Motorsåg och handhållet

357 xpg läcker olja

9 inlägg 3520 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

357 xpg läcker olja

Robin  
#44981 Hej!
Hade tänkte att hugga lite i mellandagarna och skulle starta upp sågen, funkar bra men märkte att det läcker olja när sågen går, fullt med olja innanför "kåpan" över svärdet. Öppnade och kollade men det var svårt att se vart det kommer ifrån, kedjan kastar väl runt det överallt där inne. Kan det vara den där gummitätningen som ligger mot svärdet som börjar bli dålig så det läcker ut där? Tacksam för svar!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 357 xpg läcker olja

orre  
#44982 Kan räcka med att det sitter ett barr mellan svärdet o sågen. Då blir det en liten glipa där.
Prova att ta isär, göra rent, insiektera anläggningsytorna och montera ihop igen.

Användarvisningsbild

Re: 357 xpg läcker olja

masterchief  
#44983 Tycker det låter som hålet i svärdet är igensatt.
Är det ett nytt svärd är det inte ovanligt en färgflaga sätter sig på tvären.
Då blir det lätt att oljan kommer lite galet och sprids runt.
Iofs om du varvar utan belastning och har relativt runt under kåpan så kan det bli kletigt då en del olja hänger med retur och kastas när det svänger runt drivkransen.

Användarvisningsbild

Re: 357 xpg läcker olja

Robin  
#44984 Gjorde rent när jag tog isär men ingen skillnad. Inte ska det väl sitta nån plåt mellan såg och svärd på denna modell? Tänkte om jag glömt den när jag satte dit nytt svärd i våras.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 357 xpg läcker olja

Robin  
#44986
masterchief skrev:Tycker det låter som hålet i svärdet är igensatt.
Är det ett nytt svärd är det inte ovanligt en färgflaga sätter sig på tvären.
Då blir det lätt att oljan kommer lite galet och sprids runt.
Iofs om du varvar utan belastning och har relativt runt under kåpan så kan det bli kletigt då en del olja hänger med retur och kastas när det svänger runt drivkransen.

Blåste rent svärdet i hålet där. Men då kanske det bara är så att det flyger tillbaka lite olja, men tycker inte det ska droppa när man ställer ifrån sig sågen, sen tycker jag det inte blev så mkt olja från svärdet när jag "siktade" på snön, så jag misstänker att det mesta samlar sig innaför kåpan, men vad vet jag. Har inte upplevt problemet tidigare iaf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 357 xpg läcker olja

masterchief  
#44989 Tror inte 357an har någon lös plåt.
Hva 242 och 254 hade det om jag inte minns fel.
Om du håller topptrissan mot en stubbe alternativt barken på en stam, sprayar det olja då?
Det är det viktigaste.
Snö kan vara vanskligt att få en klar bild av hur mycket olja som kommer.
Resten kan i mina ögon vara returolja som hänger med kedjan runt då inte kedjan äter virke.

Användarvisningsbild

Re: 357 xpg läcker olja

swe#kipp  
#44991 Det blir även övertryck i tanken om tar sågen utifårn och in när den är kall då är det rätt vanligt att det trycker ut olja, prova att lätta på oljelocket lite när sågen börjar bli varm ,,

Användarvisningsbild

Re: 357 xpg läcker olja

Robin  
#44993 Verkar som det inte ska vara några direkta problem då med andra ord, får testa köra på mellandagarna i skogen så kanske "problemet" löser sig själv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 357 xpg läcker olja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44998 Ha lite koll på oljan i tanken så du inte kör torrt om det skulle vara nåt...

Kolla så det inte blir för varmt o spökar...

Kör så det ryker annars...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).