Verkstan

Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

81 inlägg 139704 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

totte  
#108150
stegmaster skrev:
totte skrev:Vad Telwin har för kvalitet vet jag egentligen inte, den säljs på varuhus och man kan förmoda att den inte är byggd för proffsbruk.

Nåvel, det er vel inte hela sanningen, Telwin har ju nogra varuhusmodellar som nevnt tidligare, men dom gör ju en rad riktig dyra maskiner ochså som finns til salu i vanliga svetsbutikar, som jag absolut skulla klassa som proffs.
Inte mange som kjöpar en hobbymaskin til kr 40.000,- (ca pris på dom största telwin produkten).


Det hade jag inte koll på, jag åsyftade bara just dom här som kan köpas på ställen typ Jula, m fl.

...

Så min åsikt er at man får dele inn svetsar i hobby och proffs modellar och inte efter vilket navn som finns på den.


Just precis, där är vi helt överens.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

stegmaster  
#108220
totte skrev:
Så min åsikt er at man får dele inn svetsar i hobby och proffs modellar och inte efter vilket navn som finns på den.


Just precis, där är vi helt överens.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

brnnstrm  
#177982 Intressant diskussion. Jobbar dagligen med svetsfrågor och numera finns det rätt mycket att läsa på internet. jag skulle säga att jula maskinen har troligt 70% 140 A. Skall ni ha riktigt jämn gång skall ni gå till 3fas svetsarna och lämna 220 bakom er (de orkar med nöd och näppe standard 3,2 mm pinnar, utp 614 går att köra väl med två höljn.).

Håller på att lägga upp en del information under vår egen hemsida... www.svenskaelektrod.se. Generellt så är det så att proffsgrejer håller bättre, både när det gäller maskin och tillsatsmaterial. Köp inte grejer på biltema eller jula om ni skall ha riktigt bra grejer, det är mer svårsvetsat. Dock så har de kinesiska grejerna blivit mycket bättre. Klar i bäst i dagsläget på småmaskiner e kemppi.

Sen är det lika vikltigt att ni köper bra pinnar som maskiner. Många gör det svårare för sig än det behöver vara, det finns pinanr speciellt framtagna för reparationssvetsning som är enklare att tända och återtända.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

speja  
#462071 Läste att man skall svetselektroder av typ E6010 eller E6011 för reparationssvetsning i rostigt och lortigt gods. Var finns de? Jag hittar E6013 (tex mina Aga R15) och E7018 'överallt'.
Hornbach har elektroder av märket CPH (E6013). Sådana 1.5mm provade jag, men resultatet blev inget vidare, mycket skvätt, knappt någon slagg, ful yta, men rätt bra på rotsidan. Någon som har erfarenhet av märket? Priset var rätt bra, 135:- för ett kg.

Var blir det varmast? Nätet ger motsägande uppgifter. Som jag tolkar det är pluspol på elektroden när man svetsar i tunt och minus när man svetsar i grovt/rostigt, givet att elektroden tar både och, dvs att värmen hamnar på plus.
Jag märkte ingen större skillnad mellan plus, minus och växelström med mina Agapinnar på grovt, lätt rostigt, men det var ju hyfsade förhållanden.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Tosca  
#462306 Du skulle nog tjäna på att skaffa en svetshandbok, det som finns på nätet verkar inte så bra vad jag kan se.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

speja  
#462379 Just svetshandboken säger att värmen hamnar på plus, där elektronerna dundrar in, en vettig teori.
E6010 som lär passa bäst till rostiga repobjekt och god inträngning skall svetsas på plus. Borde inte värmen hamna fel då?

Jag skall testa med två elektroder mot varann och vilken pol som smälter snabbast.

Var hittar man E6010 /E6011? De kan vara kul att testa.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Amatörhuggare 62  
#462475
Ok 48.
Från gödselspridare till finare
Maskiner.

Svetsa ej galvat, utan mask.
Och ta bort färgen, på allt annat.
Isocyanater!!
Man blir sjuk resten av livet.
Av det.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Tosca  
#462477 Leta reda på en återförsäljare av elektroder.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

Elfving  
#462528 Som tjurig ensamverkande svetsreparatör av mina egna maskiner använder jag nästan uteslutande E7018 (t ex OK 48.00).
Har testat lite andra pinnar med mer eller mindre uselt resultat. Jag tror att det är så enkelt att man får uselt resultat om man inte har någon kunskap om pinnens egenskaper. När jag tänder en annan tråd så tror jag att den skall bete sig exakt som en E7018 och blir därmed besviken.
Sedan anses nog denna tråd vara bland det mest lämpliga för diverse reparationsarbeten så helt fel ute är jag inte med valet av pinne.

