Motorsåg och handhållet

Hjälp med Husqvarna modell och renovering

29 inlägg 28994 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#54291 Hej alla experter.

Har en gammal Husqvarna som jag funderar på att renovera då jag är i behov av en extra såg. Problemet är att jag inte vet vilken modell det är (emblemet har fallit bort)? Någon som har någon idé eller kanske känner igen den? Finns modellbeteckningen någon annan stans? Det är en liten såg.

Sågen är i dagsläget stendöd. Bra komp och gnista dock. Har stått orörd i ett fuktigt kallgarage i minst 10 år. Enligt uppgift så ska sågen ha startat bra men gått mycket dåligt (dött) efter att den blivit varmkörd. Tyder det på att kondensatorn behöver bytas?

Jag tänkte börja med att tvätta ur förgasaren med sprit, rengöra luftfilter mm, samt byta stift. Får jag igång den efter det, så får jag väl fortsätta felsökningen. Synpunkter?

Får jag den att gå bra, så byter jag väl svärd, kedja och kedjedrev. Synpunkter?

Är det värt besväret? Jag är inte jätteroad av att meka, men jag är snål. :wink:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54293 Tycker det ser ut som en 234...

Här finns lite av modellerna om du behöver kolla.

http://www.chainsawcollectors.se/phpbb3 ... m.php?f=22

Ta du o gör rent den först, se till so allt är helt o rent så har du en bra börgan.

Ett var ut från botten (OBS spänn inte) på nålarna L o H brukar vara bra börgan.

Är membranen hela, men stela så lägg dem i lite diesel. Ibland funkar det...

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54294 F-n vet om det inte är en 133 ?? hade 234 gas spärr i handtaget ? jag kan ha fel .... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

ryd  
#54295 Det ser ut att vara en 133 SE / SG. Somliga sågar gick bra andra var hopplösa :mrgreen:
ge den en tesked bensin i insuget så hoppar den nog igång 🧠
/ j

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54296 Sticker ut hakan o säger 133 :smile: . 234an hade väl startläget inbyggt i choken från början eller? Denna ser ut att ha den äldre separata låsknappen uppepå handtaget.

Hoppsan! du hann före där Ryd :grin:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#54302 Det var snabba svar. Troligen en 133:a alltså. Hur får jag tag på bruksanvisning och sprängskiss?

Kan Ni rekomendera någon bra web-shop för reservdelar? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54303 Jo visst är det 133...
:roll: Vet inte vad jag tänkte när jag skrev... Jag hade sprängskiss på 133 uppe..
Dra iväg ett mail till forumadmin@chainsawcollectors.se så svarar jag med spårängskiss...

Bild

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54309 "Dra iväg ett mail till forumadmin@chainsawcollectors.se så svarar jag med spårängskiss..."
Nää du, Mange..Inte skulle jag vilja ha spårängs-kiss i mailboxen inte.. =))
Får så mycket annan "skit" i den ändå.. :))
Sorry..Tyckte det lät roligt när jag läste det, bara..
Mvh. Ulf

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54318 ojdå...

Inte mycket som blir rätt ikväll....

Sprängskiss kan du få om du vill..
Senast redigerad av Mange ons 25 mar 2009, 11:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#54329 Hej igen och tack för all hjälp.

Mange: jag drar iväg ett e-post omedelbums . . .

Ska låter Er veta hur arbetet framskrider . . .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54330 Nu har du spängskiss (IPL).

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#54351 Hej-hopp,

Nu har jarg haft isär förgasaren och rengjort den. Membranet var styvt som ett sågsvärd. Disel gjorde susen (tack för tipset Mange). I övrigt var det helt och rent. På flera av elkablarna hade isoleringen torkat och trillat av. Bl a matarkabeln till tändspolen och handtagsvärmaren. Har tejpat dessa tillfälligt.

Tyvärr blev frugan riktigt sur efter att jag spenderat eftermiddagen i källaren, så det blir ingen provkörning idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54371 Det är bara de första åren... Hon vänjer sig..

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

swe#kipp  
#54381
Mange skrev:Det är bara de första åren... Hon vänjer sig..


Visst är det så ,, min blir inte så sur längre när jag gör rent delar i diskmaskinen :)
eller i alla fall inte lika sur som förut, muttrar mest nått om omdömmeslös och likvärdiga ord ,,, men men hon är inte skogstokig längre :D

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Husqvarna modell och renovering

öskarö  
#54570 Äntligen Lördag . . .

Smög upp kl 5 i morse för att provstarta mitt renoveringsobjekt. Tankade och snappsade den ordentligt. Det var inga problem att starta den och den gick bra . . . förutom att det var omöjligt att få den att gå på tomgång. Antingen för hög permanent tomgång, eller så kontinuerligt sjunkande tills den självdör. Vid gasning från låg tomgång så tappar den först, men när man släpper (gasen) så varvar den upp. Därefter minskat tomgången långsamt tills den självdör (eller att man gasar igen). Får väl investera i ett förgasar-renoveringskit.

Tyvärr tyckte inte frugan om att vakna till en varvande motorsåg utanför sovrumsfönstret. Jag som tyckte jag tog hänsyn . . .

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).