Motorsåg och handhållet

Kilar och bälte?

74 inlägg 33100 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53300 Bara för att spä på diskussionen... :D
Var passar stalpen in i denna ekvation?
Stora träd, små träd, lutning, grenöverhäng osv.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53321
MickeBM skrev:Bara för att spä på diskussionen... :D
Var passar stalpen in i denna ekvation?
Stora träd, små träd, lutning, grenöverhäng osv.


Stalpen, är det inte den som väger 10-20 kg??
Gillar man att släpa med sig denna extravikt så är det säkert ett bra redskap!

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53322
flisshejk skrev:Det var tusan vad det tog skruv, var det att bli kallad för fossil som drog i gång debatten, med tanke på diskussionen undrar jag hur många av er som har provat ett trampjärn Zixten som har provat tycker inte att det räcker till även om man står och hoppar på det, det tror väl f-n att det inte går, sätt in järnet i sågspåret ställ dig på järnet böj knäna och ta ett stadigt tag med armarna runt stammen och räta ut knäna skall du se att det blir bättre efekt


Självklart sätter man ju trampjärnet i sågspåret, ståller sig så långt ut man kan och hoppar / gungar lite...
Din metot att böja på knäna och ta spjärn mot stammen ska jag kanske prova någon gång, men tycker nog att det känns som om det är lätt hänt att tappa balansen och i värsta fall hänga med trädet är det går, eller tappa fotfätet på järnet och ramla och slå sig som fan...

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Yanmar 1502d  
#53330
flisshejk skrev:Jag glömde, Huggarn undrar vad det är för fabrikat på trampjärnet. Det är en före detta lärare på skogsbruksskolan i Kalix som har tagit fram prototypen, det borde finnas hos motorsågsförsäljare på granngården eller någon lantmanna butik.
Vad menar du med stora undrar Mange allting är ju relativt för mig på de här breddgraderna är ju 50-60 cm stort och dom var väl ca 50 cm



50 är inte stort!!!
Men om du gör det du gör så bugar jag mig men den dagen du drar trädet i ett hus är jag den första att skratta. :wink:

Det var inte det med de fossila som jag reagerade över utan hela den överlägsna attityden. Med 40 års erfarenhet är det klart att du kan och då är det ju naturligtvis dumt att vara ödmjuk. Som man bäddar...etc...
Jag tror stenhårt på att de bästa inom de flesta områden är de som är unga och nytänkande i kombination med ett öppet sinne och gärna med ett lagom antal års erfarenhet. Jag faller utanför den ramen med mina snart 40 år så jag anser att jag har mycket att lära och har passerat bäst före inom vissa ramar. :sad:

Men återigen så är inte 50 grovt. Och är de dessutom belägna på ett fjäll med höjden av en meter eller två så fattar jag inte varför du ens ids ta fram ditt trampjärn!!!!

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53332 Njaaää..Kan vi inte ta å lugna ner tonen lite..? :???:
Jag är inte någon moderator..men ändå..
Tycker det börjar spåra ur lite.. 8)
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Axl  
#53333
MickeBM skrev:Bara för att spä på diskussionen... :D
Var passar stalpen in i denna ekvation?
Stora träd, små träd, lutning, grenöverhäng osv.


Stalpen är bra om man ska fälla enstaka träd som man vill vara extra säker på att dom inte går åt fel håll t.ex. på tomter men det blir lite tungt att släpa på i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

swe#kipp  
#53353 Ha gärna en diskussion om dom olika fördelarna / nackdelarna men håll nivån på en trevlig sådan !!

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53360 flisshejk nämde nåt om att "huggarn" undrar om fabrikatet på trampjärnet!! vaa? kan jag inte minnas att jag frågat det!!?? ja är helt ointresserad av trampjärn,så det måste varit nån annan som undrat det!! :grin: håller med swekipp mfl..... luuungna å fiina nu boy's! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53362 Största fördelen med stalp och Kil gentemot trampjärn måste vara att det helt enkelt blir mer lyftkraft!
Ännu mer med Kil än med stalp om man har lite vana av att kila och har olika storlekar.
Stora träd eller tunga träd med lite fel tyngdpunkt kan med lätthet rättas upp och fällas säkert med Kil.
Att det inte är lönt o hålla på med i gallring o klen timmer kan jag förstå, likväl som det borde vara lätt o förstå att järnen har sina gränser.

Trix fällning med Kilar är väldigt intressant. Finns inga gränser nästan på vad man kan hitta på.
Det finss massor mer vi kan lära än att bara slå ett träd. Bara för det faller o blir på backen betyder det inte att det var så bra som möjligt.

Med friska träd, grov/Stark brytmån, en spann kilar och en liten slägga kan vara riktigt otroligt.

Kil, Brytjärn, stalp, Vajer etc..
Allt är metoder vi kan ha till hjälp. Det är verktyg vi kan använda för att underlätta och göra jobbet säkrare.
Finns ingen anledning o avfärda en metod helt, den har säkert sin plats o syfte.

