Motorsåg och handhållet

Val av motorsåg,igen

30 inlägg 13340 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3411 jag har en 353G e-tech med TAC, jag tycker inte att det är ivägen, och det är en sprint du kan dra ur isåfall om du nu skulle tycka det var ivägen, men det är ju endå en extra säkerhetsgrejj

men du avgör själv!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3414 346:an orkar med 18" om det skulle behövas ,,,,
dock inte nått jag skulle köra med varje dag på den :)

Avatar Fallback
Matte  
#3425 Ingen här som gillar Stihl? Jag har en ms260c som jag är mycket nöjd med än så länge (ca 200m3). Jag var väl lite skeptisk till den verktygslösa kedjespänningen och påfyllningslocken som öppnas utan verktyg innan men jag blev övertalad av en duktig säljare och visst underlättar det ute i skogen utan verktyg. Har också en gammal renoverad Husqvarna 242 och där får man ju ta i för kung och fosterland för att få upp soppa och oljelocken... Har någon testat Stihls 200? Funderar nämligen på att köpa något ännu lättare...

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3426
Matte skrev:Ingen här som gillar Stihl? Jag har en ms260c som jag är mycket nöjd med än så länge (ca 200m3). Jag var väl lite skeptisk till den verktygslösa kedjespänningen och påfyllningslocken som öppnas utan verktyg innan men jag blev övertalad av en duktig säljare och visst underlättar det ute i skogen utan verktyg. Har också en gammal renoverad Husqvarna 242 och där får man ju ta i för kung och fosterland för att få upp soppa och oljelocken... Har någon testat Stihls 200? Funderar nämligen på att köpa något ännu lättare...


Hmmm,,,,,

Skulle jag prova något annat än qvarna så blev det nog en påhälsning hos min lokala Stihl återförsäljare.
Tror de gör bra sågar, men hur de står sig mot Dolmar mfl, vet jag inte.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3427
swe#kipp skrev:346:an orkar med 18" om det skulle behövas ,,,,
dock inte nått jag skulle köra med varje dag på den :)


18" är väl lite onödigt, med 15" eller 16" klarar man väl 99,99% av alla träd i skogen. Skall man ta ner gamla parkekar eller liknande kan det behövas grövre doningar, men då bör man ju också ha en större såg.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#3428
nisse skrev:Funderandet tog slut. Ringde och köpte den 346:a som är ute på blocket./Nisse


Antar att den är beg, men är den bara välservad och i gott skick så tror jag att du blir nöjd med både sågen själva modellvalet.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3429
th skrev:
swe#kipp skrev:346:an orkar med 18" om det skulle behövas ,,,,
dock inte nått jag skulle köra med varje dag på den :)


18" är väl lite onödigt, med 15" eller 16" klarar man väl 99,99% av alla träd i skogen. Skall man ta ner gamla parkekar eller liknande kan det behövas grövre doningar, men då bör man ju också ha en större såg.

11tum räcker gott och väl till har kört med det i ca 12år nu och har inte stött på patrul ännu gör man bara rätt när man skall fälla så räcker det

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3430 Jag fick min efterlängtade 2100 idag! Tjhohoooo!!!!!!!!!

Imorgon sha den tvättas o få en plats i hyllan.... Vi får se om det kanske skulle gå o brumma lite oxå...
😈

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3431
knaggen skrev:11tum räcker gott och väl till har kört med det i ca 12år nu och har inte stött på patrul ännu gör man bara rätt när man skall fälla så räcker det


Har bara haft 13" svärd på sågar från 42 till 49 kubik och aldrig behövt ta till något annat (förutom en gång då jag skulle klyva en 7 meters tallstock). Men 15" tror jag kan vara bekvämt för mindre vana huggare på grövre träd då man inte behöver göra instick från riktskäret vid fällningen

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3432 Sågen hade gått 5-10 timmar så den ska väl knappt vara inkörd.
Tillhörande hjälm skulle han slänga med. Passar bra då min nuvarande fått div ventilationshål, pannlampsfäste mm.

Jag hör def. till kategorin mindre vana huggare och tänkte att ett längre svärd kan underlätta om tekniken inte är perfekt när det går uppåt 60-70cm bhd. Men 13" eller 15" kanske inte gör ngn skillnad.

Funderar faktiskt på att leja mig ett pro en dag så man får bort de värsta amatörolaterna.

11"? Tror aldrig jag sett ett så kort svärd. Attans nätt paket på en 339. Kan man nästan ha i ett hölster...

Ska försöka hitta en äldre ljuddämpare så man kan testa om e-tech verkligen stryper så mycket. Har inte sett ngra empiriska bevis för dessa moddade dämpare.

Stihl 260 släppte jag rätt snabbt då jag misstänker att det borde komma en 261 ganska snart.