Det där med speciella pinnar för reparationssvetsning i rostigt och lortigt gods är en floskel. Visst brinner pinnen stabilare när man knappt har nåt material att bilda smältan av, men resultatet när lågan slocknat är mycket sämre än vad det skulle kunna bli med bra underarbete och annan pinne!
Skall du använda maskinerna själv och vill känna dig trygg med att det är bra utfört så finns ingen genväg genom att välja någon speciell pinne för jobbet utan E7018 är tillräckliga till alla maskinstål på en gård.

Vill man se en kille som kan svetsa så skall man söka upp Jody på weldingtipsandtricks på youtube. Ger man hans filmer en timma så har man alltid lärt sig något!

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

speja  
#462698 Nu har jag skaffat OK 48.00. Till helgen blir det övning och jämförelser... (Aga R15 är favoriten än så länge)

I texten till OK 48.00 kan man läsa "Vid svetsning av bottensträngar där full genomsvetsning erfordras (tex. vid rörsvetsning) kan det vara lämpligt att ansluta elektroden till minuspol." vilket jag tycker verkar stämma med svetshandbokens påstående om att värmen hamnar på plus.

Det är svårt att säga något om kvaliteten på svetsen, men om det är lätt rågad stumsvets utan smältdiken och porer i ytan och liten svulst på rotsidan kan man väl anta att den är fullgod (jag är inte där än).

Det ligger några elektroder 'NICORD-NI' i samlingen. Är de för gjutjärn månne?

Användarvisningsbild

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

totte  
#462705 OK 48.00 är bra. Påstås ibland vara svåra att svetsa med. Jag anser att de är synnerligen lätta att göra snyggt jobb med, däremot är de rätt knepiga att tända, särskilt att tända om. Det sitter ofta en rätt hög kant av beläggningen runt spetsen och den måste bort för att tända om. Bäst är om man har en bit rå betongsten eller liknande att dra spetsen över för att slipa av den.

Basiska elektroder skall förvaras varmt och torrt, svetsen försämras avsevärt om elektroden fått dra till sig fukt. Då skall den torkas i ugn.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

speja  
#465548 Nu har jag kört två hornbach-pinnar mot varann på likström. 223 mm avbränt på plus och 212 på minus, ligger nog inom felmarginalen för 50%...
Det får bli mer övning med OK 48.00, det blir inte riktigt tiptop.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

speja  
#523687
Tosca skrev:Leta reda på en återförsäljare av elektroder.


Nu är det gjort. 12kg E6010 2,5 mm (CELEX från sij elektrode) bara för att prova, men det kan ju bli julklappar också.

En elektrod med tunt cellulosahölje som brinner när man lyft pinnen!
Den kräver nog en del övning, man kan inte låta höljet vila mot objektet som stöd utan det är handlag som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

speja  
#523707
Elfving skrev:Som tjurig ensamverkande svetsreparatör av mina egna maskiner använder jag nästan uteslutande E7018 (t ex OK 48.00).
Har testat lite andra pinnar med mer eller mindre uselt resultat. Jag tror att det är så enkelt att man får uselt resultat om man inte har någon kunskap om pinnens egenskaper

E7018 verkar vara en bra allroundelektrod. Jag testade på lite gjutjärn av okänd sammansättning. Det blev sprickor i E6013 -svetsarna och bubblor dessutom, men E7018 klarade sig mycket bättre.
Det finns några E7016 i samllingen att prova med också OK53.16 Spezial/Elga P47/Elga P47D.
Elfving skrev:Det där med speciella pinnar för reparationssvetsning i rostigt och lortigt gods är en floskel. Visst brinner pinnen stabilare när man knappt har nåt material att bilda smältan av, men resultatet när lågan slocknat är mycket sämre än vad det skulle kunna bli med bra underarbete och annan pinne!

Återstår att se. Det är naturligtvis bättre att göra rent och forma fogen innan man svetsar.
Elfving skrev:Vill man se en kille som kan svetsa så skall man söka upp Jody på weldingtipsandtricks på youtube. Ger man hans filmer en timma så har man alltid lärt sig något!

Ja, det är en högvarvig entusiast som har mycket att berätta. Det finns fler t.ex. ChuckE2009 och Steve Bleile.

Avatar Fallback

Re: Vilka pinnar använder ni?? Då det ska svetsas...

husqvarna_med_sthil  
#523763 Jag använder OK48 2,0 och 2,5 mm till i princip allt här hemma som svetsas med pinne. Till bilen och tunnare material använder jag mig, nu sist när jag byggde om en hylla i plåt åt mamma.

Jag hade en Telwin köpt på Jula och den har jag svetsat med i några år, sedan fick jag en gammal Esabsvets i delbetalning som såg som omodern ut i jämförelse med min Telwin... jag gav bort min Telwin förra veckan.

Nästa projekt i metallen är en hållare fram på Zetorn där elverket ska få åka i vinter när jag är till skogs. 3 eller 5 mm plattjärn och en ställning som går att skruva fast i hornen och främre delen av lastarfästet. Enkel svetning och ett lagom projekt så här sent fram på hösten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).