Motorsåg och handhållet

Kilar och bälte?

74 inlägg 33103 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

herbsman76  
#55960 BACHO-kilar!! Inget annat håller enligt min åsikt. För övrigt finns det forskning på att Bachokilarna är bäst. Återkommer med artikeln. :ugeek:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

simon  
#56075 Det är bara att konstatera att alla sätt är bra utom de dåliga :wink: . Själv använder jag i stort sett uteslutande kilar då jag tycker att det är lättast. Ska man fälla en stor gran eller björk eller liknande så har jag den erfarenheten att kilar fungerar bäst.
Brukar det vara knäligt att få ner trädet så slår man i två stycken kilar på varandra det ökar kraften med 50% och då faller det så fint så. Skulle det inte gå får man ta fram vinschen och dra ner det. Varför slita ut sig? På tal om bälte så köpte jag ett brett verktygsbälte på JULA och det fungerar kanon. Det avlastar ryggen trots att man envisas att plocka i för mycket bråte i bältet.
Tänk på att ha ett första-förband i vänster bröstficka också. Vad händer om du hamnar på rygg och måste ha dit första förband.

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Nonkan  
#56167
simon skrev:Tänk på att ha ett första-förband i vänster bröstficka också. Vad händer om du hamnar på rygg och måste ha dit första förband.


Vad händer om du skadar högerarmen då? ;) Det är ganska smart att ha två med sig, har du ett i varje bröstficka kommer du åt det oavsett vilken arm du skadar. Men ska man bara ha ett så är ju vänster bröstficka helt klart det vettigaste stället.

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

simon  
#56606 Det går faktiskt att ta förbandet med vänsterhand också :wink: .

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Pidden  
#61622 Kör med plastkilar, har bara ett hölster så där trycker man ner 2 stora (15-20cm) kilar, ska göra ett nytt fäste utanpå hölstret där jag kan ha kil nummer 2. om det behövs har jag en stor kil i blusen också. Sen har jag ett slagjärn att slå med, är det bråkiga storingar så har jag en yxa att ta till :-bd :smile:


Första förband har jag i bröstfickan, (inpräntat sen gymnasietiden) :mrgreen: ska kanske byte ut mitt bälte jag har nu till SNIKKIs, behöver något som stöder upp ryggen bättre.

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Deminer  
#61630 Första förband är säkert bra...bara man klarar av att applicera det med en hand och sen få till knuten på slutet....!
Handen på hjärtat, hur många är det som tränat på det? :geek:
Dessutom gäller det att få till ett bra tryck om man skall få till ett avsnörande förband!
Är det bara en lite mer ytlig skada funkar det dock bra med det traditionella förbandet.
Jag har en sån här i bältet när jag är i skogen:
Tourniquet.jpg

Har fått den (eller rättare sagt, fick loss ett par stycken) av en jänkare jag träffat genom jobbet.
Har dessutom en i bilen samt i utrustningen när jag jobbar.
Enkel att hantera med en hand. Effektiv! (Nästan lite för effektiv har det visat sig i Irak.)
Hittade länken till företaget här:
http://www.mat-tourniquet.com/about-mat/
Vet inte vem som säljer i Sverige, eller om det överhuvudtaget går att hitta härhemma.
Hittar man inte någon sådan, funkar det med en vanlig Daurbinda
Dauerbinda.jpg

Vi kör den som standardutrustning och den funkar bra mycket bättre än första förband och är dessutom enklare att få "knut på" än ett vanligt första förband!
Givetvis är det bästa att slippa använda sakerna överhuvudtaget...men den förberedde överlever...oftare...! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Torparn79  
#61643 SNÖGG funkar oxå kanonbra att linda med bara en hand, fäster i sig självt och häftar som satan..
det finns olika varianter på det fabrikatet, bl a en som säljs på Granngården, men då får man fråga efter spenbandage till kor, den är suverän til småsår på fingrar och liknande..

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

herbsman76  
#61651 Eller så har man snögg som löneförmån 😈 (jobbar på ambulansen) 8)
Jag håller med om att snögg faktiskt är ett alldeles utmärkt förband. Har använt det ofta på stora blödningar i kombination med abs-förband (absorbtion), men abs-förband är ju inget man släpar runt i bältet :ugeek:
I öfvrigt rekommenderar inte våra ambulansläkare att göra avsnörande förband, som stänger av blodcirkulationen helt då det oftast inte behövs. Ett bra tryckförband är fullgott, men i en stressig situation och framför allt om man är själv så är det troligtvis det (avsnörande) snabbaste alternativet och i det läget effektivaste. Men ambulansens riktlinjer är att om avsnörande förband läggs så är det extremt viktigt att notera tiden då detta anlades. Maxtiden vid tex operationer då man använder sig av sk. blodtomt fält (avsnörande), vid tex operationer i fot/hand så är maxtiden för avsnörningen 2 timmar. Endast lite info från narkossyster (som även har trädfällarfirma)... :geek:

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Deminer  
#61674 Precis de aspekterna med de avsnörande förbandet är det jag avser med att det "funkar nästan lite för bra i Irak".
Slentrianmässigt användande med långa transporttider till första bedömmande läkare ger mkt problem där.
Tror dock att vi ligger inom accepterbara tider mellan skadetillfälle i skogen och tills ni ambulansänglar lägger ett nytt bandage här i Sverige. Tror nog inte direkt man sätter sig i bilen och kör själv om skadan är så allvarlig att man lagt avsnörande.
Skall för övrigt ta en närmre koll på snögg. Kan vara värt att investera och packa i väskan när man drar österut för jobb igen!

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Torparn79  
#61691 här har du en länk till "handla-snögg-på-nätet-sida":
http://www.fhcentrum.se/index.php/har-k ... riser.html

dom har även en spray mot brännskador som är suverän:
http://www.fhcentrum.se/index.php/har-k ... kador.html

sen går det att boka in en kurs med dom oxå, en grej för LRF-lokalavdelningen eller SBO't:
http://www.fhcentrum.se/index.php/utbil ... d-hlr.html

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61719 Tack och bock för dessa tips!
Diverse bra att ha är beställt. :)

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

calle336  
#61722
Torparn79 skrev:sen går det att boka in en kurs med dom oxå, en grej för LRF-lokalavdelningen eller SBO't:
http://www.fhcentrum.se/index.php/utbil ... d-hlr.html


Om ni vill gå en kurs i första hjälpen/ Hjärt och lung räddning så rekomenderar jag er att ligga på er lokala LRF avdelning. Och ta in en utbildare från röda korset. De gör sådana utbildningar kostnadsfritt för idiella förningar. Vilket ju LRF är. Vi hade en sån utbildning på 8h dvs 2 kvällar. Och jag tycker den va kanon. Och gratis e ju bra :)

http://www.redcross.se/rksf/sfdesign.nsf/main?openagent&Layout=Forsta_hjalpen_test&docid=FAE04511D86FC4D7C12570D0005BAB44&menu0=2&menu1=1

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Deminer  
#61734 Lite snögg är nu på väg till mig i ett litet paket!
Tack för tipset!

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

herbsman76  
#61854 Hehe.. tråden spårade ur lite grann :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).