Motorsåg och handhållet

Amatör-tips

24 inlägg 9181 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Amatör-tips

öskarö  
#55347 Här kommer mina tre bästa amatör-motorsågs-tips. De är mest användbara sällan-sågare.

1) Tandborste. Ypperligt för rengöring av sågen. Använd den även för att borsta rent runt tanklocken före tankning OBS - en del tandborstar tål inte bensin.

2) Spruta 20 ml. Används för att fetta noshjulet. Även bra för att applicera små mängdet fett på lager mm. Håller fettet rent. OBS - det går inte att suga upp fett med sprutan (pga för hög viskositet). Den måste laddas bakvägen.

3) Spruta 20 ml. Perfekt vid blandning av små mängder bränsle. Sug upp så mycket 2t-olja som behövs (10 ml olja till 2,5 dl bensin ger 4%). Perfekt för oss som kör sällan och inte alltid har färdigt bränsle hemma.

DSC00279.JPG

Någon annan som vill dela med sig av sina smarta rutiner/lösningar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

swe#kipp  
#55391 Bra tips :)

-jag har en gammal diskborste att göra ren såg med en "alfa laval" verkar tåla vad som helsl i bränsle och olje väg.
-tips innan filning som nog många redan kan och vet är att såga tvärs över fibrerna på en stubbe/stock för att rensa bort olja och skräp från tanden så att inte filen sätter igen sig lika snabbt.
-spraya lite wd-40 på en trasa och "putsa" sågen ibland så fastnar inte kåda och annat kladd lika lätt och det blir även lättare att ta bort det som ändå fastnar.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

herbsman76  
#55575
swe#kipp skrev:Bra tips :)

-jag har en gammal diskborste att göra ren såg med en "alfa laval" verkar tåla vad som helsl i bränsle och olje väg.
-tips innan filning som nog många redan kan och vet är att såga tvärs över fibrerna på en stubbe/stock för att rensa bort olja och skräp från tanden så att inte filen sätter igen sig lika snabbt.
-spraya lite wd-40 på en trasa och "putsa" sågen ibland så fastnar inte kåda och annat kladd lika lätt och det blir även lättare att ta bort det som ändå fastnar.


Det var som f*n! Såga tvärs över fibrerna.. Tack för tipset swe#Kipp! Så lärde man sig nått idag med 8)

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

Kylis  
#196956 När jag ska fila sågkedjan brukarjag alltid markera första tanden jag börjar med en spritpenna. På så viss blir det lätt att se när jag kommit varvet runt kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196957 Jag har ibland gjort en liten markering med rundfilen i en länk, det syns rätt så bra.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196966 Finns inget som ersätter kunskap. Att lära sig se skillnad på en ofilad och filad tand är väldans viktigt.
Inte särskilt svårt o se efter man provat o se skillnad lite grann.

Blir det ingen skillnad har man inte gjort rätt.

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

Kylis  
#196976 Absolut, inget ersätter kunskap. Sen ska man ju inte krångla till det mer än nödvändigt. Att förenkla och förbättra arbetssituationen är aldrig fel, å rätt ska det bli med såklart

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196986 Jag har gått över till att räkna tänderna jag filar. 11 på klingan, 14 på kedjan.
Senast redigerad av Mangan lör 01 dec 2012, 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

totte  
#197008 Kör med Mangans metod, särskilt när man bara tar ett drag för att skärpa till så kan det vara lite svårt att se utan att lyfta upp och kika noggrannt.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

traktorz  
#197015 Kedjan på vår stor-Stihl (MS362c-q) med 18" svärdet har två konsekutiva tänder åt samma håll, vilket gör det till en baggis att börja/sluta fila där.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197020 Jag tittar noggrant, gärna med förstoring.
Då er man även en lätt strykning och skären efter hur filen skurit därigenom faktiska vinkeln med.
Med rund fil i en härna är det väldans förlåtande om det blir innom vissa ramar.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

totte  
#197024 Det är naturligtvis så man skall göra, men när man sitter ute i skogen eller på vedbacken i lagom taskigt ljus och bara skall ge en snabb uppskärpning så är det liksom inte läge för förstoringsglas och noggrann avsyning, och då är det rätt praktiskt med lite små tjyvknep, som sen inte behövs när man står i verkstaden med god belysning och rätt arbetställning.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197025 Jag håller med!
När man gjort det i verkstad med god belysning och rätt arbetsställning bnågra gånger VET man hur det ska kännas när filen går rätt. Det där suget som man känner då draget blir korrect är sen lätt att känna igen. Lättare än att se en märkt tand eller rispa i en skitig kedja när man står i halvmörk skog.

Om man inte lär sig i bättre miljö, blir det inte av.

I skogen ska målsättningen vara konstant produktion, det man kan ska praktiseras så det blir inte mer service änd nödvändigt. Sågar ska motioneras, inte skruvas, kedjor ska skära inte filas.

Användarvisningsbild

Re: Amatör-tips

halvproffs  
#197027 3 brädor ihopspikade till ett U som passar över fram hjulet på traktorn (Valmet305) Liten arbetsbets/filbänk i lagom höjd. Tyvärr så är ju glasögon med forstoring ett måste vid filning nuförtiden. Överväger laseroperation.

Avatar Fallback

Re: Amatör-tips

Fredrik B  
#197058 Någon som har ett bra sätt att rengöra filar på?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).