Motorsåg och handhållet

filmall

3 inlägg 3087 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

filmall

Axl  
#48035 Jag är ute efter en bra filmall för rundfil som är svår att misslyckas med... vad rekomenderar ni? det är till 325 kedja.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: filmall

swe#kipp  
#48039 Husqvarna och Jonsereds "rullmall" är nog den jag tycker är bäst för rundfilning och svår att misslyckas med :)
finns två olika en för Light/pixel 1,3mm spårvidd och en för standard 1,5mm spårvidd t.ex oregon 21bp .

Användarvisningsbild

Re: filmall

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48113 Själv är jag rätt förtjust i Bahcos filmall, som är närmast bombsäker om än inte outslitlig :grin:

Nackdelen med moderna rullmallar är att plasten på rullarna slits. Då är det bara att slänga rullmallen. Tidigare fanns de en variant med metallrullar, men då slits filen istället. Fast rundfilar är betydligt billigare än de flesta filmallar.

En närmast outslitlig filmall borde vara filmallen från Oregon, som kläms fast på filen. Även Stihl har en liknande filmall. Lite lurig att luta mallen rätt bara, men det kan bli mycket vasst med den mallen.

Sedan har Pferd en mall som tar både ryttaren och tänderna samtidigt (ej at förväxla med s.k. kombimall). Den får då byggas om varje gång du ska fila tänderna på den andra sidan. Säljs bl.a. på ClasOlson och Skogma.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).