Motorsåg och handhållet

Hjälp med Husqvarna modell och renovering

29 inlägg 28981 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54616 Gör den det på grundinställning?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#54649 Japp!

Tror ni det hjälper med ett förgasar-renoveringskit (membran och div. packningar)? Kan det vara något annat som spökar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54671 Svårt o säga... så här med internet diagnos...

Prova o öppna nålarna lite till, det låter som om den får för lite...

Kan vara, bränsleslang som har en spricka i sig, kass filter i tanken, felaktig inställning på bränslenålen, kass membran, luft läcka...
Finns mer strul som kan hända, detta är bara bränslesystemet.

Nu har du denna dan räddad!

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#54845 Har nu gått igenom det mesta på bränslesidan. Fortfarande omöjligt att få till en acceptabel tomgång.

Antar att jag måste investera i ett menbran/packnings-kit á 249 pix för att komma vidare? Är det värt att gå vidare? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

ryd  
#54863 Om sågen går bra att såga med på fullgas så får den ju bränsle . Är tomgångsskruven inskruvad så mycket att den påverkar gasspjället då bör felet finnas i förgasaren // eller är den utskruvad så spjället är stängt ???
i så fall borde det vara läckage någonstans : vevaxeltätningar - packningar
vid cylinder - kolla skruvar vid oljepump - titta om det är fuktigt någonstans eller använd såpvatten för att hitta läckage .
// ryd

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#55015 Har nu prövat både det ena och andra (tack för alla värdefulla råd!). Hittar inga läckor. Min slutsatts är att det är fel på bränsletillförseln. Sågen går på högre varv för då "orkar den suga" men inte på tomgångsvarv. Slang och filter OK. Om sågen tjyv-suger luft mellan förgasaren och vevhuset så borde den ju inte gå bra på höga varv!? Jag satsar på en menbran/packningssats, så får vi se om det löser problemet. Membran är ju känsliga saker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55016 Kolla bränslenålen som släpper sköter tillförsel till förgasaren.
Kolla även filter o dyligt.

Se så att den öppnar o stänger rätt. Grundinställning o allt annat hittar du på tillverkarens hemsida.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#55019 OK! Det blir till att plocka isär förgasaren igen. Men jag väntar tills jag fått hem menbran/packnings-satsen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#55090 Med risk för att framstå som den amatör jag är . . .

Kunde inte hålla mig, utan smet hem tidigt från jobbet idag och skruvade isär förgasaren igen (trots att jag saknar nytt menbran). Återigen fick jag sågen att gå helt okej - men ej på tomgång. Mycket svårstartad när den är varmkörd. Efter att sågen stått några minuter (avstängd men varmkörd) så gick den bra att starta och köra på tomgång . . . i några minuter . . . sedan bara på höga varv. När jag skulle tanka upptäcke jag att det var ordentligt undertryck i tanken!

Hur fungerar tankluftningen? Jag trodde att tanklocket var konstruerat för att 'släppa in' men ej 'ut'. :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Nonkan  
#55091
öskarö skrev:Med risk för att framstå som den amatör jag är . . .

Kunde inte hålla mig, utan smet hem tidigt från jobbet idag och skruvade isär förgasaren igen (trots att jag saknar nytt menbran). Återigen fick jag sågen att gå helt okej - men ej på tomgång. Mycket svårstartad när den är varmkörd. Efter att sågen stått några minuter (avstängd men varmkörd) så gick den bra att starta och köra på tomgång . . . i några minuter . . . sedan bara på höga varv. När jag skulle tanka upptäcke jag att det var ordentligt undertryck i tanken!

Hur fungerar tankluftningen? Jag trodde att tanklocket var konstruerat för att 'släppa in' men ej 'ut'. :?:



Tanklocken är slutna på motorsågarna och öppna på röjsågarna.

Du har en separat tankluftning, sitter på högra sidan, ungefär där bygeln sitter. Delen heter 501 62 96-01 om du kollar på skissen (om du fått nån av Mange, annars PM:a mig din mailadress). Det är ett långt stift som är intryckt i tanken, så du ser nog bara en vit platta eller så. Kostar ca 70 spänn enligt prislistan.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#55093 Man tackar och bockar!

Perfekt med sprängskiss (tack Mange!). Ska omgående se om jag får loss den. Förhoppningsvis räcker det att tvätta av den!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#55137 Hej-hopp!

Lyftningsnålen var helt tät. Nu är den rengjord och sågen går som en skollad råtta! Perfekt tomgång! Perfekt gas-respons! Verkar pigg och rask. :grin: Ska provsåga ordentligt till helgen! Jag avger rapport senast måndag. Tack för all hjälp!

Är luftningsnålen en slit-del som ska bytas regelbundet (som typ bränslefiltret)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Nonkan  
#55151
öskarö skrev:Hej-hopp!

Lyftningsnålen var helt tät. Nu är den rengjord och sågen går som en skollad råtta! Perfekt tomgång! Perfekt gas-respons! Verkar pigg och rask. :grin: Ska provsåga ordentligt till helgen! Jag avger rapport senast måndag. Tack för all hjälp!

Är luftningsnålen en slit-del som ska bytas regelbundet (som typ bränslefiltret)?


Trevligt :)

Lite märkligt att ingen kom på det tidigare bara, men det är som det är. Svårt med felsökning på nätet och när problemet är bränslerelaterat så finns det så mycket som kan gå snett.

Det är inte en slitdel, men man ska ju kolla till den ibland, uppenbarligen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#55344 Hej-hopp!

Har nu provsågat ordentligt. Sågen går ypperligt! :grin: Faktum är att den är så pigg och rask, att jag börjat fundera på om det är något fel på 242:an. Kanske är dags att renovera även den? :surp:

Väldigt mycket tack för all hjälp ! Det känns som jag fått en gratis extra såg . . . hmm . . . jag har ju faktiskt fått en gratis extra såg. :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).