Motorsåg och handhållet

HVA 242, HVA 346 eller Stilh 260? eller annat

30 inlägg 12000 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

HVA 242, HVA 346 eller Stilh 260? eller annat

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2811 Jag har själv en HVA 42 farmarversion av hva 242, som jag trivs jättebra med tyvärr finns ju inte dessa idag.

Funderar på en till som reserv och till sonen, men skulle gärna ha värme i handtaget.
Har då tittat på Hva 346 & Stihl 260 alternativt begagnad HVA 242....

Vilken är bäst vad anser experterna proffsen här??
Eller har ni någon bättre att föreslå.....



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2813 när jag frågade om hva 55 och 260 så var skillnaden enligt försäljaren mellan dom två att 260 var nästan ett halvt kilo lättare och rappare

jag har för tillfället en 026 med värme i handtaget men den ska få gå som reservsåg, behöver bla ny bricka, nållager och låsring som ska sitta vid kedjedrevet

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2814 Eftersom du redan har en husqvarna så skulle jag välja 346:an då kan du använda svärd och kedjor som du redan har, dessutom är det trevlig såg att jobba med :)
sen finns ju Dolmar 5000 verkar vara en riktig kanonsåg !

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2818
pgo_jim skrev:när jag frågade om hva 55 och 260 så var skillnaden enligt försäljaren mellan dom två att 260 var nästan ett halvt kilo lättare och rappare

jag har för tillfället en 026 med värme i handtaget men den ska få gå som reservsåg, behöver bla ny bricka, nållager och låsring som ska sitta vid kedjedrevet


Var blev grejerna av jag skickade???

Bricka, nållager och låsring kan du köpa hos vilken återförsäljare som helst. Annars kan jag skicka igen..... :roll:

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2819 Vill du ha en likvärdig i samma märke blir det nog 346.
55, Stihl 260, dolmar 5000, Jonny 2147 är alla bra såg.
Men jag tror de har problem att hänga med Dolmar 5000...... Även större såg får kämpa på lite för att klå den..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2822 näe jag vet inte hur eller varför men det var en liten bricka lite större än låsringen och en bricka som var lite större än den lillabrickan men bara lite, min mobror monterade båda dom brickerna ovanpå kedjedrevet(nålringen inuti där vid kopplingstrumman) och sen låsringen utanpå dom brickorna och sen när jag börja såga så såg jag att brickan flög iväg och nålringen var på väg ut, så på den vägen är det:(

vad skulle en ny låsring, bricka och nållager kosta av dig?

behöver man smörja nållagret någon gång?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2844 Jag skulle främst rekommendera en beg 242XPG i bra skick. På Blocket verkar priserna ligga runt 2000:-.

242:an är lika stark som 346:an, och förser man den med en välfilad pixelkedja känns den lika effektiv trots 3 cc mindre motor

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2846 är inte 242xpg typ 20år gammal?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2853 Inte riktigt 20 år tror jag, 1990 kom första modellen med kat
http://utomhus.husqvarna.se/node1422.asp?id=119

Ålder behöver inte betyda sämre kvalité, ibland är det snarare så att gamla grejor kan hålla bättre då de ofta var lite överdimensionerade. Idag är det en hårdare prispress och man gör allt man kan för att "optimera" kvalitén. Har du t.ex. sett någon Volvo-annons numera där man talar om livslängden på bilen? Volvo 240-serien var nog den sista modell där bilarna har en möjlighet att hålla riktigt länge.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2854 242xpg med cat den ger 3.3hk 242xpg utan cat ger 3.3hk
så en cat såg med vanlig ljuddämpare borde ge lite mera effekt än den ordinarie 242xpg .
sen skall man ha tag i dom modelerna som hade dom bra tändmodulerna
242xpg 90 hade den 242xpgcat 96 hade den och dom sågarna är det bättre ryt i än 346xpg och sthil 026
skall rota fram tändmoduls nummerna på 90 och 96

Användarvisningsbild
Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2865 Det finns ju hva 350 & 345 också intressanta sågar också men vevhus i komposit är ju jag skeptisk till. dessutom finns ej handtagsvärme.
Eller håller dom lika bra som metall?
Är det inte risk att dom spriker och blir sköra med tiden man är lite rädd att plasten åldras eller att den lätt spricker och blir skör vid svinkyla på vintrarna här i norr.
Senast redigerad av Sweden-viking sön 08 okt 2006, 13:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2869
Sweden-viking skrev:Det finns ju hva 350 & 345 också intressanta sågar också men vevhus i komposit är ju jag skeptisk till. dessutom finns ej handtagsvärme.
Eller håller dom lika bra som metall?
Är det inte risk att dom spriker och blir sköra med tiden man är lite rädd att ploasten åldras eller att den lätt spricker och blir skör vid svinkyla på vintrarna här i norr.

glöm dom sågarna det är rena hobbysågar och kvaliten är inter bra på dom
dom spriker i vevlagerhuset.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2873 hur är 353 äre plast på den me?? eller är 353 och 350 olika sågar trots snarlikt namn??

av 353 och 346 vilken är att föredra??

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2876
pgo_jim skrev:hur är 353 äre plast på den me?? eller är 353 och 350 olika sågar trots snarlikt namn??

av 353 och 346 vilken är att föredra??

353 har inte vevhuset i plast men det finns en del av den sågen som inte är bra 1. det går ej att få något varv i den 2 det sitter norge cylinder på den 3 förgasaren är av dåligkvalitet made in china
så köp en 346

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2877 hur är 346an då?? rent kvalitetsmässigt??

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).