Motorsåg och handhållet

Hjälp med kedja...

32 inlägg 17049 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja...

swe#kipp  
#55682 Att jag nämnde den beror på att vedsågning är brutalt på en såg, den får vila väldigt lite och går på fulla varv hela tiden så det brukar vara bra att ha lite motor att jobba annars får man bara ta det lite lugnare det går det med :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Johan Persson  
#55687 jepp det förstod jag .. den verkar vara en bra såg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55688 Överdrivet tror jag inte....

Snarare mer lagom.

Med 260 har du en såg som har förutsättningar o hålla länge om du sköter den.
Misstänker att det är bra mycket mer såg för pengarna än 181...

Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Johan Persson  
#55694 Får kolla runt lite efter påsk.. men det är en Stihl som gäller då.. vad jag kan förstå?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

M_M  
#55698 Stihl, Jonsered, Husqvarna, eller Dolmar spelar nog ingen större roll. Köp en märkessåg som passar din plånbok och behov helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Johan Persson  
#55705 ok tack för all hjälp :) måste säga att det är trevligt folk här på skogs :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja...

totte  
#55711 Måste få hålla med Kipp o Mange här, köp inte en liten högvarvig skrika om du skall kapa ved. Skulle nog säga att 45-50 cc är det minsta man bör ha, småsågar med höga varv passar bra till kvistning, men håller inte för hård kapning och är inte effektiva för det.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Nonkan  
#55713 181 är ett bra val tycker jag för det lilla du ska såga och den begränsade plånboken. Har du råd så är steget upp till 211 inte så stort.

Det funkar med en sån såg, det handlar mer om körteknik, att kedjan är vass och att den får stå och puttra på tomgång mellan varven. Ta det lugnt med sågen helt enkelt, då räcker det med en mindre. 260 är bättre, givetvis, men den kostar bra mycket mer. Faktum är att Stihls motorer tål jäkligt mycket, oavsett modell, vi har kunder som använder MS170 semiproffisionellt (förstagallring) istället för MS200 som är 3 ggr så dyr. Det är mer vibrationer och den är inte lika rapp, men hållbarheten är det inget fel på.

I prisklassen vi pratar här (ca 3000) tycker jag Stihl är helt överlägsna HVA och Jonsered.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55746 Jo det är helt rätt. Ju mer kunskap man har destu mindre kvalisort o storlek behövs.

Det enda som har en chans överhuvudtaget o hålla för de som inte har kunskapen som krävs är rejälare grejer.
Inte ens då funkar det som det ska, men blir billigare i längden.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Johan Persson  
#56269 Det blev en MS 260 C-B :) fick den billigt :) Har alla 325 samma filmall? Eller måste man ha en specialare?
Sen är jag sugen på att ha ett lite större svärd på när jag skall kapa mina stockar tänkte att det kan kanske fungera med 16" 18" ? Och gärna tips på svärd och kedja :) och helst att jag slipper byta Drivhjulet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Nonkan  
#56341 Roligt att det blev en proffssåg istället då :)

Stihl har bara en egen .325-mall. Kör du HVA-mallen med två rullar så finns det två olika, men bara en som passar kedjan som är 1,5 mm breda länkar på.

Upp till 18" ska inte vara några problem, din ÅF borde svärd + kedja hemma. Stihls längre svärd och kedjor är ju 1,6 mm i spåret, men det spelar ju ingen roll, drevet behöver ändå inte bytas.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Johan Persson  
#56344 Låter bra.. Då kan jag använda en mall med två rullar på då. Då skall jag kolla upp det.
Då borde det fungera med http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... ng/filkit/ 505 69 81-25 Filkit .325, 1,5mm 0,325" till den kedjan jag har på min 260 nu då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Nonkan  
#56346 Ja, den ska passa på den kedjan, men jag är faktiskt inte helt säker på om den passar på de längre kedjorna sen eftersom de är bredare.

Jag tycker Stihls mall där filen är fast monterad på mallen är lite enklare att använda, men alla är ju olika.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med kedja...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56355 De här rull mallarna är anpassade för specifika kedjor. Det finns flera olika .325 och 3/8 mallar, beroende på tands utformning osv

Att det funkar på flera är nog mer tur än tanke och resultatet de gör kan nog funderas över.
Rätt grejer rätt utfört på rätt kedja ger bra resultat, så mycket vet jag...
Har aldrig testat på Stihls kedjor så jag vet inte hur det ser ut.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med kedja...

Johan Persson  
#56645 Stihls mall där filen är fast monterad på mallen. Jag får testa en sådan då:)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).