Motorsåg och handhållet

Kilar och bälte?

74 inlägg 33118 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Huggis  
#53143 Det där snikki-bältet verkar ju suveränt.

Själv kör jag stilläderrem och husqvarna fickor. Har en extra ficka som jag hänger ovanpå kombibakstycket där jag har 2st plastkilar. Bär alltid med mig fil, kombinyckel, krok, stihl-slagbrytjärn och såklart 20meters måttband. Har även vinkelväxelsfett, sexkantsnyckel, platt filmall, tomgångsskruvmejsel, plattfil. Hmm blir ju endel såklart, men jobbar man på stora objekt så kan man sköta sin motorsåg långt in.

Dom träd man inte kan ta ned med plastkilar dom tas lättare med vinsch eller mha någon maskin. Det blir för dyrt för markägaren att ha en gubbe som står och sliter på ett träd. Men klart, jobbar man i egen skog så behöver man ju inte se det rent ekonomiskt.

Och i extremfall kan man köra med järnkil och slägga, men det är så otroligt sällan att det oftast lönar sig att vänta med sådana träd tills man kan få bättre hjälp.

Mina erfarenheter ialf.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Yanmar 1502d  
#53145
flisshejk skrev:Kilar vad är det för fossila grejer ni som hugger manuelt använder, har ni yxa med er också för att slå in kilarna med, kilar använde jag på 60-talet så småningom kom det ett brytjärn som var stort och klumpigt och där man vid annvändandet riskerade att slita sönder ryggen och dessutom under vintern var oftast gömt någonstans under snön det fanns inget bälte man kunde bära detta åbäke i. Har ni aldrig hört talas om trampjärn lätt och behändigt med ett fodral som fästs i bältet, ca 30 cm långt järn med ett skaft som kan dras ut ungefär lika mycket, man sätter in det i sågskäret och ställer sig på det och använder benkraft för att trycka på järnet ingen risk för ryggskador, har ännu ej träffat på något träd som jag inte klarat av att få på fall.


När du ska fälla träd åt "fel" håll tror jag inte att trampjärnet är att föredra. Eller om det ska fällas mellan byggnader eller dyligt så torde kilar vara det bästa. Möjligheten med dessa att rikta trädet rätt är överlägsen trampjärnet.
Sen om man är lite klumpig och sätter fast sågen så är det rätt skönt att ha en kil till hands om man nu inte har en extra såg med sig.

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53201
flisshejk skrev:Kilar vad är det för fossila grejer ni som hugger manuelt använder, har ni yxa med er också för att slå in kilarna med, kilar använde jag på 60-talet så småningom kom det ett brytjärn som var stort och klumpigt och där man vid annvändandet riskerade att slita sönder ryggen och dessutom under vintern var oftast gömt någonstans under snön det fanns inget bälte man kunde bära detta åbäke i. Har ni aldrig hört talas om trampjärn lätt och behändigt med ett fodral som fästs i bältet, ca 30 cm långt järn med ett skaft som kan dras ut ungefär lika mycket, man sätter in det i sågskäret och ställer sig på det och använder benkraft för att trycka på järnet ingen risk för ryggskador, har ännu ej träffat på något träd som jag inte klarat av att få på fall.


Har ett trampjärn jag med, men trots min vikt så tycker jag att det inte räcker till... även om man står och hoppar på det!
Men med ett par kilar och något att slå med får man ner det mesta!!

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53229 Trampjärenet tycker jag är för ostadigt att stå på, dessutom när det börjar välta skall jag komma ihåg att hoppa baktå, eller rikerar att trilla framlänges med trädet, inte säkert. Dessutom är det bara vinchen som slår kilarna, kolla på säkerskog.se

Känns som denna tråden börjar vara mer vilket fällredskap som är bäst? kan någon admin / morderator bryta ut tråden?

För mig är det kilar, tramp/brytjärn, bryt-kon, eller om det är svårt och står jäkligt till vinsch.

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

swe#kipp  
#53234 nja det handlar väl om vad som är bekvämt att ha med sig i bältet och vad som får plats i det, och så urspårad är inte tråden ännu :)

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53236 Med risk för att vara tjatig vill jag också framhålla trampbrytjärnet. När jag började min karriär som skogshuggare, gick jag som mellanzonsfällare i en gallringsgrupp. Det var helt suveränt att hela tiden ha med sig brytjärnet och slippa springa och leta det när det behövdes! Förutom järnet hade jag två hölster med krokar. En krok användes oftast att säkra trädet med. Mindre träd kunde man även genom att lyfta kroken, få ikull dom med. Ibland kopplade jag ihop krokarna för att få mer kraft. Tyckte man fick ganska bra makt med trampjärnet (Det var ett svart och rött med plattan på sidan och utdragbart med en klack längst bak, om nån vet vad det kan vara för fabrikat vill jag gärna få reda på det) när man kramade trädet och tryckte ifrån med benet för allt man var värd!
Förresten var det nog det bästa jobb jag haft! Fritt, jag skötte mig själv. Fick vara ute varje dag, och fick bra kondition och styrka genom jobbet. Enda nackdelen jag minns, var att jag fick halsbränna när jag gick dubbelvikt hela dagarna...
mvh/ Mats

