Motorsåg och handhållet

Inkörning....

17 inlägg 12271 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkörning....

ace###  
#52682 Jaha.. nu är en ny MS260 på väg hem och förhoppningsvis blir det premiärkörning till helgen..

Jag har funderat en del över inkörnining.. gissara att det vella är som med alla tvåtaktare.. inte "maxgas".. och inga jämna längre belastningar utan lagoma korta ettapper på halvgas till fullgas.. eller har jag fel?

och så skall vella maskinen ha lite mer sås en vanligt med..

funderar vidare på det där med soppa.. när vi e i skogen och gasare går oftast maskinerna på vanlig macksoppa... (är dock mycket noga med blandningen alltid 5l 95oktan till 1dl mineralolja (oftast ELF)) har gått bra med de sågarna som vi har kört med.. har dock inte varit med och kört in någon såg med macksoppa..

rekomenderar ni att köra in maskinen på akrylat en 20tankar eller så och sedan gå över på macksoppa?? (är nog inte inreserad av att gå över på akrylat på heltid... tycker maskineran går bra på vanlig soppa.. )

skall man öka olje mängden till 3% ?? och i sådana fall skall det göras i akrylat soppan med??

vidare.. tycker ni att aspen e bättre en andra märken av akrylat soppa? jag har testat olika och vet inte vad jag tycker..

/ACE###



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Inkörning....

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52684 Akrylat syr man väl kläder av?

Jag kan inte se någon poäng med att köra in med annan soppa,annars tror jag du har rätt metod för inkörning.Kan nämna att det inte spelar så stor roll detta med onkörning.Ett test jag läste hade mätt upp 1-2% effektskillnad mellan bra och usel inkörning.

Jag köper alkylatbränsle på pump(optima är vad som finns här) och blandar 1 liter olja i två 20l-dunkar.Ibland lyxar jag till det med helsynt.racingolja för den goda aromens skull.Den soppan har jag till allt.Atv,gräsklippare,trimmer mm. Störst skillnad har jag märkt i min gamla snöskoter som stinker klart mindre.
Prisskillnad mot vanlig bensin har varierat mellan 2-5kr,vilket fördelarna klart uppväger.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Inkörning....

ace###  
#52685 hehe.. du har nog rätt angående akrylat och alkylat... :oops: jag får la kalla det för "miljösoppa" i stället.. :lol:

ok.. jo jag har också hört att skilnaden är liten.. och jag vet folk som kör in cross cylindrar/kolvar genom att starta och gasa fullt en stund.. nyper det inte så håller det.. :???: inget jag skulle testa på motorsågen.. man vill ju dock ha ut längsta möjliga livsländ ur maskinen... hehe..

/ACE###

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inkörning....

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52687 Om jag förstått det hela rätt så gärna lite extra bränsle men inte mer olja. Det ska dock vara rätt inställt vid leverans så du ska inte behöva göra något alls egentligen. När jag köpte min MS660 sa handlarn att det är bara o köra på. Jag skulle bara se till att låta den gå på tomgång lite efter fullgaspassen som blir eftersom den går i ett sågverk. Efter några tankar kan man finjustera lite om den verkar gå lite fett, det gjorde jag efter ca 10 tankar. Man kan om man är osäker åka till handlarn med detta så ska dom fixa det. Jag kör för övrigt enbart på färdigblandad alkylat.

En arbetskollega köpte häromdan en ny Jonsered 2150, 07a till rabatterat pris. Körde på noggrant hemmablandad macksoppa. Sågen gick en timme sen la den av. Inlämnad o dom ringde nyss o sa att den var skuren :shock: . Servicekillen har kontaktat Jonsered men dom slår ifrån sig. Servicekillen ringde igen o sa att han putsat cylinder o kolv, provkört, allt ok o nu vill han ha 700 för jobbet!!! Vi har lusläst instruktionsboken o det finns inget där som säger att kollegan gjort nåt fel. Jag har sagt till han att han borde få en ny cylinder o kolv utan kostnad. Ska bli intressant att se vart detta tar vägen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Inkörning....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52691 Lite fetare än vanligt i börgan, sisådär 10 tankar ungefär...
Sen är det bara o blåsa på.

Håll dig till ett bränsle eller blandning. Skifta inte fram o tebax...
Mer än 2% av bra olja har jag svårt o se vitsen med.

