Motorsåg och handhållet

Jonsered 510sp-520sp

6 inlägg 4062 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 510sp-520sp

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42587 Nån som vet hur mycket som skiljer på dessa? Jag har en 520sp på bänken med hål i oljetanken. Bredvid en 510sp med paj tändning. Okulärt ser dom ganska lika ut förutom handtag o lite annat. Någon som skruvat i dessa o vet om det finns några större olikheter i dom innan jag börjar riva isär?

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510sp-520sp

Pecka  
#42644 Det är samma vevhus och tändning på dom så det är nog bara att börja riva och se vilken det är bäst skick på.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510sp-520sp

Pecka  
#42647 Om du är intresserad av IPL så har jag till båda.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510sp-520sp

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42660 Det är bara o flytta över...

Se till att kolv o cylinder samt tändmodul o svänghjul inte blandas, de kan vara matchade till varandera men funkar o flyttas....

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510sp-520sp

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42670 Tackar för svaren! Ja IPL vore bra. Skickar ett PM med mailadress.

Jag hoppas cyllen är bra på 520n då den hade ett annorlunda o bättre handtag som satt fast i sidan på cylindern. 510n hade inte det fästet på cylindern. Sen skiljde stoppknappen lite, på 520 satt en vippa till vänster bredvid choken medans 510n hade en plastknapp till höger om handtaget. Finns inte hålet för vippan på 510blocket(typskylten satt där) så borde det bara vara att borra ett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510sp-520sp

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43061 Då var migreringen klar men det vart bara tändspole, svänghjul, koppling samt kåpan med kedjebromsen som flyttades till 510n. Bågen o bakre handtag passade inte då det var lite annorlunda i bakkant på blocket. Passade på att göra ordentligt rent oxå. Gnista var det på den men provstart o justering få vänta tills imorrn. Lite onödigt o brumma såg kl 11 på kvällen här bland husen.

Tack för IPLerna Pecka!

Magnus M

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).