Motorsåg och handhållet

Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

7 inlägg 5038 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

ace###  
#49742 Som rubriken..

Hur är den att köra med.. det som märks jämfört med de dyrare maskinerna är ju den ökande förekomsten av plast... tex "kopplingskåpan" " "oljetanken" och främre handtagsbågen.. hur är X-torq motorn?

andra erfarenheter från 4-serien är också intressanta.. tex. hur är 455:an?

jaja.. såga lungt :grin:
/ACE###



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

swe#kipp  
#49755 tror inte det är nån större fara med plasten, 262xpg som är en hva's bästa sågar någonsin hade väldigt plast även kopplingskåpan, men sen vete tusan jag gillar inte dom där frisklufts maskinerna :P

Avatar Fallback

Re: Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

ace###  
#49795 ok.. nej jag gissar med att plasten inte är det största problemet..
jag gissar att dessa maskiner inte är "fullt renoverbara" och att även vevhuset är i plast.. någon som vet?

någon som vet kan få förklara hur friskluftsmotorerna fungerar.. funkar HVA:S X-TORQ på smma sätt som stihl 2-MIX?

/ACE###

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49807 http://www.usa.husqvarna.com/company_pr ... ewsid=3882

Detta förklarar den ädla tanke som finns bakom...

Men inte mycket mer.

Det är inte luften i bränsle/luft blandningen som ger expanderar och ger effect....

Man vill ha i så mycket bränsle som möjligt för o få mycket expansion i en kolvmotor.

Avatar Fallback

Re: Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

ace###  
#49861 ok.. jag fattar principen.. och jag fattar varför detta potentiellt skulle leda till lägre liter effekt.. är det någon som testkört och kan uttalasig om dena vinst av vrid som tillverkarna påstår skall finnas?
annars tycker jag generellet att dessa nya maskiner verka vara lite tyngre över lag..

från en sak till en annan.. jag har läst någon stans att alla HVA som det står E-tech och som har grönt tanklock har katalysator.. stämmer detta?? (bara av ren nyfikenhet..) vilka andra sågar (andra märken) har det?? jag trodde detta var extrautrusstning på alla sågar...

/ACE###

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49868 575 har jag och den är ingen höjdare om man jämför med andra sågar som funkar bra....

Avatar Fallback

Re: Någon som testat HVA 450 e-series Jubileé ?

Nonkan  
#51954 X-torq är samma som Stihls 2-Mix. Båda säger (som vanligt) att dom var först och att dom är unika.

Här är en video på principen (om länken funkar, annars finns videon på Stihls svenska hemsida, under kapmaskiner)
http://www.stihl.se/knowhow/produkttech ... or-dsl.htm

Nackdelen med dom här motorerna är väl mest att dom bygger i volym, sågen blir ganska klumpig helt enkelt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).