Att det är mycket röjare och gallrings huggare det vet vi...
Men de som behöver ta till det där extra är nog dem som har mer än en gran intill som kan skadas.
Man bör vara rätt ödmjuk när det ska ner mellan två 3 miljoners villor till exempel.
Då kan det vara skönt o veta att det har gjorts lite extra för att det ska bli säkert.

Prova o lyft i en Alm/Ek/bok över metern. Du rubbar inte ens en 2,5 meters längd med brytjärn.

Allt har sitt syfte o sin plats.

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53363
Mange skrev:Största fördelen med stalp och Kil gentemot trampjärn måste vara att det helt enkelt blir mer lyftkraft!
Ännu mer med Kil än med stalp om man har lite vana av att kila och har olika storlekar.
Stora träd eller tunga träd med lite fel tyngdpunkt kan med lätthet rättas upp och fällas säkert med Kil.
Att det inte är lönt o hålla på med i gallring o klen timmer kan jag förstå, likväl som det borde vara lätt o förstå att järnen har sina gränser.

Trix fällning med Kilar är väldigt intressant. Finns inga gränser nästan på vad man kan hitta på.
Det finss massor mer vi kan lära än att bara slå ett träd. Bara för det faller o blir på backen betyder det inte att det var så bra som möjligt.

Med friska träd, grov/Stark brytmån, en spann kilar och en liten slägga kan vara riktigt otroligt.

Kil, Brytjärn, stalp, Vajer etc..
Allt är metoder vi kan ha till hjälp. Det är verktyg vi kan använda för att underlätta och göra jobbet säkrare.
Finns ingen anledning o avfärda en metod helt, den har säkert sin plats o syfte.

Att det är mycket röjare och gallrings huggare det vet vi...
Men de som behöver ta till det där extra är nog dem som har mer än en gran intill som kan skadas.
Man bör vara rätt ödmjuk när det ska ner mellan två 3 miljoners villor till exempel.
Då kan det vara skönt o veta att det har gjorts lite extra för att det ska bli säkert.

Prova o lyft i en Alm/Ek/bok över metern. Du rubbar inte ens en 2,5 meters längd med brytjärn.

Allt har sitt syfte o sin plats.

jag håller med för engångs skull
man bör lära sig hur ett träd ser ut i sin fiber längd

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

flisshejk  
#53368 Ber om ursäkt Huggarn det var matsimon som frågade.

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53392 Är det någon som har provat en sådan här spärrkil?
Är den värd pengarna och håller den?
180015001001.jpg

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53440 Men var hittar man SMÅ bälten ? Jag kör med en traktorprocessor och måste hoppa upp och ned hela tiden eftersom jag fäller med motorsåg och drar ihop gallringsvirke med hydraulvinschen. Det eländiga bältet är i vägen i hytten men man orkar inte ta bort och sätta på det hela tiden.

Saxarna med stort handtag är också eländiga. Handtaget fastar i allting och i en tät gallringsskog så rycks saxen ur bältet så jag har tappade saxar utströdda i hela skogen ...

Alla kilar jag har är plast. Just i gallringsskog med relativt klena träd så är riskan att såga i kilarna väldigt stor. Vanligen har jag en stor och en liten plastkil med mej.

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53883
Mikael skrev:Är det någon som har provat en sådan här spärrkil?
Är den värd pengarna och håller den?
180015001001.jpg


Hej jag kör med en liknande grejfastän min är toppen från en vedskruv som jag svetsat på ett järn på så att jag får ett handtag att vrida med, den är perfekt om man som bilden instruerar sitter högt upp i ett träd eller att träden står väldigt tätt så man inte får utrymme att slå in kilar, använde den exepelvis när jag skulle fälla träd som stog 20 cm från garaget. .

Nackdelen ä rat det kan vara tungt att dra åt den, och min kona är rätt så flack så jg skulle rekommender att använda en så brant kona som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53907
flisshejk skrev:Det var tusan vad det tog skruv, var det att bli kallad för fossil som drog i gång debatten, med tanke på diskussionen undrar jag hur många av er som har provat ett trampjärn Zixten som har provat tycker inte att det räcker till även om man står och hoppar på det, det tror väl f-n att det inte går, sätt in järnet i sågspåret ställ dig på järnet böj knäna och ta ett stadigt tag med armarna runt stammen och räta ut knäna skall du se att det blir bättre efekt


Provade detta, Skapligt grov gran, mätte aldrig men gissar på 40 cm brösthöjd.
Slog i en kil, som inte räckte till för att få ner trädet, satte in slag / trampjärnet ställde mig på det, kramade om trädet, böjde på knäna och tog i utav bara den, hände inte nått alls!!
Sen tog jag fram två kilar till, la dom på varandra och slog i, efter en stunds bankande så gick trädet ner så fint så. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).