Motorsåg och handhållet

Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

14 inlägg 39323 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

öskarö  
#54576 Hej-hopp

Hur får man tag i billiga delar till Husqvarna?

Var och handlade i butik här om dagen. Fick pynta 380 pistoler för ett Husqvarna 15" 1.3 mm svärd samt ytterligare 249 för en dito Oregon klyvkjedja. Jag hoppas att jag blev lurad - för annars får jag skära ner på lördagsgodiset. Kan jag fortsätta handla där?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Nonkan  
#55092 Klyvkedjorna är ganska dyra för det är små volymer, speciellt .325, Logosol använder ju 3/8".

Originalsvärden kostar så mycket. HVA skickar ut färdiga prislappar så det är enklast att följa deras priser, men ska du pruta så är det på svärd och kedjor för där kan man alltid göra några kronor. Stihls svärd är för övrigt ännu dyrare, men de är helt överlägsna i kvalitet, men passar tyvärr inte till HVA.

Du kan säkert få tag i billiga svärd hos HVA-handlaren, men du måste nog köpa större volymer. Annars finns Partner-svärd hos classe, http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=57791397 men jag är lite osäker på om det är samma. Är det 4 nitar till noshjulet lär det vara samma svärd för HVA äger ju Partner. Är det däremot 3 nitar så är det samma skitsvärd som HVA sätter på sina enklare USA-tillverkade sågar.

Svärd och kedjor är ju lite "man får vad man betalar för" (inte HVA till ordinariepris dock :)), förutom Iggesund-svärd då, de är riktigt prisvärda men jag tror inte de har 1,3 mm .325, men nån annan kanske vet?

Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

öskarö  
#55101 OK . . . men hur är det med reservdelar (typ packningssatser, nållager och dyligt)? Ska jag pruta även på de sakerna?

Jag supportar gärna men lokala handlare . . . men det finns gränser! Se följande prisskillnader:

    Min lokala handlare / Amerikansk internet shop
    Membran/packningssats 249:- / $10
    Kedjedrev 139:- / $5
    Nållager 149:- / $5

Finns det någon svensk internethandlare att rekommendera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Nonkan  
#55104 Handlaren verkar följa HVA rekommenderade priser, fast med ett litet "Stockholmstilläg" som många i 08-området använder sig av, det har med dyrare lokaler och sånt att göra.

Det går att få tag i lite billigare delar, kolla t.ex. www.servicecentralen.se, de kör ju HVA rekommenderade priser rakt av. Annars är det svårt med nätet för HVA tillåter egentligen inte webshopar för sina produkter, det märket ska endast säljas i fackhandel, över disk och med personlig service. Det gäller även Stihl som har samma krav på sina åf.

Det går att resonera på så många olika sätt när det gäller reservdelar, det som kostar mest är faktiskt tiden det tar att få fram rätt reservdel, och kunskapen såklart. Det är inte helt ovanligt med kunder som kommer in och frågar efter en skruv till en motorsåg och "jag vet inte vad den heter, men det spelar väl ingen roll för det är väl samma till alla" och när man har rotat igenom sprängskisser och visat bilder i 20 min efter rätt skruv så kanske man som kund inte ska bli så sur om skruven kostar 30 spänn Kommer du däremot in med artikelnummer eller vet exakt vad du ska så borde det gå att pruta lite.

När det gäller USA och de delarna du nämner så är det förmodligen stora volymer de köper in och dessutom direkt från tillverkarna. Membransatserna är väl Walbro eller Zama och dreven Oregon t.ex. Det tillkommer ju moms, tull och frakt på priserna så dreven hamnar väl på kanske 100 spänn styck t.ex och det är ju sällan värt besväret för enstaka småprylar för att spara några tior, tycker jag iaf. Vi i Sverige glömmer gärna bort att vi är ett litet skitland egentligen så grejer blir dyrare här än i större länder. HVA exporterar typ 97% av allt de tillverkar i Sverige.

Och som sista kommentar till det här alldeles för låna inlägget kan jag bara säga att efter att ha sett Stihls fabrik för sågkedjor i Schweiz så tycker jag det är ett hån att vi bara tar typ 140 spänn för en standardkedja. Ruskigt imponerande tillverkning.