Har ögonen öppna efter en större begad såg för 2-3'. Tolkar man er rätt borde det vara svårt att hitta tex en 372 som ngn lyckats nöta ut.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3433
th skrev:
knaggen skrev:11tum räcker gott och väl till har kört med det i ca 12år nu och har inte stött på patrul ännu gör man bara rätt när man skall fälla så räcker det


Har bara haft 13" svärd på sågar från 42 till 49 kubik och aldrig behövt ta till något annat (förutom en gång då jag skulle klyva en 7 meters tallstock). Men 15" tror jag kan vara bekvämt för mindre vana huggare på grövre träd då man inte behöver göra instick från riktskäret vid fällningen



Visst räcker det oftast med ett 13" svärd, men beroende på hur träden står och vilken fällningsteknik man använder så kan det vara bra med ett längre svärd, men man kan ju ta ner träd upp till nästan tredubbla svärdslängden på ett bra sätt ,,,,,
men jag gillar att fälla större träd med instick efter game of logging sättet och då måste man ha ett längre svärd så att man kan ta sticka svärdet genom hela trädet :)
kanske skall tillägga att jag alltid använder kortast möjliga svärd, tycker det är tråkigt att fila kedja ,,,,,,

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#3434 Nisse såg att du hittat in på AS :)

Avatar Fallback
fm  
#3567
Skogshuggarn skrev:
Matte skrev:Ingen här som gillar Stihl? Jag har en ms260c som jag är mycket nöjd med än så länge (ca 200m3). Jag var väl lite skeptisk till den verktygslösa kedjespänningen och påfyllningslocken som öppnas utan verktyg innan men jag blev övertalad av en duktig säljare och visst underlättar det ute i skogen utan verktyg. Har också en gammal renoverad Husqvarna 242 och där får man ju ta i för kung och fosterland för att få upp soppa och oljelocken... Har någon testat Stihls 200? Funderar nämligen på att köpa något ännu lättare...


Hmmm,,,,,

Skulle jag prova något annat än qvarna så blev det nog en påhälsning hos min lokala Stihl återförsäljare.
Tror de gör bra sågar, men hur de står sig mot Dolmar mfl, vet jag inte.


Jag har använt Patner, Husqvarna och nu även testat Stihl i 3 år.
Stihl Ms 280 c blev snabbt favoriten. Jag har också verktygslös kedjespänning och dom fina tanklocken och det fungerar ju faktiskt perfekt.
Många verkar gilla Dolmar, skulle vara kul att testa...

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3605
Matte skrev:Ingen här som gillar Stihl? Jag har en ms260c som jag är mycket nöjd med än så länge (ca 200m3). Jag var väl lite skeptisk till den verktygslösa kedjespänningen och påfyllningslocken som öppnas utan verktyg innan men jag blev övertalad av en duktig säljare och visst underlättar det ute i skogen utan verktyg. Har också en gammal renoverad Husqvarna 242 och där får man ju ta i för kung och fosterland för att få upp soppa och oljelocken... Har någon testat Stihls 200? Funderar nämligen på att köpa något ännu lättare...


"INGEN HÄR SOM GILLAR STIHL?" jo då,en aning!! :lol:


Jag har en ms200! som ju är arboristsågen 200T med vanligt bakhandtag på! och med risk att mina andra stihlsågar blir sura på mig nu så måste jag nog säga att det är favoriten som alltid får följa med i bilen å skotern! pga att den är lätt som en fjäder(nästan löjligt) och att den går som satan! :lol: ja,det är en ettrig liten rackare som enligt en 80årig "stihlskruvare" som jag träffade i småland är den i hans tycke den bästa såg stihl byggt! samma gubbe tyckte för övrigt att hva 238 var det bästa hva byggt! iallafall bland dom han hade skruvat med!

200an är bara 35kubik! så det är ingen "vedkaparsåg" "slutavverkningssåg" tänk på det! vridmomentsmässigt blir du nog missnöjd jämfört med din260,men den går så jäkla underbart så man förlåter det mesta! :D ,man har dock önskat att man haft en 260 ibland,men jag har ju mina 361or att ta till om det behövs! å skulle inte dom räcka så har jag ju både 660n å 090n att ta till!! hehe! men då får man räkna med dubbelsidigt ryggskott å parkinson!! :lol:

Hade jag varit dig så hade jag väntat lite med 200an! det håller på att hända lite saker nämligen! bla kommer lillebror till 200T, 192T i en upphottad version med samma effekt som 200an men ännu lättare!!!!!!!! :?: :?: (för er som inte vet så betyder "T" topphandtag)om den kommer med vanligt bakhandtag är jag dock osäker på,men det ska jag nog lyckas nosa reda på! men ännu intressantare är ju vad tusan "nya" 200an(201?) kommer att bli för något!!!???? :lol: ja den som lever får se! men en 260 eller "261" ligger högst på min önskelista för tillfället!! provade en kompis 346a härom dagen! gick riktigt bra måste jag säga!är nog ganska "jämnt skägg" med 260n! 346an är nog aningens "rappare" men tycker det är mer "vrid" i 260n! 260n känns också lättare trots att det "enligt på papper" inte ska vara någon skillnad!!??eller?

simma lungt vänner!!

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3607 Att höja 238:an till skyarna så vill nog inte jag.... Det finns andra HVA:or med bättre meriter.
020/200 är en av de bästa sågarna tillverkade oavsett märke.
Jag har 5-6 versioner av 020 o en 200 (Nerplockad).
Har häcksaxen o röjaren tíll 020 o saknar borr o båtrigg...
Hänger inte med stihl's modell program eftersom.... Tja helt enkelt intresset saknas.

Jag skulle tänka mig att det är tid för lite nya modeller. Uppgraderingen av 0-serierna till MS (020-MS200, 026-MS260 etc) förberedde för en rokad i modellerna. Vi får väl se vad som händer...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).