Motorsåg och handhållet

Gårdagens fynd

41 inlägg 17071 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3521 Jag har också erfarenhet av vedtjuvar.

Jag och farsan hade rensat ett dike utefter en större väg, det var mest grenar och sly men det blev några vedkubbar.

När jag som bäst håller på och kör bort grenat ser jag en bil bromsa in och ett par springer ut och börjar lasta skuffen!
När dom ser att jag går ur traktorn hoppar dom in i bilen igen och drar på som f-n bort igenom..

Man kan ju inte säga att dom han få med sig så mycket, puckon..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3523 I en artickel från krigstiden stod det att läsa om en man o hans hustrus öde.
Han hade stulit ved i flera år o detta var väl känt i omgivningen.
En ved ägare ilsknade dock till o borrade in en gubbe (Dynamit) i ett vedträ.
Följande vecka läste han i tidningen om hur ett hus i socknen blivit sprängt av dit tills okänd orsak.
Mannen o hustrun klarade livet men fick bestående men. Vedägaren gick till polisen o förklarade varför samvetet var ansträngt, till följd av det blev allt uppklarat.

Jag kommewr inte ihåg vilken tidning det var, men jag läste detta i ett album hos min farfar.
Tidigare o efter har jag hört detta o kan ärligen inte avgöra om det är sant eller skröna.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3526
Mange skrev:I en artickel från krigstiden stod det att läsa om en man o hans hustrus öde.
Han hade stulit ved i flera år o detta var väl känt i omgivningen.
En ved ägare ilsknade dock till o borrade in en gubbe (Dynamit) i ett vedträ.
Följande vecka läste han i tidningen om hur ett hus i socknen blivit sprängt av dit tills okänd orsak.
Mannen o hustrun klarade livet men fick bestående men. Vedägaren gick till polisen o förklarade varför samvetet var ansträngt, till följd av det blev allt uppklarat.

Jag kommewr inte ihåg vilken tidning det var, men jag läste detta i ett album hos min farfar.
Tidigare o efter har jag hört detta o kan ärligen inte avgöra om det är sant eller skröna.


Den där "skrönan", har jag oxå hört.
Sant eller falskt???, men mest troligt ligger det ju något bakom historien.
Däremot gäller det ju att hålla reda på vilket vedträ som man "riggat", så man inte skjuter den egna spisen till väders av misstag. :shock: :lol:

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3527 hehe :D det lät lite läskigt dedära!

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3528 Har märkt att en del tycker att skogen egentligen inte tillhör enskild egendom. En karl tyckte att jag absolut inte fick hugga i ett område som han bedömt som skyddsvärt. Svarade att det skulle jag inte göra om jag fick ersättning för 600m3sk á 210:-. Då blev han sur. Han har redan lyckats få flera områden klassade som nyckelbiotoper. Han har också flyttat snitslingar för flera avverkningar där man inte, enl honom, tagit tillräcklig naturhänsyn. Lätt att göra när ngn annan får stå för notan.

Ang julgranar blev en bekant av med ett tjugotal granar, dvs ngn hade troligen huggit och sålt. Fattar inte att man gör sig besväret och risken för småpengar.
De flesta som snor en julgran skulle nog aldrig bryta sig in och sno tex en TV. Fast brottet är detsamma.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3530
nisse skrev:Har märkt att en del tycker att skogen egentligen inte tillhör enskild egendom. En karl tyckte att jag absolut inte fick hugga i ett område som han bedömt som skyddsvärt. Svarade att det skulle jag inte göra om jag fick ersättning för 600m3sk á 210:-. Då blev han sur. Han har redan lyckats få flera områden klassade som nyckelbiotoper. Han har också flyttat snitslingar för flera avverkningar där man inte, enl honom, tagit tillräcklig naturhänsyn. Lätt att göra när ngn annan får stå för notan.

Ang julgranar blev en bekant av med ett tjugotal granar, dvs ngn hade troligen huggit och sålt. Fattar inte att man gör sig besväret och risken för småpengar.
De flesta som snor en julgran skulle nog aldrig bryta sig in och sno tex en TV. Fast brottet är detsamma.

