Motorsåg och handhållet

Handtagsvärme

7 inlägg 2987 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Handtagsvärme

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2866 Hej! Jag har ju min kära HVA 42 som går fint, men jag saknar handtagsvärme.
Jag har funderat på att komplettera med det?
men funderar är det avgaserna eller en värmekabel som värmer handtaget på tex HVA242 ?
Om det är en värmekabel borde det gå att stoppa in en, ev måste man förståss ha en tändplatta som kan leverera ström till den?

Är detta möjligt,
någon som vet har tips / ideer??

Mottages taksamt



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2868 det kommer att bli en dyr historia då du måste byta svänghjul/ bågen
sen måste du ha generatorn

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2870 Jag tänkte om man ev hittar någon begagnad kasserad såg att plocka ifrån.....

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2883
knaggen skrev:det kommer att bli en dyr historia då du måste byta svänghjul/ bågen
sen måste du ha generatorn


+tank...

Jag har dessa grejer om du vill hosta upp kosingen.
Personligen tycker jag det är svårt att motivera.

Oj.. Glömde nästan.
Du behöver kunna lite oxå för att byta dessa grejer. skruva såg är ingen vetanskap, men kan vara lite klurigt...

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2901 En annan grej man kan prova är att köra lite kylluft i ett rör genom eller framför ljuddämparen. Kräver bara lite borrande, skruvande och lite slang.

På 70-talet fanns det sågar med avgasvärme men man övergav det p.g.a. att ventiler och rör beckade igen ganska snabbt.

En annan kul avgasdriven mojäng var en fällkudde som gjorde samma jobb som ett brytjärn när den pumpades upp.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2906 varför slog inte fällkudden igenom?? det låter ju som en bra grejj?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2907 Tror att det beror på att den gick sönder för lätt och att det var mycket att hålla reda på eftersom kudden med slang kopplades till sågen.

Det finns en rapport från 1981 på Lantbruksuniversitetet i ämnet:
Motormanuell fällning : en jämförelse av arbetstyngd, prestation och tidsåtgång vid användning av brytjärn och fällkudde, författare Rune Gårdh.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).