Motorsåg och handhållet

Vilken röjsåg ska jag köpa

20 inlägg 14414 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55031 Stihl 480 fungerar till det mesta! jag röstar iaf på den!

men hur som haver husqvarna och jonsered gör också bra grejor, bara att kolla upp med de oliak försäljarna och se vart du får det bästa priset / mest onödig extra utrustning :O

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa

Nonkan  
#55034
SkogsGotte skrev:Stihl 480 fungerar till det mesta! jag röstar iaf på den!

men hur som haver husqvarna och jonsered gör också bra grejor, bara att kolla upp med de oliak försäljarna och se vart du får det bästa priset / mest onödig extra utrustning :O


Ingen extra utrusting är onödig :)

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55048 Inget att komma ihåg. 550 och hva 265/165 är,enl mig, inte samma generation som 355.

/Nisse[/quote]

De funkar ju o röja med o är beprövade. Vad är det som gör 355 så mycket bättre i den nya generationen.

Att det är en nyare såg eller vad grundar du påståendet på ?

Att Hva 355 skulle vara snäppet över Stihl 550 tycke jag inte riktigt stämmer. Tror nog man får lika mycket gjort på en dag med ett 550 som ett 355.

Avatar Fallback

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55086
valmet901 skrev:Inget att komma ihåg. 550 och hva 265/165 är,enl mig, inte samma generation som 355.

/Nisse


De funkar ju o röja med o är beprövade. Vad är det som gör 355 så mycket bättre i den nya generationen.

Att det är en nyare såg eller vad grundar du påståendet på ?

Att Hva 355 skulle vara snäppet över Stihl 550 tycke jag inte riktigt stämmer. Tror nog man får lika mycket gjort på en dag med ett 550 som ett 355.[/quote]

Kanske första dagen,men i längden uppskattar du nog en 1,1 kg lättare såg med samma effekt.Min 355 är dessutom väldigt lättstartad med decomp + pump,men sådant kan ju vara individuellt.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vilken röjsåg ska jag köpa

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55483 265 är ju en förhistorisk maskin vid det här laget, vibrerar så fingrarna domnar och har märklig "körställning" med feta handtag och rakt styre.
Skillnaden mellan Hva 252 och den nyare 3-serien, som ifs har funnits i flera år, är enorm om man röjer varje dag. Jag kör med 345FXT dagligen men har kvar de äldre 252´rna och använder de ibland, ergonomin är mkt sämre och de känns klumpigare. 252 tillverkas inte längre så jag rekommenderar en 345FXT!

Vi som arbetar med sågarna blir lätt märkestrogna, de som kör Stihl tycker de är bäst och Hva och Jonsered har sina egna "fans" som menar att just deras märke är bäst :mrgreen:
Röjer man inte så ofta så spelar det nog ingen roll vilken maskin man köper, alla nya modeller av Stihl och Husqvarna är bra mycket bättre än 10-15år gamla modeller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).