Motorsåg och handhållet

Billiga 346:or...

43 inlägg 15069 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Billiga 346:or...

SnorreP  
#54082 Har haft en 346xp i 4-5 år. Den är inte bra. Startar dåligt och kedjan hoppar av och lägger sig mellan drivhjulet och trumman så fort den blir det minsta slak. Hade en enkel 42:a tidigare, den är mycket pålitligare. NÄ, ingen mer kvarna för mig oavsett hur billig den är.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Billiga 346:or...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#54191
LiddeLidman skrev:Jag beställde en 346XP New Edition från USA ifjol. Då låg dollarn på 6 kr, så slutpriset blev 4200 spänn, vad sägs om det?


Det var väl helt normalt pris.....

Vad kostade sågen, frakten, och tullavgiften (utifall du fick betala sådan) var för sig?

Användarvisningsbild

Re: Billiga 346:or...

LiddeLidman  
#55489
D Brown skrev:
LiddeLidman skrev:Jag beställde en 346XP New Edition från USA ifjol. Då låg dollarn på 6 kr, så slutpriset blev 4200 spänn, vad sägs om det?


Det var väl helt normalt pris.....

Vad kostade sågen, frakten, och tullavgiften (utifall du fick betala sådan) var för sig?


Normalt pris? Den kostar ju det dubbla i Sverige. Om jag minns rätt kostade sågen 3200 kr, frakten ca 800 kr och tullen ca 200 kr

Avatar Fallback

Re: Billiga 346:or...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55791
LiddeLidman skrev:Normalt pris? Den kostar ju det dubbla i Sverige. Om jag minns rätt kostade sågen 3200 kr, frakten ca 800 kr och tullen ca 200 kr


Ja men nu handlade du ju inte i sverige, ditt pris var helt i nivå med vad andra fått betala när dom handlat från USA, hade du köpt en såg i sverige för dubbla priset så hade det vart ett helt normalt pris för sverige.

Märkte du av något motstånd/någon svårighet att sälja på detta viset till sverige?
Har hört att detta inte ses med blida ögon av Husqvarna, och att vissa säljare rent ut säger att dom inte får sälja sågar till europa, antar att dom riskerar att bli av med märket ur sin butik e.t.c.
Men detta är ju lätt att kringgå genom att låta någon bekant köpa sågen och skicka den, skitas den sedan ner med lite sågspån så torde man ju komma undan tullavgiften :lol:

Användarvisningsbild

Re: Billiga 346:or...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55797 Tullavgiften kommer man aldrig undan.

Om man har lite tur o de missar så kan man klara sig undan de 12% moms man ska betala.
Byter en hel del med Amerikaner och det är helskumt som det går till med postverket o deras regler.

Köpesumma+frakt och tullens avgift ger summan som ska momsas med 12%.

Import Malmö har jag haft många diskussioner med och nu verkar det fungera rent praktiskt, men kul är det inte.

Avatar Fallback

Re: Billiga 346:or...

M_M  
#55798 Jag har köpt prylar från USA vid tre olika tillfällen.
Har aldrig behövt betala varken tull eller moms eller nån annan avgift.

Användarvisningsbild

Re: Billiga 346:or...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55801 Du är inte ensam. Jag vet många, även jag har fått paket utan avgifter, men nu funkar det inte.
Vilken kostnad blev det? Under 600 tror jag det var är tullfritt, men avgift kan de lägga på ändå för förtullning.
Som sagt, det är olika var de kommer in. Jag har fått intryck av att Malmö är särskilt nitiska, rent av korkade ibland....

Har haft kontakt med tullverket vid ett flertal tillfälle. Bytena ställde till det för dom men fick besked om att det skulle hanteras som köp till sist. Då blev det att skicka med andra helt enkelt.

En kille skickade en såg i en Stihl 361 såglåda. Detta gjorde att jag fick strul med besked!
En hade skrivit värde på $500 vilket de påstod att jag skulle momsa.
Efter på tryckning så blev det annorlunda, men kvitto på varans värde skulle fram. Eftersom det inte var köp utan byte, så hittades ett värde på och kvitto skickades.