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55113
Nonkan skrev:Svärd och kedjor är ju lite "man får vad man betalar för" (inte HVA till ordinariepris dock :)), förutom Iggesund-svärd då, de är riktigt prisvärda men jag tror inte de har 1,3 mm .325, men nån annan kanske vet?

Jodå, de har de... I alla varianter du kan tänka tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55115 10-15% bör man utan problem kunna pruta ned priset på reservdelar, iofs på det mesta som finns i butiken förutom bränslet!

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55118 Swedol
Iggesund
SVÄRD DELNING .325”. 1.3 MM
Art.nr Längd Pris
SK-14015 13" / 56 länk 132,00 st
SK-14016 15" / 64 länk 136,00 st
+moms

Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Nonkan  
#55126
Henrik K skrev:Swedol
Iggesund
SVÄRD DELNING .325”. 1.3 MM
Art.nr Längd Pris
SK-14015 13" / 56 länk 132,00 st
SK-14016 15" / 64 länk 136,00 st
+moms


Men vad gött. Då blir det att åka dit en sväng. Alltid kul med lite vuxendagis :)

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55138 Det där är Svedols nummer...

Efter Iggessunds nummer heter de: E13-UOO-50J.

Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

öskarö  
#55356 Jag har kollat runt lite. Här är mina slutsatser (OBS - detta är långt ifrån någon vetenskaplig analys/undersökning):

Slitdela som Svärd, drev och kedja går att hitta betydligt billigare än hos fackhandeln. Vad gäller 'reservdelar' så har man att välja på fackhandeln, lika dyra svenska web-butiker eller mycket billigare amerikanska web-butiker. Det sistnämda alternativet är naturligtvis förknippat med vissa nackdelar.

Någon som har erfarenheter av Europeiska länder? Var är det billigt? Finns det Europeiska web-butiker?

   TS
Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

mrlynx  
#58041 Min Husqvarna 242 behöver delar men min lokala husqvarnanasare har inte allt i lager.
Dom kunde ta hem men då får jag det inte förrän nästa vecka.
En av skruvarna till förgasaren har gått utav så var får man tar i en ny skruv 503 20 21-05 innan fredag?
Gärna stödet under luftfiltret också men det finns inte med på sprängskissen och på senare årsmodeller är det integrerat i vinkeln till luftfiltret.
Annars får jag bygga mig en skruv av gängstång.

Användarvisningsbild

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58044 Göra en skruv är inte lätt....

Begagnad borde gå o hitta väldigt lätt.
Vill du kan jag förmedla kontakt...

Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

Nonkan  
#58142
mrlynx skrev:Min Husqvarna 242 behöver delar men min lokala husqvarnanasare har inte allt i lager.
Dom kunde ta hem men då får jag det inte förrän nästa vecka.
En av skruvarna till förgasaren har gått utav så var får man tar i en ny skruv 503 20 21-05 innan fredag?
Gärna stödet under luftfiltret också men det finns inte med på sprängskissen och på senare årsmodeller är det integrerat i vinkeln till luftfiltret.
Annars får jag bygga mig en skruv av gängstång.


Din lokala handlare borde, om han hade beställt det igår, kunnat få delen till Umeå till fredag, men det hade kostat några hundralappar i frakt, vilket blir lite mycket är det gäller en enda skruv :). Beställer vi innan kl 13.30 så har vi grejerna innan 09.00 dagen efter om det är bråttom, men det är en ordentlig fraktkostnad på det, norra Sverige tar oftast en dag extra.

Begagnat borde inte vara något problem som sagt, de flesta handlare har ju nån skrotad 242:a som ligger och skräpar på verkstaden, det är ju en vanlig såg.

Avatar Fallback

Re: Var köpa billiga reservdelar till Husqvarna?

mrlynx  
#58150 Snart hamnar min 242a på reservdelshyllan och en ny såg införskaffas.
Det bästa och lite till är taget ur den. Min far köpte den begagnad på skogsvårdsstyrelsens utförsäljning 1990 och sen dess har den levt ett hårt liv. :???:
Jag ska åka förbi på skog & trädgård i stan nån dag när jag får tid kanske dom har delar i lager men tills dess lappar jag ihop den så att vedkapningen blir färdig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).