Motorsåg och handhållet

Slipning av spadar och skyfflar

9 inlägg 7253 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slipning av spadar och skyfflar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59186 Jag funderar en del över hur slipa spadar och skyfflar på bästa sätt. Alltså främst vilka slipvinklar som rekommenderas och om man bör slipa från båda sidorna eller bara från ena sidan (likt ett hyvelstål) och i så fall vilken sida. Hur gör ni?
/Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Slipning av spadar och skyfflar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59187 Efter lite googlande fick lite tips på denna engelskspråkiga sida http://www.teachinggarden.org/sharpening.html
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipning av spadar och skyfflar

Robertberg  
#59262 På jobbet kör vi med vinkelslipen.
Vi slipar på framsidan, tror det skulle bli svårt att slipa på två sidor iom att det inte är så tjockt material?
Det är främst de spadar som vi kanthugger med som slipas, hugger vi mycket slipar vi varje dag, en eller två gånger.
Vinkeln brukar väl bli vad det blir, känns inte som att man måste vara raketforslare för att slipa en spade, hittar du en sten så är det ju kört ändå :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slipning av spadar och skyfflar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59299 Du har nog en poäng där, Obantteg. Träffar man på en sten så bör det bli omslipning... Fast det gäller å andra sidan alla andra eggverktyg också...

De två spadar jag har hittills slipat har jag använt handfil och bryne. Då finns det möjlighet att slipa på bägge sidor för att snabba på slipningen. Men med vinkelslip/rakslip/Dremmel/bänkslip finns ju inte något större behov av dubbelsidig slipning då dessa maskiner avverkar material mycket snabbare än handfilar och brynen.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slipning av spadar och skyfflar

totte  
#59305 Om du använder slipskiva av nåt slag, så avsluta med några drag med fil/bryne så får du en hållbarare egg. Gäller förstås inte vid stenträff :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slipning av spadar och skyfflar

Torparn79  
#59323 vinkelslip och lammelskiva???

Avatar Fallback

Re: Slipning av spadar och skyfflar

Elfving  
#444124 Detta är troligen rekord i trådväckning men jag finner ämnet intressant.
Jag vill förespråka lamellskiva eftersom våldsammare slipmetoder överhettar och blåanlöper eggen. Har man tid är fil det bästa.
Det är stor skillnad på vass spade och ej vass spade!

Användarvisningsbild

Re: Slipning av spadar och skyfflar

JensSkoog  
#444127 Men det är ju intressant, @Elfving :wink:

Jag använder vinkelslip och 3M's slippappersats. Den är mycket
bättre än lamellskiva. Man får bara lära sig att vara stöd och lätt på handenl
Slipar från undersidan så det blir som en hyveltand.

Användarvisningsbild

Re: Slipning av spadar och skyfflar

MartinH  
#444220 Nåt vi gjorde när jag var i försvaret var att smörja in spadarna med olja eller fett. Det var förstås inför förrådsställning men även vård i fält.
Brukar göra det med de yxor jag slipat, dra över lite motorolja.
Mvh!
MartinH

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).