/Nisse



Är det någon privatist som idkar den här typen av polisande?.

Det går tydligen att hugga ändå på sk "nyckelbiotoper" om man gör jobbet själv och säljer som leveransvirke , men bolagen får däremot inte gå in och hugga.
Tror att det var i tidningen SKOGEN man hade en artikel om någon som tröttnat på "konfiskeringen" av hans marker och gjort på detta sättet.

Vad är egentligen brottsrubriceringen om man ertappar någon med att stjäla en julgran?.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3532 stöld? skada på annans egendom?

Avatar Fallback

Julgransstöld

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3544 På ett storgods i trakten försvann ett halvt tunnland julgranar för 20 år sen. Greven vek upprört ut sig på mittuppslaget i lokalbladet -mäkta förgrymmad över marodörerna. Sen blev det tyst -väldigt tyst. Så småningom visade det sig unge herr greven sålt en massa julgranar. Hur stämningen var vid frukostbordet förmäler inte historien men fadern borde ju vara stolt över den företagsamme sonen.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3546 Dynamit exploderar inte i eld, det behövs ett kraftigt slag för det. Men det är klart, har man en tändhatt med, så fungerar det, den exploderar i värme.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3547
Ernst skrev:Dynamit exploderar inte i eld, det behövs ett kraftigt slag för det. Men det är klart, har man en tändhatt med, så fungerar det, den exploderar i värme.


Man får väl förmoda att "gubben" var fullriggad innan den hamnade i vedträt :lol:

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3549
Skogshuggarn skrev:


Är det någon privatist som idkar den här typen av polisande?.

Det går tydligen att hugga ändå på sk "nyckelbiotoper" om man gör jobbet själv och säljer som leveransvirke , men bolagen får däremot inte gå in och hugga.
Tror att det var i tidningen SKOGEN man hade en artikel om någon som tröttnat på "konfiskeringen" av hans marker och gjort på detta sättet.



Det finns en hel del naturintresserade, både enskilda och organiserade,som gör exkursioner för att hitta skyddsvärd skog med höga naturvärden som de sedan gör myndigheterna uppmärksamma på.

Tycker egentligen att det är bra, men med tanke på hur en del "konfiskering" av mark från enskilda ibland kan gå till så tycker jag man kunde nöja sig med att upplysa berörd markägare om naturvärden och låta denne bestämma om man vill gå vidare.

/Nisse

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3554 Tusan också mange!!! ska jag få lov att beställa ett 84" svärd till 090n!!!?? :lol: mitt längsta är ju "bara" 50" :? köper du från usa? pris mm? har kollat lite på långa svärd i usa,men dom blir så in i helv..e dyra innan dom är hemma med moms å tull 😡 tull är förvisso inte så mycket 1.7% av tullvärdet tror jag att jag betalade för 50" svärdet! det är ett 64"s gb svärd på ebay nu som jag dreglar lite efter!! tja vi får se!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3556 Jag betalde 1200 totalt för mitt 64" jag köpte o trist nog bytte bort.

Det var ett GB från Washington hotsaws..... Med homelite logga!

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3583
nisse skrev:
Skogshuggarn skrev:


Är det någon privatist som idkar den här typen av polisande?.

Det går tydligen att hugga ändå på sk "nyckelbiotoper" om man gör jobbet själv och säljer som leveransvirke , men bolagen får däremot inte gå in och hugga.
Tror att det var i tidningen SKOGEN man hade en artikel om någon som tröttnat på "konfiskeringen" av hans marker och gjort på detta sättet.


man kunde nöja sig med att upplysa berörd markägare om naturvärden och låta denne bestämma om man vill gå vidare.

/Nisse


Jag kan samsynt instämma i din sista mening, nisse.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4386 Skall bara meddela att det verkar fungera bra att skrämma grantjuvar med 24" svärd! Var ute och luftade stora sågen idag och på väg genom granplanteringen till slutmålet (en rejäl gran som hamnat på sniskan i senaste blåsten) stötte jag ihop med en man med bågsåg i handen. Om det var åsynen av arg markägare med två motorsågar i händerna vet jag inte men han försvann ganska kvickt ut mot vägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).