Motorsåg och handhållet

Kastskydd

5 inlägg 4171 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kastskydd

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3454 Har just fixat till farsans gamla Partner 500 efter att den varit utlånad en längre tid.

Jag har aldrig kört med den och fick för mig att testa kastskyddet.
När man trycker handtaget framåt klickar det till och kedjan låser sig, dvs inga problem.
Men om man håller i gashandtaget och släpper främre handtaget så svärdet faller mot en stubbe så går inte skyddet in.

På både våran Partner 540 och HVA 242XP låses kedjan vid "stubbförsöket".

500:an är en -87:a, fanns inte den finessen då, eller är det något fel på skyddet??



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3460 Skyddet borde finnas där, tröghetsutlösta kastskydd fanns på t.ex. Jonsereds sågar på 70-talet, dock med lite annat utförande. Exakt hur det ser ut på P500 vet jag inte.

Tröghetsmekanismen är egentligen ganska enkel, den bygger på kastskyddshandtagets vikt. Om man tar bort svärdsmuttern(rarna), tar bort kåpan med bromsen och håller i hela mekanismen i bakkanten så kan man slå framkanten i marken och bromsen skall lösa ut.

Om det går trögt att lösa ut bromsen manuellt så kan det ha kommit skräp i vägen eller så är det igensatt av intorkad kedjeolja (gammal vegolja är bedrövlig!). Prova att spraya med lite 5-56 eller annan lätt olja och se om det går lättare.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3461 Det går rätt trögt men det är pga en "fläpp" som ska hålla kastskyddshandtaget där det ska.

När du trycker kastskyddshandtaget framåt fjädrar "fläppen" utåt och handtaget går fram.
"fläppen" fjädrar då tillbaka och låser handtaget i främre läge.

Konstruktionen ser inte alls ut som på P540 :?

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3464 Jag tror inte det är tänkt att fungera så.
Det är nog enbart kastskydd.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3469
Mange skrev:Jag tror inte det är tänkt att fungera så.
Det är nog enbart kastskydd.


Det verkar som det, själva kastskyddet fungerar utmärkt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).