Det fungerar inte med hobby och posten... Inte Import Malmö i alla fall. Blir jobbigt och tråkigheter bara..

Användarvisningsbild

Re: Billiga 346:or...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55802 http://www.posten.se/img/cmt/PDF/fortul ... delser.pdf

Tänk på att det är olika vilken stat det skickas ifrån och procent satserna i moms varierar tex. 0% (NH) till 17(CT)%.
Procent satsen av moms som läggs på varierar även på varuslag.
Under viss total kostnal läggs ingen moms på.

Användarvisningsbild

Re: Billiga 346:or...

LiddeLidman  
#55880
D Brown skrev:Ja men nu handlade du ju inte i sverige, ditt pris var helt i nivå med vad andra fått betala när dom handlat från USA, hade du köpt en såg i sverige för dubbla priset så hade det vart ett helt normalt pris för sverige.


Jag menade förstås att 4200 spänn är billigt istället för att gå till en butik i Sverige och köpa en exakt likadan såg för dubbla priset. Garantin är det heller inga problem med. Jag har pratat med min lokala HVA ÅF och fick beskedet att det går hur bra som helst att lämna in den där om det skulle bli nåt fel på sågen och att det givetvis omfattas av garatin om det skulle vara så att det händer nåt innan garantin går ut.

Avatar Fallback

Re: Billiga 346:or...

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55905
LiddeLidman skrev:Jag har pratat med min lokala HVA ÅF och fick beskedet att det går hur bra som helst att lämna in den där om det skulle bli nåt fel på sågen och att det givetvis omfattas av garatin om det skulle vara så att det händer nåt innan garantin går ut.


Det var ju en intressant uppgift, då verkar ju garantin gälla globalt.
Vad jag hört tidigare så ska det ju vara helt kört med att få garantijobb utförda i sverige på usa-sålda sågar.

Finns det någon här som utnyttjat garanti på det viset?

Avatar Fallback

Re: Billiga 346:or...

Nonkan  
#55912
D Brown skrev:
LiddeLidman skrev:Jag har pratat med min lokala HVA ÅF och fick beskedet att det går hur bra som helst att lämna in den där om det skulle bli nåt fel på sågen och att det givetvis omfattas av garatin om det skulle vara så att det händer nåt innan garantin går ut.


Det var ju en intressant uppgift, då verkar ju garantin gälla globalt.
Vad jag hört tidigare så ska det ju vara helt kört med att få garantijobb utförda i sverige på usa-sålda sågar.

Finns det någon här som utnyttjat garanti på det viset?


Det är egentligen upp till varje återförsäljare att hantera det, men HVA står oftast bakom om det skulle vara så att man man som ÅF tar emot en sån reparation. Däremot gäller ju inte konsumentköplagen t.ex. och skulle ÅF vägra laga den så står nog HVA bakom det också.

Vi har iaf lagat två USA-sågar på garanti som goodwill. Kommer man in på vintern när det ändå är inget att göra så känns det rätt lugnt, likaså om man som kund beter sig relativt normalt. De som orkar med besväret att parallellimportera brukar vara intresserade av motorsågar och skogsbruk i allmänhet och även köpa riktigt bra sågar så då är det ju alltid trevligt att snacka lite skit, vi som jobbar i branschen har ju ungefär samma intresse.

Skulle någon däremot komma in i maj (när verkstaden är proppfull), asförbannad och dänga sågen på disken och kräva att få gå före i kön med omgående garantireparation så hade iaf jag satt mig på tvären, man får tillräckligt mycket skit från kunder som det är utan att behöva ta på sig mer från någon som parallellimporterat.

Det handlar om så få sågar i sammanhanget så det kvittar fullkomligt om den är köpt i USA eller i Sverige. 346 går ju inte sönder så ofta så det är ganska riskfritt att lova reparation på en sån.

Användarvisningsbild

Re: Billiga 346:or...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#55917 Mycket bra formulerat!

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Billiga 346:or...

buster67  
#56134 Är det någon som har en länk till en sida där jag kan köpa en billig 346 :roll: Jag blir så frestad när ni säger att dom är så billiga :wink: internationella eller svenska spelar ingen roll. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).