Motorsåg och handhållet

Kvistning!

7 inlägg 2729 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kvistning!

Storken  
#42743 Tjosan!
Var inne på Säker Skogs hemsida och fick se att de hade en artikel om "säker och arbetsbesparande kvistning".
Jag tycker inte killen på bilderna verkar ha så bra teknik!
Vad tycker ni? :roll:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kvistning!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42760 Det är väl inte så pjåkigt. I den här typen av material gäller ju det att vara övertydlig (tummen under bågen, sågen mot stocken, stöd mot benet mm.) eftersom det i huvudsak riktar sig till noviser.

Användarvisningsbild

Re: Kvistning!

totte  
#42762 Tja, typiskt för instruktionsbilder, man placerar personen i ställning efter ställning och knäpper bilden. Det ser oftast lite onaturligt ut, just för att det inte sker i den flytande arbetsrörelse som det blir om man gör arbetet på normalt sätt. Eftersom han hela tiden måste stanna upp i rörelsen så blir han inte avslappad i kroppen som en van kvistare blir när dom jobbar riktigt.

Annars var det inget nytt som jag inte lärde mig på skogsbruksskolan 1975.

Avatar Fallback

Re: Kvistning!

Storken  
#42788 Det jag saknar på bilderna är: Ut med armbågarna och böj på knäna så att man får lite mer jävlaranamma och flyt i det hela!
Han har sågen för långt ifrån sig mest hela tiden och går nästan efter och petar som en gammal gubbe!
Fast det är ju min åsikt... :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kvistning!

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42822 Problemet är nog det som Totte nämnde, att bilderna tas när man inte är i rörelse. Egentligen borde man ju kunna göra detta för att få lite mer verklighetstrogna bilder, ta massor med bilder och välj ut de som är bra.

På några bilder ser man ju att det sprutar spån, på andra står kedjan still i lägen där den normalt rör sig. En film är nog bästa sättet att kunna avgöra tekniken, inte halvarrangerade bilder.

Användarvisningsbild

Re: Kvistning!

totte  
#42843 Dels kan man ju filma och visa filmen som sagt, men om man nu vill göra en stillbildsserie för att illustrera en sån här artikel så är det ju en enkel sak att klippa stillbilder ur en film, förutsatt att man filmar med en riktig kvalitetsvideokamera.

Avatar Fallback

Re: Kvistning!

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43015 Så fort xxx föreningen säker skog kommer med något så blir det alltit ett jäkla hallå att dom har kommit på något nytt men se det har dom inte och definitivt inte en instruktör från qvarna så har jag huggit i 20 år snart men det går fortare än vad den instruktören visar.
Tid är pengar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).