Se till så att den är ren o fin o inte går väldigt varm.

Om de blir väldigt varma så kyls de effektivast med lite varv utan belastning.
Luften som går igenom vid tomgång räcker normaltsett, men om de är riktigt varma så gör det inte det. Samma sak med att stanna helt efter tuff hård körning. Risken finns då att kolven fortsätter att ta upp värme och till sist nypa.

Avatar Fallback

Re: Inkörning....

dimper  
#52693 Det som står i instruksjonsboken vedrørende innkjøring er at man ikke skal kjøre den med maks turtall de første 3 tankene.

During break-in period A factory new machine should not be run at high revs (full throttle off load) for the first three tank fillings. This avoids unnecessary high loads during the break-in period. As all moving parts have to bed in during the break-in period, the frictional resistances in the engine are greater during this period. The engine develops its maximum power after about 5 to 15 tank fillings. Do not make the mixture leaner to achieve an apparent increase in power – this could damage the engine – see “Adjusting Carburetor”. Always disengage the chain brake before opening the throttle. Running the engine at higher revs with the chain brake engaged (saw chain at a standstill) will quickly damage the engine and chain drive (clutch, chain brake).

Användarvisningsbild

Re: Inkörning....

swe#kipp  
#52741 Jag har kört in mina sågar på detta sätt, aldrig fullgas när jag inte är i stock, lite fetare blandning dom första 5-10 tankarna men sen håller jag alltid fullgas när jag sågar även med en ny såg, sågarna har inte nått "mellanregister" i förgasaren utan dom är gjorda för att gå på fullt pådrag så det är min rekommendation till dig, är du stock håll fullt så sågen får maximalt med soppa när den jobbar :)

Avatar Fallback

Re: Inkörning....

dimper  
#52742 I papirutgaven står det beksrevet slik som du har gjort det swe#klipp:
Kör inte den fabriksnya maskinen, fram til tredje tankningen, obelastad i höga varvtal, för at inta överbelasta under inkörningsperioden.


Med min sag var jeg forsiktig med gassen når jeg kvistet, ved felling var det full gass siden jeg ikke fikk like høyt turtall med litt mer belastning.

Användarvisningsbild

Re: Inkörning....

swe#kipp  
#52743 Låter som min typ av inkörning Dimper :)

Avatar Fallback

Re: Inkörning....

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52764
Magnus M skrev:Om jag förstått det hela rätt så gärna lite extra bränsle men inte mer olja. Det ska dock vara rätt inställt vid leverans så du ska inte behöva göra något alls egentligen. När jag köpte min MS660 sa handlarn att det är bara o köra på. Jag skulle bara se till att låta den gå på tomgång lite efter fullgaspassen som blir eftersom den går i ett sågverk. Efter några tankar kan man finjustera lite om den verkar gå lite fett, det gjorde jag efter ca 10 tankar. Man kan om man är osäker åka till handlarn med detta så ska dom fixa det. Jag kör för övrigt enbart på färdigblandad alkylat.

En arbetskollega köpte häromdan en ny Jonsered 2150, 07a till rabatterat pris. Körde på noggrant hemmablandad macksoppa. Sågen gick en timme sen la den av. Inlämnad o dom ringde nyss o sa att den var skuren :shock: . Servicekillen har kontaktat Jonsered men dom slår ifrån sig. Servicekillen ringde igen o sa att han putsat cylinder o kolv, provkört, allt ok o nu vill han ha 700 för jobbet!!! Vi har lusläst instruktionsboken o det finns inget där som säger att kollegan gjort nåt fel. Jag har sagt till han att han borde få en ny cylinder o kolv utan kostnad. Ska bli intressant att se vart detta tar vägen.

Magnus M


Jonsered tror förstås att kunden kört på ren bensin,vilket servicekillen borde kunnat kontrollera.Fanns där en oljefilm tycker jag det är självklart med kostnadsfria nya delar.En putsad cylinder o kolv sänker förstås livslängden(men antagligen inte mycket) och han hade ju betalat för en ny såg.

Stå på er!

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Inkörning....

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52766 Jodå servicekillen konstaterade att det var olja i så där finns ingen tvekan men tydligen så slår Jonsered ifrån sig så fort kunden blandat själv!! Konstigt då man beskriver i instruktionsboken hur man som kund ska blanda. Det står ju bara att dom rekommenderar miljöbränsle. Inget om att man bör köpa färdigblandat.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Inkörning....

