Motorsåg och handhållet

353 dåligt acc

10 inlägg 4808 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

353 dåligt acc

manlix  
#59182 Goddagens! Har en HVA 353 som jag inte är nöjd med. Lyckas inte få till accelerationen på den. Vid fullgas från tomgång tvekar den litegrann innan den kommer upp några tusen varv då ökar den till max utan problem. Det är just i början den inte riktigt kommer med en gång. Har haft inne den på service-verkstad där de gjort service och justerat in förgasare men tyckte inte den gick riktigt gött då heller. Har även försökt en hel del själv att justera in förgasaren men lyckas inte. Nytt tändstift sitter i, luftfilter rengjort.

Kör man sågen varm och sedan justerar in förgasaren så bra det går och sedan låter den kallna helt och startar den igen så orkar den knappt varva upp. Man får då öppna L-skruven en del. Spärrarna är bortplockade. Har provat utgå från grundinställning, 1 varv ut.

Tips på saker att felsöka? Förgasaren kaputt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 353 dåligt acc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59193 Nja...

Att de tvekar lite vid uppstart brukar ha att göra med de två km bränsle slang den stackars pumpen ska suga upp igenom.
Hjälper det att öppna L-nålen 10-15 min så kör på det.
Risken finns att den beter sig skumt sen om den går länge på tomgång varm...

Avatar Fallback

Re: 353 dåligt acc

manlix  
#59198 Okej. Ledsamt att behöva hålla på och skruva på den varje gång :)
Men jag lyckas i vilket fall inte få till bra acc vare sig den är varm eller kall. Eller själva accet är väl kanske inte så himla dåligt men den svarar inte med en gång på gasen

   TS
Användarvisningsbild

Re: 353 dåligt acc

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59200 Har bytt bränsleslang från korkskruvs modellen till vanlig och därmed halverat sträckan ett par gånger.
Det brukar gå o justera dem hjälpligt sen.

Det är inte lätt o justera om det är nålar som är med tunn spets i ändan.
Finns inte mycket justermån...

Avatar Fallback

Re: 353 dåligt acc

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59261 under tomgångs skruven så sitter det ett luft hål som blir tätt efter ett tag och den lilla saken på verkar acelerationen på sågen så är det när det sitter zama skit på sågen

Avatar Fallback

Re: 353 dåligt acc

manlix  
#59506 Okej tog en snabbkik på det förut men kan inte utan att skruva loss förgasaren se något... Kikade även på en sprängskiss men förstår inte vilket hål det är du menar...

http://www.servicecentralen.se/filer_extended/husqvarna/HIPL_2/HIPL2004/Chain_Saw/HIPL2004_1062544-66.pdf

   TS
Avatar Fallback

Re: 353 dåligt acc

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59540 Jag har en 346 som behövde justeras när den blivit riktigt varm och sedan tillbaka när den svalnat lite.Tröttsamt. Det blev bättre av att byta ljuddämparen mot en utan katalysator,men det kan förstås varit ren slump.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: 353 dåligt acc

MAH  
#59561 Har du kollat kopplingen så att inga fjärdrar är av..? Är de inte ok kommer inte sågen upp i rätt motorvarv innan
kedjan skall slå till.. utan att den får dra kedjan också vid botten acclerationen.

Hade detta fenomen på min 346 och det är tydligen vanligt om sågen går dåligt.. Det blir liksom inget klipp! i den.

Avatar Fallback

Re: 353 dåligt acc

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59574
manlix skrev:Okej tog en snabbkik på det förut men kan inte utan att skruva loss förgasaren se något... Kikade även på en sprängskiss men förstår inte vilket hål det är du menar...

http://www.servicecentralen.se/filer_extended/husqvarna/HIPL_2/HIPL2004/Chain_Saw/HIPL2004_1062544-66.pdf

vid 503 48 11-01 där har du ett lufthål

Avatar Fallback

Re: 353 dåligt acc

manlix  
#60329 Har kollat allt detta och allt verkar vara riktigt. Har väl fått ett måndagsex av förgasare. Blir nog att prova byta den. Får se om det hjälper.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).