Sida 2 av 3

Re: 346 xpg NE

Postat: lör 18 apr 2009, 19:16
av buster67
knaggen skrev:
buster67 skrev:Nej håller inte på med luftmotorsågning :lol: Men jag tycker det låter lite tufft ut bara med 16000 :wink: Men det kanskje går :wink:

jo det går tillock med att få ut lite till men det är inget varv som man andvänder utan jag begränsade sågen till 14800 och där trivs jag med den kan säga att 346an var bara 4sek efter en 576 i kap på alm så så jäkla dålig är den inte .



Ja 14700 - 14800 är nog lagom :smile: Jag har min på ca 14500 - 14700 :)

Re: 346 xpg NE

Postat: lör 18 apr 2009, 22:24
av swe#kipp
Min trimmade 346:a med NE cyl/pis ligger på ca12500 i stock men ur stock håller den 14800 och låter bra och känns bra, snabba kaptider och rapp acceleration en såg precis som jag vill ha den och den är klart starkare än en orginal 357xpg :)
men jag har heller aldrig riktigt förstått vitsen med höga varv ur stock risken är ju stor att det går lite för snålt för att det skall vara bra då, nej mer varv i stock är gott mos tycker jag !!

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 01:12
av Mange
Men vad ligger den på i stock orginal i denna jämförelse?
Det är ju intressant.
Hur mycket har du tjänat i varv, belastad i stock?

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 08:31
av buster67
swe#kipp skrev:Min trimmade 346:a med NE cyl/pis ligger på ca12500 i stock men ur stock håller den 14800 och låter bra och känns bra, snabba kaptider och rapp acceleration en såg precis som jag vill ha den och den är klart starkare än en orginal 357xpg :)
men jag har heller aldrig riktigt förstått vitsen med höga varv ur stock risken är ju stor att det går lite för snålt för att det skall vara bra då, nej mer varv i stock är gott mos tycker jag !!


Går det att sätta NE sin cylinder rakt över? :roll: Vad har du gjort mer med den ? :roll:

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 10:17
av swe#kipp
ja det går att sätta på den så, man kan behöva slipa bort lite material på cylindern vid svänghjulet så det inte tar i där :)

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 10:24
av swe#kipp
Mange skrev:Men vad ligger den på i stock orginal i denna jämförelse?
Det är ju intressant.
Hur mycket har du tjänat i varv, belastad i stock?



Vet jag inte faktiskt ,,, men det jag mätte sågen med var med ett 18" svärd och 7t men den håller samma med 15" 8t, vid kvistning tappar den inte mycket alls i varv (grov gran) men det är svårt att hålla varvräknaren då så jag har inte nån koll på hur den ligger där exakt men kan tänka mig runt 13500 rpm det är när jag kvistar jämns med stammen om detta säger det nått vet jag itne :))

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 10:57
av buster67
swe#kipp skrev:ja det går att sätta på den så, man kan behöva slipa bort lite material på cylindern vid svänghjulet så det inte tar i där :)


Ok :D då står det nog snart än NE cylinder på min ochså :wink: Jag har tengt på at byta til än NE men jag tycker at sågen jag har nu är för ny för at byta bort :sad: kjöpte den 07 så det kanskje skulle vara billigare at bara byte cylinder :roll:

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 13:14
av swe#kipp
vad kör du med för svärdslängder på sågen ?

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 14:45
av buster67
swe#kipp skrev:vad kör du med för svärdslängder på sågen ?


På 346an har jag nestan altid 13" och på 357an 13", 15" och 18" :smile: Jag kör mest i gallring och då anvender jag mest 346an med 13" :smile: Til de störe träden har jag ju 357an :)

Men det är ju alltid kul när det är lite fart i sågarna ochså bara det inte blir så mycke så man kör sönder :wink: 😈

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 19 apr 2009, 16:07
av Mange
swe#kipp skrev:Min trimmade 346:a med NE cyl/pis ligger på ca12500 i stock men ur stock håller den 14800 och låter bra och känns bra, snabba kaptider och rapp acceleration en såg precis som jag vill ha den och den är klart starkare än en orginal 357xpg :)
men jag har heller aldrig riktigt förstått vitsen med höga varv ur stock risken är ju stor att det går lite för snålt för att det skall vara bra då, nej mer varv i stock är gott mos tycker jag !!

