Motorsåg och handhållet

Modifiera min Hva 346xpg

8 inlägg 4748 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Modifiera min Hva 346xpg

Skogsluffarn  
#4252 Hejsan alla tokiga skogshuggare ute i världen. Har läst lite bland de olika texterna här o där om att öka effekten i motorsågar.
Tänkte nu prova detta på min 346 som jag har hemma.

Vad skall jag göra?
Har ju läst att en del rensar ljuddämparna, putsar i kanaler osv...
Kan ni ge mej några konkreta tips på vad jag skall göra och hur jag skall göra?
Fick även ett tips av en gammal skoghuggare här i byn om att byta drevet till sågen. Har någon erfarhet av det?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4258 jag har testat lite olika moddningar av ljuddämpare, det är den billigaste effektökningen du kan göra på en modern såg !
du kan prova att sätta på ett 8 pin drev på den, tror att de ökar kedje hastigheten med ca: 15% men du tappar en del vridmoment samtidigt.
jag kan lägga ut bilder på mina ljuddämpare om du vill så får du lite uppslag hur det kan se ut :)
men jag kommer hem först på måndag :(
det jag kan säga om själva moddingen är att det är bättre att börja med att öppna ljuddämpare lite till att börja med och tycker man ändå att det inte räcker så kan man alltid öka lite mer senare !
men om man öppnar upp dom för mycket så får det motsatt efftekt, det krävs ett visst motstånd (baktryck), med för litet motstånd så blir även tomgången ojämn och svår att ställa in, på min orginal etech ljuddämäpare så har jag fräst ut den inuti med en dremel och lött på ett extra 16mm rör, jag har även en dubbla utblås och den skall det finnas bilder på här på forumet !!!

lycka till 😈

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4351 Öppnade upp ljuddämpare och rensade den och det verkade göra lite effekt för jag tyckte det blev en annan karaktär på sågen.

Funderar nu bara på om man ökar effekt så kan man ju gå på med ett större drev så att kedjehastigheten ökar 😈 .

Har någon gjort liknande?
Och var kan man beställa större drev?

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4352 Större drev borde din lokala handlare ha hemma, jag vet att min har det i alla fall.
jag har dock inte provat med 8 pin drev på min 346:a ,,,,

kan du inte lägga ut´en bild på din ljuddämpare och visa vad du har gjort ?

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4353 Bilder har jag tyvär inga från insidan och byggandet men ska försöka. Men jag har bara haft isär ljuddämparen och rensat den från insatser och så satte jag dit lite annan skrot bara för att bryta lite ljudvågor för jag tycke att den dönade möe och det gjorde skillnad me skroten, (jag gjorde ett X av lite tunn rundstav och satte dit). Man ser ingen skillnad på ljuddämparen ifrån utsidan.

Hur gjorde du SWE#KIPP för att öppna ljuddämpare? Jag satte jag vinkelslipen i den gamla.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4354 Jag orkade inte öppna min med vinkelslip :)
så jag tog min dremel med en carbid fräs på och rensade ut den på det viset, men det bästa är ju så klart att komma in i den !
jag har tre olika ljuddämpare till min en som jag köpte från Kanada och två som jag gjort själv jag kan knäppa bilder på alla tre om du vill se dom.


/Kristoffer

Användarvisningsbild
Skogsluffarn  
#4358 En av dina ljuddämpare har jag sett här på forumet. Men den från kanade väckte intresse, é de nåe speciellt me den elle?

Tänkte köpa en såg till :D och piffa upp den bara för skoj och bygga en riktig expansionsljuddämpare 😈 som man använer på tävlingssågar och göra andra modifieringar. Men för att få en sådan bra så skall man ju har beräkningar till storleken anpassade efter motorn som den skall sitta på osv...

Så jag undra om någon här vet nåe om sånt eller känner till något mer...

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#4359 Nej jag skulle inte säga att den är så speciell, den bygger på samma princip som dom alla, att få bättre flöde av luft och bränsle, men den flödar på bra :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).