Motorsåg och handhållet

Stihl MS 441 W

25 inlägg 13251 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3666 Nja, jag faktiskt inget bra tips på var man hittar beg sågar! blocket,tradera,ebay.........min 090 köpte jag på ebay,från usa! men ska du handla på ebay från usa så ska du få det till ett jäkla bra pris eller så ska det vara nåt som man knappt kan få tag i nån annanstans, nån modell som aldrig såldes i sverige eller nåt......min 090 är ju ett sånt exempel! tror dock att den faktiskt såldes här om det var nån som ville ha den! men behövdes väl aldrig!! enligt stihl kan man räkna dom på sina fem fingrar! Så en vanlig såg typ ms260 eller hva346 skulle jag aldrig köpa från usa! tror inte att det blir nåt billigare! möjligtvis ebay från europa!

Fm, det är möjligtvis inte din 280 som är på blocket nu? ser fin & helt oanvänd ut! http://www.blocket.se/vi/9900654.htm?ca=6_s

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3667
swe#kipp skrev:Huggarn har du testat att göra om nån ljuddämpare ??
eller skall du beställa en från Stihl ??



Nix har aldrig provat! men är lite sugen att "trixa" lite! har aldrig varit direkt intresserad förr! men har blivit mer o mer sugen att testa lite :lol: ......det är är det där jäkla arboristsites fel!! :D det som inte finns där om trimmningar vet jag inte var man ska hitta!!

har tagit isär dämparna på 360n & 660 å kollat hur det ser ut!dom är lätta att ta isär! (4 skruv) 361an däremot är lite trixigare! den är ihopklämd på mitten,så man måste värma å vika upp kanterna för att få isär den! men allt om det finns på AS! :D till och med med bilder!! det är ju perfekt! det står en massa om 361an!! det ser ut som jag klarar av det mesta med min dremmel! köpte den trådlösa på clas ohlsons...helt suverän!! "här skä trimmes" hehe! vad använder man för "lödgrejor"? eller är det nån typ av svets dom använder för att löda dit röret? jag har en kompis som är "överjävlig" på allt som har med svetsar o lödning att göra! kanske bäst att han gör just den biten! själv har jag nästan bara grovsvetsat på skogsmaskiner mm!(hellre än bra :? )det svåra verkar vara hur mycket man ska öppna upp,så att det inte bara blir "decibelltrimmning"! tja... en av 361orna ligger först på tur sen blir det nog 660n! sen hade det ju faktiskt varit intressant att lämmna iväg 090 till nån seriös trimmare som hade fått göra en "heltrimmning" på den! fräsa upp kanaler å hela baletten! vilket "vrålåk" det kunde bli!! :lol: men det får vi se! den går ju redan som ett "fraktlokomotiv"!

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3669 090 skulle jag låta vara ,,,, den är ju lite unik om man säger så :)
Jag har lött mina med silverlod och en butangas brännare, men det är lättare med riktig gas, mitt enda tips är att öppna hellre mindre än för mycket !!
för efter en viss ökning verkar det mest bli ljud och mycket soppa som bara blåser ur sågen till ingen nytta.
till 660 finns det ju ett dual från fabriken :) det skulle jag har köpt direkt !!!
det blir sån skillnad på sågarna när dom kan börja andas på riktigt 😈

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3675 Ja! du har rätt ang 090! den ska nog låtas bli! den är så jäkla fin å den är tamejtusan inte inkörd ens! köpte den som "milling" såg! men tror att jag lägger den på hyllan! kan ta fram den nån gång om året å provsåga lite :D det lilla jag hunnit såga hittills har gått utmärkt med 660n! men jag har tre as till granstockar där jag måste använda 50"svärdet om jag ska kunna såga okantat ur hela stocken! 50" svärdet passar inte på 660n! måste ha 090n eller en 880! tror jag vet en som har en 088,kan ju låna den ev! :D, dom kan få ligga till i vår! har planerat att ev köpa en 880 till våren! 8) (sjukdomen ni vet) efter 090n så är ju 880n dessutom lite av "kronan på verket" i "stihlsamligen"!!

