kan du verifiera ovanstående med att lämmna ut artikel nummer till dessa tändmoduler?

Angånde blåa lock så har 242:an 2st för vinterbruk samt att man har en kanal som skall öppnas under toppkåpan vid kyla.

nej det finns ingen skruv att ändra med då måste man ha tillgång till programvara och en pc sen är det bara att ta bort varvstoppet
när den är maxad så finns det inte ens tillstymelse till att den bludrar lite
mig vetiligen så vet jag inte hur man får en tvåtaktare att fyrtakta
242 är bättre änn 238 då den har en kraftigare motor men 238 är lättare så den är en bättre gallringssåg för första gallringar
skall kolla på bägge sågarna vilket nummer dom har och det är inte reservdels nummret som står på dom den ena modulen är 242 90 den andra är 242 96 och 90 modulen sitter på en 238

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6805
pgo_jim skrev:mange vad är de blåa locket till? och vart sitter förfiltret då på 353an om du inte sett nån utan?

finns inget för filter på 353 men se om du kan ge den mera friskluft då går den bättre prova utan kåpa så skall du se att du får upp varvet på den men inte för länge då kan den skära.

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6808
knaggen skrev:
Sweden-viking skrev:
knaggen skrev:
sågmek skrev:Jag skulle tro att insatserna är likadana!! Fanns det verkligen olika tändmonduler på 242:an är det inte 501 81 27-01 heter väl även dom till föregångaren (238) :?:

det finns olika moduler på dom har på bägge sågarna en 242 en 238 med rätt siffror på då det är tyristor tändning så går dom att ändra så att man får mera varv ur motorn 238 varvar ca 18000 då den är maxad 242 varvar 17600 maxad men då håller dom inte men för 15000 varv då håller dom
och det är med tändmoduler som inte är spärrade till ett visst varv
det finns en firma ryktes vägen som har saker att ändra modulerna på 346 så det går att få lite mera drag ur dom.


Citat : då det är tyristor tändning så går dom att ändra så att man får mera varv ur motorn.
Hur ändrar man?
Finns det en skruv eller nåt att ändra vrida på eller pluggar man in och programerar eller??

Vad menar du med att den är maxad är den snålställd då så att den varvar 17600-18000 och ej fyrtaktar?

Har inte alla 242:or elektronisk (tyristor) tändning?

håller 238 bättre än 242 ??

Kan du verifiera ovanstående med att lämmna ut artikel nummer till dessa tändmoduler?

Angånde blåa lock så har 242:an 2st för vinterbruk samt att man har en kanal som skall öppnas under toppkåpan vid kyla.

nej det finns ingen skruv att ändra med då måste man ha tillgång till programvara och en pc sen är det bara att ta bort varvstoppet
när den är maxad så finns det inte ens tillstymelse till att den bludrar lite
mig vetiligen så vet jag inte hur man får en tvåtaktare att fyrtakta
242 är bättre änn 238 då den har en kraftigare motor men 238 är lättare så den är en bättre gallringssåg för första gallringar
skall kolla på bägge sågarna vilket nummer dom har och det är inte reservdels nummret som står på dom den ena modulen är 242 90 den andra är 242 96 och 90 modulen sitter på en 238


Förstår inte riktigt vitsen med rätt tändmodul?
Vad skiljer den mot andra?
Har den varvtalsstopp eller inte?
annat som skiljer?
VEM HAR PROGRAMVARA och kan koppla tändmodulen mot pc:n? för att ta bort stopet?
Den lär få kolvskador då eller ?
När man justerar munstyket för högfart skall man justera så att hör fyrtaktsbludder på toppvarv.
På 242 är väl detta ca 14500varv
Jag vill nog justera lite för fett för säkerhets skull.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6809 rätt tänd modul det är att man har en bra aceleration från botten till topp
dom andra har en flackare tändkurva så dom blir lite sävligare i axet.
vist kan man få koven att spricka men då skulle den ha varit bytt för länge sen och det vanligaste där man får sprickor är vid utblåset.
motorn skall gå lite fettare på den kalla årstiden men när det blir varmare så kan man tajta upp munstyckena så den går renare sen beror det lite på var i landet man bor jag kör med samma inställning somar som vinter då jag ligger 20 meter över havsnivån .

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6814 tänd modul 90
AM7/90-07
011000E
tänd modul 96
AM7/90-03
102 100 00
dom två modulern är det ingen varvtalsspärr på

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).