Motorsåg och handhållet

HITACHI CS33EL

27 inlägg 18436 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HITACHI CS33EL

ace###  
#49014 Hej igen på er..

Jag har sökt lite i forumet och inte hittat något om HITACHIs motorsågar?
de har en modell som heter HITACHI CS33EL
denna såg har ett fint vikt/effekt förhållande (bättre än HVA 339XP)

Är det någon som kan något om dessa sågar? är det kvalitet? I min värld sätter inte HITACHI sitt namn på något som e dåligt..
Jag får dock säga att sågarna känns lite plastiga (de har dem på en järnhandel i stan. så jag har klämt lite på dem)

Jaja.. tycker de verkar lite inressanta som sagt..
här är en länk med lite specifikationer (den enda sida jag hittade :???: )
http://www.olsana.se/store/comersus_vie ... t=%2024592

ha det.. :smile:
/ACE###



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49039 Tanaka's sågar numera...

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

ace###  
#49045 ok..ok.. jag gissade det.. kommer alla tanaka att heta hitachi på den svenska maknaden då? eller fattade jag fel..
frågan kvarstår är det bra grejer.. vikt/efekt förhållandet är ju som sagt bra..

   TS
Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49057 Vet inte om de kommer att fortsätta sälja sågar under märket Tanaka, men skulle tro det.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

ace###  
#49100 Hej ingen alla huggare..

Var inne i dag och klämde lite på hitachi sågarna hos en handlare i stan.. tycker det känns plastiga.. nästan lika plastiga som min första såg.. en Stiga SP338 för 800kr.. är det någon som har testat tanaka/hitachi ordentligt och vet om plasten håller?
jag tyckete det kändes som att plasten var av den typen som spricker och går flisor ur.. inte som plasten på HVA/Jonsered etc. som är seg och håller för tuffa tag.. skulle vara kul om någon testat som sagt..

/ACE###

   TS
Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49102 Jag har några här, o plasten tror jag inte du behöver vara rädd för.

Se bara till att du använder den rätt, servar den rätt så går det nog bra.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

ace###  
#49185 ok.. det är ju bra att veta i alla fall.. :smile:

hur upplevs CS33EL är den rapp upp i varv eller känns den trög... hur är orken? har du testat Mange? eller någon annan? jag har en polare som vill ha en extremt lätt såg då han har en skada i armen... vad pallar denna sågen med.. (och jag fattar att den inte är något att stå på vedbacken med 18" svärd och kapa 70+cm bok med... )

hälsningar
/ACE###

   TS
Användarvisningsbild

Re: HITACHI CS33EL

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49190 Just denna modell vet jag inte mycket om.

Som regel kan man ju säga att ju mindre såg man har destu mer kunskap o hjärna behövs.
Får man till det ordentligt i bra kombination kan man få grejerna o hålla oavsett vad det är.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

ace###  
#51060 Hej igen..

Mange (eller någon annan ) har du tetat den större tanakan i 50cc klassen.. hur är den jämfört med HVA346 och Stihl MS260?

kvalliteten på dessa sågar betvivlar jag inte längre men jag undra hur den upplevs.. om den e rapp eller inte etc.

som jag skriver i en annan tråd så är jag på jakt efter en ny såg i 50cc klassen (kan inte riktigt bestämma mig bara :smile: ) och eventuellt kan jag köpa en Tanaka ECV 5601 till ett bra pris... menmen.. just nu lutat det mot en MS260c priset på den e ju riktigt bra för tillfället..

/ACE###

   TS
Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Elfving  
#51090 Sågen på bilden är exakt samma som min Tanaka 4501. Jag har haft sågen i ett år nu och har enbart positiv kritik, Sibro tar 3990 kr vilket den med lätthet är värd om man tittar vad Husqvarnas motsvarighet kostar.

Sågen är perfekt för tätröjning och lättare fälljobb eftersom sågen är så lätt. 43 kubik är för lite för vedbacken.

Det finns dock nackdelar med att äga en såg med så liten marknadsandel i Norden. Reservdelar (jag har inte behövt några än) och slitdelar lär inte vara lika enkelt att få tag i som t ex Hva.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Stighall  
#169267 Jobbar på ett uthyrningsföretag där vi har hitachi`s motorsågar CS33EL och rent maskinellt har dom gått jätte bra MEN plasten spricker, hål i tankar och i luftkåpan är vad vi råkat ut för. Så ska man bara fin kapa lite hemma på gården så funkar dom men det är inget för proffs.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Ingoberra  
#169275 Jag har kört min ca 5 tankar nu o kan bara säga som dom flesta andra, den vibrerar. Trodde inte det skulle vara så här mycket. Skulle jag haft möjlighet till provkörning före köp så skulle jag inte köpt den. Kedjespännarn vibrerar lös så den har jag fixat med lite cykelslang under svärdplåten. Men motor och vikt är på topp. Tiden får väl visa om vibrationerna knäcker plasten.

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Stighall  
#169281 Spricker den av vibrationer så är den på undersidan där tanken är gjute ihop .
Men dom verkar otroligt känsliga vad gäller stötar och slag .

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Woodrocker  
#169391 Har två stycken, en Tanaka och en Hitachi (som dom heter nu). Första köpte jag för 11-12 år sedan och den har gått klockrent förutom nån spricka i plastkåpan. Har använt dessa ganska frekvent i skogen som hobbyhuggare.
Nästan inget slår dessa I vikt/effekt förhållande. Vikten gör att man orkar en heldag i skogen.
Kvalitén är förvånadsvärt bra i förhållande till priset.
Bara att slå till. Inget att fundera på om du frågar mig!

Avatar Fallback

Re: HITACHI CS33EL

Ingoberra  
#169422 Är det bara jag som måste tejpa för lite av startkåpan för å få den att gå riktigt i +5gr?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).