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53239
matsimon skrev:Med risk för att vara tjatig vill jag också framhålla trampbrytjärnet. När jag började min karriär som skogshuggare, gick jag som mellanzonsfällare i en gallringsgrupp. Det var helt suveränt att hela tiden ha med sig brytjärnet och slippa springa och leta det när det behövdes! Förutom järnet hade jag två hölster med krokar. En krok användes oftast att säkra trädet med. Mindre träd kunde man även genom att lyfta kroken, få ikull dom med. Ibland kopplade jag ihop krokarna för att få mer kraft. Tyckte man fick ganska bra makt med trampjärnet (Det var ett svart och rött med plattan på sidan och utdragbart med en klack längst bak, om nån vet vad det kan vara för fabrikat vill jag gärna få reda på det) när man kramade trädet och tryckte ifrån med benet för allt man var värd!
Förresten var det nog det bästa jobb jag haft! Fritt, jag skötte mig själv. Fick vara ute varje dag, och fick bra kondition och styrka genom jobbet. Enda nackdelen jag minns, var att jag fick halsbränna när jag gick dubbelvikt hela dagarna...
mvh/ Mats



Jo, det var ju just det!....mellanzonsfällning i gallrig! då funkar det nog med trampjärn! men på grövre skog typ frötallar mm så har man ibland fullt upp med två kilar!!.... så då kan man ju stå där å hoppa på sitt trampjärn om man tycker det är kul!! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

Axl  
#53241 Slagbrytjärnet funkar som trampjärn också så det ena behöver ju inte utesluta det andra...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53245 Det har sin plats med kil o i klenare funkar det fint med tramp o brytjärn.
Men i grovt funkar det nog bättre med kil.
Tar inte lång tid o slå i en kil eller 3.
Kostnaden mellan det o ta dit maskin stor nog att göra det säkert är rätt väsentlig.

Även vid lite klurigare fällningar tar jag hellre kil.

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Torparn79  
#53248
Axl skrev:Slagbrytjärnet funkar som trampjärn också så det ena behöver ju inte utesluta det andra...

precis vad jag oxå har reflekterat över, det är ju dessutom inte alltför jävligt att ha det hängandes i bältet heller...
för det blir ju ett jävla springande fram och tillbaka om man eftersträvar topp mot toppfällning...

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53262
Axl skrev:Slagbrytjärnet funkar som trampjärn också så det ena behöver ju inte utesluta det andra...



jo det har du nog rätt i...men personligen tycker jag att slagbrytjärnet är värdelöst att slå kil med,känns för lätt!, men kan nog förvisso vara en bra kompromiss! har själv en liten handslägga på ca 1kg som jag har i hållaren som är till för slagbrytjärnet! funkar kanon...behövs inte många slag med den! en kollega har slagbrytjärn,å när man står å lyssnar på han låter det som en hackspett modell sörre i två min innan han få i kilen!! :lol: (liiiite överdrivet) ja ja alla har vi våra favoriter! det är ytterst sällan jag hugger nåt under 30-40cm i rot, så jag håller mig till slägga å kil! (oregons gula 12" kilar är kanon till det mesta)

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

flisshejk  
#53286 Det var tusan vad det tog skruv, var det att bli kallad för fossil som drog i gång debatten, med tanke på diskussionen undrar jag hur många av er som har provat ett trampjärn Zixten som har provat tycker inte att det räcker till även om man står och hoppar på det, det tror väl f-n att det inte går, sätt in järnet i sågspåret ställ dig på järnet böj knäna och ta ett stadigt tag med armarna runt stammen och räta ut knäna skall du se att det blir bättre efekt, Gossebear du måste alltid när du kramar något ha fokus på vad det är du kramar i vissa lägen måte man släppa, Yanmar skriver möjligheten att med kilar rikta trädet rätt är överlägsen tramp järnet, med mer än 40 års erfarenhet av manuell huggning har jag alltid trott att det är hur fäll och riktskäret är utfört som är avgörande i vilken riktning trädet skall falla, det skulle vara intresant att få lära sig hur man med kilar kan styra riktningen av trädet, om du i god tid sätter in trampjärnet i sågspåret så kan trädet inte klämma fast svärdet även om man skulle såga lite för mycket. Att man inte skulle kunna fälla stora träd med ett trampjärn är bara nys jag har fällt ett antal stora timmertallar på villa tomter där man skulle fälla mellan garage och hus och pricka utfarten för att inte fälla över grannens hus och detta lyckades med detta lilla redskap.

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53287 Vad menar du med stora?

Hur mycket över metern var de?

Avatar Fallback

Re: Kilar och bälte?

flisshejk  
#53288 Jag glömde, Huggarn undrar vad det är för fabrikat på trampjärnet. Det är en före detta lärare på skogsbruksskolan i Kalix som har tagit fram prototypen, det borde finnas hos motorsågsförsäljare på granngården eller någon lantmanna butik.
Vad menar du med stora undrar Mange allting är ju relativt för mig på de här breddgraderna är ju 50-60 cm stort och dom var väl ca 50 cm

Användarvisningsbild

Re: Kilar och bälte?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53290 Då blir det lättare o förstå...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).