Motorsåg och handhållet

Kedjehastighet..

6 inlägg 3174 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kedjehastighet..

ace###  
#50939 Jag undrar hur kedjehasigheten påverkar "efektiviteten" eller hur bra maskinen kapar.. det skiljer ju inte så mycket på olika maskiner.. inte mer en någon m/s..

Hva och Jonsered har ju skrivit ut kedjehastighet på hemsidan och i katalågen. men jag har inte lyckats hitta någon info på stihl.. mest intressant är info om kedjehastighet på MS260..

/ACE###



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjehastighet..

Yanmar 1502d  
#50941 Kedjehastigheten tror jag inte är lika viktigt som vridmomentet. Att sågen orkar köra på fast det tar emot lite. Kedjehastigheten är när sågen är obelastad antar jag och det ska den ju inte vara.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50947 Det hör lite ihop med vilka egenskaper man önskar ur en såg och vilka förutsättningar som finns.

Vid klent o mycket kvistning, vill man ju ha en såg som har hör kedje hastighet o kommer upp i varv snabbt.

Vid mycket kapning o grovt vill man ha en såg som håller arbetsvarvet bra, DVS inte sjunker långt ner i varvtals registret.
Då går det tungt o blir varmt o grejer händer....

Det är en avvägning man får helt enkelt prova sig fram.

Vissa sågar vill ha det på visst sätt....
Vissa sågare på ett annat...

Avatar Fallback

Re: Kedjehastighet..

ace###  
#50951 Man brukar tydligen mäta vad hastigheten är på sågens maxeffekt.. det varv man borde hamla på med belastning är vella snarare maxvridet.. var det ligger vet jag ej.. men jag gissar att det ligger en bit under maxeffekten..

En såg som har högre fart vid maxeffekt borde (måste inte) också ha det vid max vridet.. men det kan ju jämna ut sig eller öka mer beroende på var vridet ligger.. eller tänker jag fel nu.. :???:

Två sågar med samma vrid och effekt men med olika "dervstorlek" (eller?) borde kapa olika fort..

Jag vet dock inte hur mycket det gör.. skillnaden mellan tex 353 och 346 är ca 1m/s och det skiljer 0.3kW och varven då max infinner sig skilljer 700varv medn fördel för den vassa 346an.. jag har fattat att det skiljer en del i upplevelse mellan dessa sågar.. och jag undrar liksom hur många % av denns skilnad som ligger i den lägre kedjehastigheten..

Detta var ett exempel för att visa lite hur jag tänker..

ACE###

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50991 Enligt min ringa uppfatrtning är det Toppvarvtal och Arbetsvarvtal som är intressant.

Toppvarv är det de flesta hänger up sig på o der är kanske intressant vid kvistning, men inte då sågen jobbar lite hårdare.
Arbetsvarvet ligger ungefär där sågen ger max effekt i hk.
Max vrid ligger ofta lite under om man tittar på de tester som gjorts.

Vissa sågar skiljer en kugg rejält på, några klarar det inte alls.

Mer vrid kan med enkla ändringar fås om den andas lite lättare. Då håller den arbetsvarvet bättre, o i några fall lite högre i varv.

Användarvisningsbild

Re: Kedjehastighet..

swe#kipp  
#51001 För er som undrar kan jag rekomendera att testa med 7 .vs 8 kugg drev kvistar man mycket gran är det inte fel med den högre kedjehastigheten man får av 8 kugg man tappar lite i kraft men det uppvägs enligt mig av känslan att kvista med ett lasersvärd :)
om jag högg mycket bok och andra hårdare träd med färre och grövre grenar skulle jag köra med 7 kugg så jag hade kraft nog och sågen får jobba lite lättare !

tja det var mina tanakar kring det hela, och dessa tankar gäller mindre sågar som 346-260-5000 :)
sen får man ju inte glömma att det finns 3/8 som är riktigt kul att såga med om man har kraft i sågen att göra det, ett 7 kugg 3/8 ger ungfär samma fart som ett 8 kugg .325 ,,,,,

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).