Har läst på AS att det ska göra underverk att öppna upp dämparen ms200an :) så den hamnar nog före 361an i kön!! den dämparen är ju lite speciell! sitter på höger sida bak! precis som på gamla 075,076,050,051 & även några andra tror jag! ska kolla lite på AS hur man ska gå till väga! dremmeln är på laddning!hehe! till 660n blir det nog stihls dual! man behöver inte hela dualports dämparen,det räcker att man köper främre halvan av dämparen för det är där extra porten sitter,så jag tror inte det ska bli så dyrt heller :D

var köper man silverlod & "riktig" gas då?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3683 Hej!

Har du en svetskunnig bekant så föreslår jag att du ber om en fin TIG-svetsning. Brukar bli fint.

En del som sägs på AS ska nog tas med en stor nypa salt. Tror att ljudet kan luras lite. På grovkalibriga bössor vet jag att bra kåpor+pluggar minskar rekylen rejält.

/Nisse

Avatar Fallback
fm  
#3688
Huggarn skrev:Nja, jag faktiskt inget bra tips på var man hittar beg sågar! blocket,tradera,ebay.........min 090 köpte jag på ebay,från usa! men ska du handla på ebay från usa så ska du få det till ett jäkla bra pris eller så ska det vara nåt som man knappt kan få tag i nån annanstans, nån modell som aldrig såldes i sverige eller nåt......min 090 är ju ett sånt exempel! tror dock att den faktiskt såldes här om det var nån som ville ha den! men behövdes väl aldrig!! enligt stihl kan man räkna dom på sina fem fingrar! Så en vanlig såg typ ms260 eller hva346 skulle jag aldrig köpa från usa! tror inte att det blir nåt billigare! möjligtvis ebay från europa!

Fm, det är möjligtvis inte din 280 som är på blocket nu? ser fin & helt oanvänd ut! http://www.blocket.se/vi/9900654.htm?ca=6_s

Alla mina sågar är pedantskötta.
Visst är det min fina 280 på blocket. Den har inte gått mycket. Den andra jag har har gått hårt efter Gudrun mm. Har inte haft ett fel på någon av dom, bara att tanka och köra. Snacka om kvalite.
Jag letar på blocket och tradera men hittar aldrig något vettigt. Jag skulle vilja ha en 361 och en 200. Det får nog bli något nytt. Men jag kanske väntar tills nya stihl katalogen kommer och ser om det finns någon ny rolig modell. Jag har fått bra bud på 280 iaf.

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3693 som nisse sa så tror även jag att ljudet luras bra nog, min första ljuddämpare till min 346:a köpte jag från walkers i Canada och denhar jag faktiskt täppt till lite, tyckte den var lite väl öppnad, på den är det nu två stycken utblås fram bara, orginalet som sitter baktill har täppts till !
sågen blev behagligare att köra efter det,gick inte lika hårt och är även lättare att ställa in ,,,,
men det gör en väldig skillnad att öppna upp ljuddämparna om det råder det inga tvivel :)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3697 Verkar vila lite "Pissing Contest" över det här att trimma sågen, och den "influensan", kommer väl från US kantänkas. :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3717
Skogshuggarn skrev:Verkar vila lite "Pissing Contest" över det här att trimma sågen, och den "influensan", kommer väl från US kantänkas. :roll: :wink:


Håller helt med dig! för bruksändamål är det helt onödigt skulle jag vilja säga! förutom att öppna upp ljuddämparen en aning för att utnyttja sågens fulla potential,då många av dagens sågar är väl trånga pga avgasföreskrifter mm! enligt många kan det till och med öka livslängden på sågen pga att den får iväg värme bättre! däremot att börja fila i cylindrar mm å sätta på större förgasare är inget man tjänar nåt på om man "lever" på sågen! tvärtom vill jag påstå!

sen är det ju en annan sak om man vill tävla eller testa sina egna kunskaper! är nog rätt bra att plocka lite med sågen om man vill lära sig hur en motor funkar och vilka effekter vissa ingrepp har!

nog ska jag allt testa lite :lol: på ena 361an ska ändå dämparen bytas snart(kommer gnistor ur den) å då kan jag ju testa lite på den gamla först! har redan börgat skruva lite på 200an! :D men nåt mer än dämpartrim blir det nog inte för min del!...............kanske 8)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3750 Verkar (i mina ögon), helt ok att "putsa lite" på fabriksprestandan.
Resten överlämnar jag till alla "lumberjacks over there". :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).