När man öppnar upp dem så de kan andas lättare hålls arbetsvarvet bättre o man kan få ut mer av dem.
Visst är det varv i stock under så mycket belastning det går som är intressant.
Att få ut så mycket effekt o kraft som möjligt och se till att varvet hålls uppe o kedjehastighet inte sjunker.

Jag tänkte lite på det med knaggens jämförelse, hade varit roligt o se hur många tusen varv högre den ligger....
Att den är "4 sek efter en 576 i Alm" säger inte särskilt mycket....

Hade varit roligt o veta varför det ska varva så högt.
Är det kedje hastighet man är ute efter är en pinne till i drevet mer o sukta efter om motorn orkar hålla arbetsvarv....
Ser inte vitsen i o byta tändning för ett par hundra varv i toppvarv obelastad om arbetsvarvet ligger lika. Ser inte heller vitsen med att ha 16000 varv tillgängligt för att sen sätta den på 14800.

Sågarna är begränsade i varvtal för att minimera risken att de övervarvas genom att gå magert o blir varma.
Tändning/förgasare är ju det som ställer till det för många.
Genom att begränsa toppvarv så övervarvas de inte lika lätt, blir slöa i stället då det jagas varv på förgasarskruvarna.
Elektroniskt styrda förgasare i samarbete med elektroniskt styrda tändningar låter lite lurigt i mina öron.
Två system som med lätthet kan motarbeta varandra i olika situationer i stället för att optimera.

Re: 346 xpg NE

Postat: ons 09 nov 2011, 17:47
av Naders
Mange skrev:Elektroniskt styrda förgasare i samarbete med elektroniskt styrda tändningar låter lite lurigt i mina öron.
Två system som med lätthet kan motarbeta varandra i olika situationer i stället för att optimera.


Är inte detta precis vad som händer nu med både 560 och kommande 55o...
Vilka komplikationer kan tänkas uppstå? :???:

Re: 346 xpg NE

Postat: ons 09 nov 2011, 18:21
av Mange
Det kan bli att två av varandra oberoende system arbetar efter egna parametrar eventuellt motarbetar varandra. I större motorer löste man detta genom att de hade något som visade önskat resultat. Ex avgas värde o temp givare.

Utan något som visar vilket resultat det blir är det inte lätt att få till det konsekvent.

Re: 346 xpg NE

Postat: ons 09 nov 2011, 19:46
av Naders
Typ lambda-sond då eller det är en helt annan sak....

Det kanske slutar med ett "styrpaket" på ryggen ansluten till sågen via en kabel....

Re: 346 xpg NE

Postat: tor 10 nov 2011, 15:52
av Mange
Det är ju mer komplicerat, men inte nödvändigtvis så stora grejer, bara mer elektronik och komponenter o busa med.
En liten styrbox som en kvarts tändsticksask hade nog räckt o den göms lätt lite varstans.
Likaså givare, de behöver ju inte vara så stora....

Re: 346 xpg NE

Postat: sön 13 nov 2011, 00:17
av SawTroll
buster67 skrev:
swe#kipp skrev:vad kör du med för svärdslängder på sågen ?


På 346an har jag nestan altid 13" och på 357an 13", 15" och 18" :smile: Jag kör mest i gallring och då anvender jag mest 346an med 13" :smile: Til de störe träden har jag ju 357an :)

Men det är ju alltid kul när det är lite fart i sågarna ochså bara det inte blir så mycke så man kör sönder :wink: 😈


16" med 21LP/H21 er utmerket på NE346xp, standard 13" pixel sverd og 95VP/H30 er en dårlig spøk! 😈