Motorsåg och handhållet

HVA 357 xpg-problem Hjälp!

17 inlägg 7489 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 357 xpg-problem Hjälp!

herbsman76  
#55955 Tja!
Min grymma 357:a har börjat bete sig lustigt. Plötsligt blivit liiite trög att starta men går till en början (ca en minut) som vanligt. Sen blir det som att den inte orkar riktigt, ungefär som att kopplingen slår på (eller från?) och låser kedjan eller att den helt enkelt är så jä*la svag. Den varvar inte upp så där gött som den brukar när den får jobba utan den verkar trött och blurrar eller typ låter som en dåligt inställd puch dakota i nedförsbacke. När man varvar den utan motstånd beter den sig som vanligt men så fort man sätter den i virket så blir den som en vissen fogsvans. (jodå, skarp kedja :geek: ) Överväger starkt att lämna in den till auktoriserad fackman men det bär emot, då dom e så störda på BK skog & trädgård i Södertälje. Ni gubbar å fruntimmer här på forumet brukar ju ha grymma tips så jag tänkte att jag börjar här. Jag kör sågen på aspensoppa och den har ju gott en del sen senaste service, då det byttes ett gummimembran i förgasaren. Kan det vara ngt i kopplingen som e slut? Förgasarinställning som spontant ändrat sig (minst trovärdigt tror jag)? En virtuell dosa general lössnus ligger i potten till bästa tips :cry:



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

Nonkan  
#55961 Är det automatisk dekompventil så börja med att kolla den (byt till ny manuell, finns tidigare tråd i ämnet).

Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55963 Låter bränsle relaterat efter vad jag kan förstå. Tar för givet den är ren o fin o andas ordentligt.
Visst kan nålarna ändra sig litet, slang, picup, membran kan jävlas o andra grejer kan hända....
Bränsleslang hade jag nog kollat lite extra på...

Jag hade testat o vrida ut "L" ett kvarts varv o nog lika mycket på "H".

Lite lurit sånt här... Kan vara luft läcka med nånstans...

Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

herbsman76  
#55965 hmm.. ska kolla. Jo den e ren å fin. Ska testa inställningarna. Tack Mange :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

herbsman76  
#55966
Nonkan skrev:Är det automatisk dekompventil så börja med att kolla den (byt till ny manuell, finns tidigare tråd i ämnet).

Kan det spela ngn roll? Tänkvärt :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

totte  
#55977 Byt stift också. Om det inte hjälper så vet du i alla fall att det inte var det som det var fel på.

Avatar Fallback

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55981 kolvringen som är dålig.

Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

swe#kipp  
#55999 när dom/du bytte membran böt du soppasläng då med ??
och kolla som sagt att det inte är autodecomp dom brukar kunna ge upp, men som knaggen sa så kan det ju vara en kolvring :(
kolla även tankventilationen !

Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

herbsman76  
#56000 Swe#kipp, kan det ha något att göra med att jag alldeles nyligen har gått över till att helt köra sågen på aspen? Det känns på ngt sätt som att problemen började då :cry: Jag lämnar nog in sågen, då jag inte e 100 på att meka med såna grejer. Men ska börja med ett tändstiftsbyte.. Tack tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

swe#kipp  
#56004 ja det kan ju vara så att Aspen har löst upp "jox" som spökar i förgasaren ,,, men om du är osäker så är det värt att lämna in den och få den tittad på innan nått dyrt går sönder :)

Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56015 Troligt vis går den bara för magert. Öppna den lite på nålarna o se, det kan inget skada...

Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

herbsman76  
#56047 Tack grabbar :mrgreen: ! Ska testa allt ovanstående innan jag lämnar över den till en mek..

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

Pecka  
#56049 Förgasarna på just 357 har vart ett problem enl. HVA. Kan ju vara det.

Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

herbsman76  
#56108 det var som f*n :sad: Men men.. vi får se..

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 357 xpg-problem Hjälp!

herbsman76  
#56174 swe#kipp drog längsta strået! Vacumslangen till soppatanken hade knickat sig eller något sa mecken, men sen skulle han göra en service på sågen åxå. Det var i allafall första prognosen. Känns lite sjukt det här :lol: man oroar sig nästan mer för motorsågen än för barnen *nja inte riktigt kanske :wink: * Fan ni för goa gubbar! Tack :mrgreen:

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).