Motorsåg och handhållet

Topphandsåg Stiga SPR 350?

5 inlägg 3185 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Topphandsåg Stiga SPR 350?

söderling  
#50317 Hej

Är det någon här som har erfarenhet av Stigas topphandsågar? Finns en som heter Spr 350 och Spr 270. Tycker de andra välkända märkerna är väldigt dyra.. då sågen inte kommer användas varje dag.

Tacksam för reflektioner och erfarenheter.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Topphandsåg Stiga SPR 350?

ace###  
#50356 Hej söderling..

Jag kan inte uttala mig om just topphanddagssågarna.. men jag har ägt en SP338 (40cc 1.6hk) denna inhandlades ny för 800kr.. många klagar på billiga sågar och säger att det är skit... jag tyckte att denna sågen funkade ypperligt med tanke på vad den kostade.. den startade och gick alltid.. jag hadde den till att röja busk i en gammal stenbur bland annat.. och det dög den till..
min såg gick delvis mycket hårt/vamt.. och den överlevde bra maskinellt.. inga problem..

Det tråkigaste med den var att plasten i kåpor och så spricker lätt.. speciellt om det är kallt..

Sigas sågar görs på samma fabriker som Partner i dag.. utom de partner som e "made in the USA" (rätta mig om jag har fel.. :???: )

min stiga går fortfarande maskinellt men jag råkade lägga en liten krokig ask som gick baköver rakt på sågen.. så handtagsbågen och ett fäste till detta är av.. får se om jag renoverar den någon gågn..

jag trycker iaf. att stiga är värda sina penger.. och skulle kunna tänka mig att satsa på en topphandssåg (vid behov.. har inget just nu.. :grin: ) någon gång...

/ACE###

Användarvisningsbild

Re: Topphandsåg Stiga SPR 350?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#50358 Ca 95% av sågarna i Stigas utbud är gjorda i Italien i Elux fabriker.
Där görs även McCulloch, Partner, Poulan, någon Jonsered o även någon Husqvarna. Såg utan märke med...

Stiga är numera ägt av Elux/Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Topphandsåg Stiga SPR 350?

ace###  
#50363 Just det.. så var det de va med sågarna.. dock stod det typ "GGP Italy, Made in china" på min såg..

Avatar Fallback

Re: Topphandsåg Stiga SPR 350?

Nonkan  
#51952 Vad kostar Stigasågen?

Stihls MS192T är ju inte så dyr, ligger under 4000 inkl moms i alla fall. Jag hade satsat på den, eller kanske Hitachis motsvarande. Stigas sågar ger jag inte mycket för, det lilla jag sett av dem :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).