Motorsåg och handhållet

Amatör-tips

24 inlägg 9186 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197059
Fredrik B skrev:Någon som har ett bra sätt att rengöra filar på?


Byt!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

dwurg  
#197066 Jag tycker man känner rätt väl med fingret om en tand är vass, skinnet liksom fastnar litegrann på ett speciellt sätt.

Däremot har jag funderingar på att göra ett snabbfäste för ett mindre skruvstycke att sätta på racket på hjulingen, de tycker jag är de absolut bästa när man ska fila =) Har dock inte kommit till skott än.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197069
Fredrik B skrev:Någon som har ett bra sätt att rengöra filar på?



Jag torkar av mellan var tand.
Vrider 1/2 varv efter första draget.
Tvättar i bensin/diesel efter behov, då det inte tar mer så doppar jag filen i Äppelcider vinäger, vänder den med tanden up och låter den så nån minut. Den slår jag av skit och vinägern. Blåser med tryck luft före o en på att fila igen. Detta upprepas tills filen skadas av vibrationer eller oaktsamhet.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197071
dwurg skrev:Jag tycker man känner rätt väl med fingret om en tand är vass, skinnet liksom fastnar litegrann på ett speciellt sätt.

Däremot har jag funderingar på att göra ett snabbfäste för ett mindre skruvstycke att sätta på racket på hjulingen, de tycker jag är de absolut bästa när man ska fila =) Har dock inte kommit till skott än.


Stryker du fingret mot en vass tand åker det av som är mot det vassa.
Det ska vara rakbladsvasst!

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

dwurg  
#197073 Har väl plåster med =)
Nä åker fingret av så har du strykit åt fel håll ^^ De är precis som med knivar och yxor man drar ju inte fingret längs med eggen när man kollar om de är vasst. Jag bukar känna lite på spetsen av tanden, funkar för mej iaf =)

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

halvproffs  
#197077 Kan man verkligen få en tand lika vass som ett rakblad med en fil??

Själv gör jag lika som dwurg, känner med fingret lite lätt och det funkar för mig också. Naturligtvis kan man ju dra det till ytterligheter men jag tycker det är ganska onödigt( iallafall för mig som inte klarar av att få tänderna rakbladsvassa) för snart är det en sten som förstör glädjen.

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

Kylis  
#197080 Rengöra fil fick jag ett tips att använda krita, sånn till svarta tavlor.
Torkar även ev olja man får på den från kedjan.

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

axwell  
#197098
Mange skrev:

Stryker du fingret mot en vass tand åker det av som är mot det vassa.
Det ska vara rakbladsvasst!


Inte ger man fingret för en vass tand, när det blir spånor från tumnageln får det duga.

Kylis skrev:Rengöra fil fick jag ett tips att använda krita, sånn till svarta tavlor.
Torkar även ev olja man får på den från kedjan.

Det har jag inte testat, däremot kritan som ibland går att rita med på metaller, täljstenskrita.

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197104 filborste och bromsrengörning!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).