Motorsåg och handhållet

tankluftning 346xpg

15 inlägg 9431 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tankluftning 346xpg

magnusk  
#51127 hej har ett problem sågen går bra en stund börjar sedan varva upp ,typ soppatorsk men om jag lossar tanklocket så går sågen ner ivarv igen och jag kan fortsätta såga detta upprepas ett antal gånger per tank. Alltså är det luftningen det är fel på .
Ringde till verkstan och de säger att det troligtvis inte hjälper att byta luftningsventil utan det är något fabrikationsfel på själva tanken måste byta hela denna , detta är den gamla 346xpg så jag undrar om någon har varit med om detta fenomen och om någon vet vad exakt det skulle vara som är fel på själva tanken och om det finns något alternativ till att byta tank?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: tankluftning 346xpg

HN  
#51146 Hej Jag har haft det felet på en jonsered 2152 och det är väl samma tank skulle jag tro. Jag har även skrivit här förut om det sök på tankluftning. Det sitter ett filter i hålet till tankluftningen och innanför det är det en pip in i tanken som luften ska kunna komma in , men det är tätt. jag försökte att borra med ett förlängt borr där men det gick inte bra borret titta ut på andra sidan tanken. Kanske det skulle gå att borra på sned där. Kolla lite på den tidigare länken och återkom sedan.

Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51168 Om sågen har funkat innan så kan det ju inte vara fel på just tanken . Jag skulle tro att det räcker med att blåsa rent din tankluftning du bör väl ha den "äldre" med ett öppet vitt filter ? Det kan vara bensinslangen som är på gång med var det längesen du bytte slangen ?

Avatar Fallback

Re: tankluftning 346xpg

magnusk  
#51169 JA det är den äldre modellen tror den är tillverkad 07 köpte den ny förra vintern då funkade den har i och för sig inte inte kört så många timmar med den,men när jag skulle ha den nu funkade den inte (har inga garantier) tänkte om den typ kunde läcka lite runt bränsleslangen .hur blåsa rent ventilationen vågar man ge sig på med tryckluft?

   TS
Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51171 en 07:a då har du en liten ventilation i plast MEN jag tror att du ska byta bränsleslang istället för att stirra sig blind på ventilationen :!: det kan vara en vatten droppe i ventilationen med men det är en OVANLIG åkomma men inte omöjlig,
då kan du "peta" bort ventilationen den är bara inpressad i tanken & blåsa rent FÖRSIKTIGT så inte skiten far in i tanken eller det blir övertryck !
du kan läsa lite här :grin: viewtopic.php?f=12&t=3914

Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51209 Nu snurrar jag till det lite i trådarna...
Var sitter avluftningsfiltret på 357:an, enligt bilden på 357:an i tråd: viewtopic.php?f=12&t=3914 ?
Har haft lite strul med min såg ett tag.
Provat många olika saker och fått sågen att gå bra ett tag vid ett flertal tillfällen.
Efter ett tags användning så börjar den strula igen.
Gjorde ett storgrepp igår, och nu verkar den gå bra igen.
Får se hur länge... :D

Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

swe#kipp  
#51221 Sågmek's tips om att byta bränsleslang gäller även 357xp dom "ruttnar" rätt snabbt :P

Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51225 Ok, då blir det nästa åtgärd om den börjar krångla igen. :)
Men var sitter avluftningsfiltret?

Avatar Fallback

Re: tankluftning 346xpg

HN  
#51227 Det sitter på höger sida aldeles brevid bensinslangens genomföring(346 och 2152) och är ca en cm i diameter. Ett tips 1 tag ur luftningsfiltret
2 lossa bensinslangen och plugga den 3 blås i tanklocket. Då ska det komma lite luft i hålet till luftningen, om inte så är det väl fel pån. Som sagt jag har råkat ut för det felet på min såg. Det är ju ännu enklare om man först har skilt tank från såg.

Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51233 Är det samma på 357:an?

Avatar Fallback

Re: tankluftning 346xpg

magnusk  
#51280 Tack för alla bra svar! rev ner sågen ikväll och provade att blåsa i tanken den var tät ,så jag värmde en nål och stack hål i tanken innanför ventilationsfiltret hålet blev ju precis innanför filtret det skulle väl varit så långt in som möjligt antar jag men vi får se om det funkar,enda problemet jag kan komma på är om det skulle kunna läcka när man lägger sågen ner tänkte jag skulle prova sågen ihelgen får återkomma om huruvida jag lyckades med min "reparation" eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: tankluftning 346xpg

Nonkan  
#51944
magnusk skrev:Tack för alla bra svar! rev ner sågen ikväll och provade att blåsa i tanken den var tät ,så jag värmde en nål och stack hål i tanken innanför ventilationsfiltret hålet blev ju precis innanför filtret det skulle väl varit så långt in som möjligt antar jag men vi får se om det funkar,enda problemet jag kan komma på är om det skulle kunna läcka när man lägger sågen ner tänkte jag skulle prova sågen ihelgen får återkomma om huruvida jag lyckades med min "reparation" eller inte.


Jag jobbar på ett ställe som säljer Husqvarna och känner igen det här. Är det du som ringde oss och pratade om vakum på en såg som var köpt i USA?

Skulle det vara du så är det bara att komma in, vi pratade med HVA Service om garanti på en USA-köpt såg och i det här fallet tar dom reparationen eftersom det varit rätt många sågar tillverkade några veckor i början av 2007 som haft det här problemet. Annars är det alltid lite kinkigt med privatimporterade maskiner. Ring gärna innan du kommer in dock, vi brukar inte ha tankar på lager för så mycket strul är det inte med dem.

Tanken måste bytas helt enkelt, det verkar vara en liten grad längst in innanför tankluftningen som blockerar hålet, det verkar som att lösningsmedlet i bensinen påverkar plasten.Een kund som vi har bytt tank åt har sågat isär tanken av rent intresse och hålet var helt blockerat. Det här verkar bara gälla sågar från början av 2007 där man har kört på handelsbensin.

Skulle det inte vara du med USA-sågen kan du ju bortse från det här, men byta tanken ändå :)
Senast redigerad av Nonkan mån 26 jul 2010, 23:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

swe#kipp  
#51987 Hejsan Nonkan och välkommen hit till SF hoppas du skall trivas här :)

Avatar Fallback

Re: tankluftning 346xpg

Nonkan  
#52079
swe#kipp skrev:Hejsan Nonkan och välkommen hit till SF hoppas du skall trivas här :)


Tackar.

Tror jag kommer trivas, verkar lite lagom nördigt blandat med viss manlighet :)

Användarvisningsbild

Re: tankluftning 346xpg

totte  
#52080
Nonkan skrev:
swe#kipp skrev:Hejsan Nonkan och välkommen hit till SF hoppas du skall trivas här :)


Tackar.

Tror jag kommer trivas, verkar lite lagom nördigt blandat med viss manlighet :)


Se upp nu, det finns en del kvinnlighet här också :grin: Och det blir det väl bara bättre av!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).