Nonkan  
#52773
Jonsered tror förstås att kunden kört på ren bensin,vilket servicekillen borde kunnat kontrollera.Fanns där en oljefilm tycker jag det är självklart med kostnadsfria nya delar.En putsad cylinder o kolv sänker förstås livslängden(men antagligen inte mycket) och han hade ju betalat för en ny såg.

Stå på er!

/Nisse


En ny såg skulle aldrig gå en timme på ren bensin (1-2 tankar) så det är ju inte speciellt troligt. Dessutom ger ju en skärning på ren bensin en så typisk skärning så det går nästan inte att missta sig på.

Två troliga fel är väl antagligen att den drar tjuvluft någonstans (sprucket insugsrör är ett ganska vanligt fel) eller att killen har ställt sig på vedbacken och vrålsågat med ny maskin. Det ena är garanti och det andra inte.

Det vettigaste vore väl att be servicekillen säga anledningen till att den har skurit och att de inte tar det på garanti, det mesta går ju att få fram med en enkel kolvanalys, alt att lämna sågen till en annan verkstad för en andra uppfattning om problemet. Det går ju även att skicka sågen till Jonsered för bedömning.

Jag tycker inte det var så smart av servicekillen att putsa cylindern, dels för den försämrade livslängden men mest för att det nu är svårt att kolla varför den skurit.

Det är för övrigt säljarens ansvar att visa att kunde har gjort fel under de första 6 månaderna, därefter är det kundens ansvar att visa att han inte gjort fel.

Användarvisningsbild

Re: Inkörning....

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52777 Sågen gick inte på vedbacken utan i lätt huggning. Jag funderar på hur det är om sågen är inställd med alkylat o man tankar vanlig soppa. Blir det för snålt då eller är det tvärt om? Jag har själv inte tänkt på vilket utan ställt mina så dom går bra.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Inkörning....

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52779 En ny såg skulle aldrig gå en timme på ren bensin (1-2 tankar) så det är ju inte speciellt troligt. Dessutom ger ju en skärning på ren bensin en så typisk skärning så det går nästan inte att missta sig på.

Jo en såg kan gå längre än en timme på ren bensin. Förvisso var det inga nya sågar men men.
När stormen gudrun kom förbi högg jag & en kompis en del åt vattenfall. Så vi köpte fat med aspen 2t. Köpte av en lokal handlare. När vi var klara med vattenfalls jobb så beställde jag nya fat.
Vi drog ner till småland & högg. Efter knappt en månad så började jag hemikring & hugga istället för att kunna fixa med lantbruket på kvällarna. Efter ngn vecka ringer kompisen o säger att båda hans sågar tjuvstannar :roll: & det hjälpte inte hur mycket han justerade. Efter ett tag ringde han igen & sa att bränslet såg lustigt ut. Ingen färg på det. Han hade hällt upp i ett glas & jämfört med den andra huggarens bränsle. Så jag gick ut & kollade på fatet vad det stod. Stod inget på fatet mer än aspen, hade sparat säkerhetslappen, den där det står vad fatet innehåller & så. Där på lappen står det 4t :surp: . Vad i helv.... 😈 Kände på fatet, jo halva hade nog gått åt. Ringde upp handlarn & frågade vad göra, han kollade i sin beställning. Jo vi hade beställt 2takt & han likaså.
Ringde upp aspen & frågade vad de sysslade med :x .
Visst skulle jag kanske kollat upp vad vi fått men hade ju beställt 2takt.
Det slutade iallafall med att aspen tog på sig allt. Vi fick skicka upp 4 sågar till Sthil för genomgång. Helrenovering på dom blev det. Skicka tillbaka fatet som var fullt behålla det halvfulla samt fick 2 fat MED 2takts bränsle.Eller fick & fick hade ju redan betalt dom
Har för mej att allt som allt kostade det aspens 10 tusen

Användarvisningsbild

Re: Inkörning....

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52781 Åja... Missar i leverans händer alla företag med lite volym.

Det går knappt o skylla på tillverkaren, snarare distrubutören.
Såvida du inte har tankbil o hämtar själv finns det en finger till med i spelet..

Tycker det var bra gjort av dem o reda ut det. Inte många större företag som gör det som man har kontakt med...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).