Motorsåg och handhållet

HITACHI CS33EL

27 inlägg 18374 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

axwell  
#169437
Ingoberra skrev:v Ingoberra » 41 minuter sedan.
Är det bara jag som måste tejpa för lite av startkåpan för å få den att gå riktigt i +5gr?

Några vintrar sedan hade jag silvertape över undre delen av startkåpan, bara för att inte få in så mycket snö.
Troligen inte nödvändigt, den går lika bra även om den tillfälligt "drunknat" i lössnö.

Har du den vändbara gummiavskärmingen i vinterläge?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Ingoberra  
#169536 Nej, har den stängd. I plusgrader ska det väl inte behövas.

Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

totte  
#169548 Det skall det ju uppenbarligen göra, eftersom sågen inte går som den skall i +5.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Ingoberra  
#169553 Luftfiltret isar väl inte igen i 5+ och med varmare insugsluft går den ju fetare och ännu kallare.

Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

bmbamse  
#169562 Som jag har fått det beskrivet för mig så behövs choken för att öka bränslemängden så att blandningen som sugs in i cylindern är tillräckligt fet för att gnistan ska kunna tända. Men varför då egentligen?

-Jo, när insuget är kallt kondenserar mycket av bensinen i blandningen på väggarna i insugskanalen på väg in. Så med en förgasare som är rätt justerad i driftstemperatur så är blandningen som når cylindern väldigt mycket för mager för att kunna antändas när motorn är kall. I en motorsåg ska blandningen dessutom passera hela vevhuset med och därmed finns det väldigt mycket yta som kyler och som bensinen kan kondensera på.

Jag tror inte vevhuset är speciellt varmt när det är kyligt ens när sågen är i driftstemperatur, så jag tror att den går magert... Men jag har haft fel förr... :lol:

Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169564 Om jag minns rätt så står det i Stihls röjsågsmanual att vinterläge används vid temp under +10

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Ingoberra  
#169569 Min 350 behöver jag inte göra nånting med alls, den går lika bra vid -5. Kan vevhuset i magnesium påverka tro. Har ju bara ett kvart varvs justering på förgasan med.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Elfving  
#169570
Ingoberra skrev:Är det bara jag som måste tejpa för lite av startkåpan för å få den att gå riktigt i +5gr?

Jag tror att ditt problem är gammal bensin (dvs etanolinblandad bensin som stått ett eller flera år i dunk).

Se till att du har färsk bensin innan fortsatt felsökning! Jag har aldrig brytt mig om att röra vinterspjället ner till kanske minus fem utan problem.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Ingoberra  
#169572 Kör på aspen.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Elfving  
#169578 Går den bra i varmare temperaturer (dvs har du testat det efter att problemen i kyla visat sig?)
Bytt tändstift?
Säkerställt att det inte är bränsletillförselproblem?

Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

totte  
#169606 Nu är det så att det finns en extra köldeffekt i förgasaren som kommer sig av tryckväxlingarna när luften strömmar igenom. Det är mycket vanligt att det blir isbildning i förgasaren vid temperaturer från noll och uppåt, i synnerhet om det är fuktigt i luften. Så vinterläge, när sånt finns, är som regel lämpligt att använda jsut som Stihl rekommenderar under +10 grader och i varje fall när temparaturen går ner på några få plus.

Och så är det ju så att olika motorer alltid är olika, särskilt luftkylda är väldigt beroende av yttertemperaturen och de som är gjorda främst för ett varmare klimat än vårat har mer kylning och blir då känsligare. Så om, som det låter av frågan, problemet är att den inte går bra när det blir +5 och kallare så är det ganska självklart att vinterläget skall sättas på så den får suga lite varmare luft. I synnerhet om det hjälper att tejpa för fläktinsuget delvis. Sågen går för kallt helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Ingoberra  
#169853 Idag körde jag en stund med gummiflärpen på vinterläget å märkte ingen direkt skillnad mot förut. Sen när man har kört typ 15min och har den avstängd i 5-10 min då kräver den choke för att starta igen. Det har jag läst att nån mer störde sig på med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).