Motorsåg och handhållet

Säkra hörnet

5 inlägg 2840 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Säkra hörnet

vargtass  
#55482 Det är väl inte så att man måste använda "säkra hörnet" som fällningsmetod vid uppkörning för motorsågskörkortet? Nån som vet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55512 Nej! Men det var nog en "rekomenderad" metod.
Det viktigaste är väl att man har kontroll på trädet, och på när man släpper iväg det... och då är ju "säkra hörnet" en bra metod...

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55524 En av grundtankarna med det man lär sig i motorsågskurser är att du skall ha kontroll på det du gör. Säger du eller tänker att du skall ha en 28 mm brytmån så skall du ha det också. Tänker du lägga trädet precis på stubben så skall den falla där också. Det skall inte vara "ojdå, i dag blev det 15 mm brytmån på enasidan och 28 på andra, men det funkar ju ändå" "aj aj där skulle inte trädet trilla men det gick ju ner ändå". Som jag ser det finns det flera krav i motorsågskortet som inte är 100% nödvändiga för att fälla trädet säkert men det kontrollerar om du gör det du tänkt göra.

Humm det blev en lång inledning till det jag tänkt säga.
För samma gäller med säkra hörnet. Det skall inte bli "ups nu går trädet, men det gick ju bra" utan det skall vara "nu tänker jag släppa iväg trädet och så trillar det". Därför är säkra hörnet nästan ett måste. Dessutom är det fantastiskt bra när du skall fälla lite mer kontrollerat som tex vid ett prov. Annars har du risken att stå och fila på din brytmån och så kommer trädet. Det många gör då om man inte sågat färdigt är att ge fullgas och försöka hinna såga klart medan trädet trillar och så precis innan det slår i backen ta ett steg tillbaka. Helt förkastligt!! ur säkerhetssynpunkt.
En situation där man ev. inte skulle behöva göra säkra hörnet är om det är tydligt baklut på trädet för då trillar inte trädet förrän du använder fällhjälpmedel. Men å andra sidan så skall du inte fälla något träd med baklut på motorsågsprovet (om det gäller B).
Så min slutsatts är att det står inte att man måste använda det men i praktiken måste man det ändå.

Martin

Användarvisningsbild

Re: Säkra hörnet

herbsman76  
#55571 Hur hade du annars tänkt göra? Är ju faktiskt en otroligt bra och säker teknik när man precisionsfäller på trånga tomter osv. Man får ju en liten stillsam stund och tid att kolla läget runt omkring innan man låter trädet falla :geek:

Avatar Fallback

Re: Säkra hörnet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55712 1 april kom och gick och inte blev det någon om skrivning av arbetsmiljölagen och det lär inte bli det heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).