Motorsåg och handhållet

Köp av ny motorsåg

20 inlägg 7489 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av ny motorsåg

Niclas87  
#42346 Hej alla!

Jag är ny här och jag skulle behöva lite tips och råd.

Jag ska köpa mig en ny såg o tänkte lägga mig runt 5000 kr klassen. Jag har vart runt o pratat med några handlare, men de säger att det inte är någon större skillnad med husqvarna, jonsered och stihl i den klassen, mer en smaksak.

Provade en stihl 250 c-be som jag tyckte om, bra drag och så, är detta en prisvärd såg? Har ni några andra tips från Husqvarna och jonsered?

Med vänlig hälsning Niclas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

Torparn79  
#42347 det är som handlaren sa, en smaksak tycker jag i alla fall...
jag har kör HVA av den enkla anledningen att den är rätt balanserad för mig, sätt en jonsered i nävarna på mig och sågen sitter i byxorna stup i ett... vet inte varför men så är det...
flera bekanta som säjer samma sak oavsett om dom har jonsered eller HVA, byter dom märke så gäller det på byxorna...

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42356 Har du funderat på att testa Dolmar eller nåt annat skummismärke?

Avatar Fallback

Re: Köp av ny motorsåg

Huggis  
#42369 Innan man köper motorsåg måste jag veta lite vad det är för skog du tänker hugga. Vad det för medeldiameter?

Fördelen med husqvarna är ju att du kan välja vilka kedjor och svärd du ska använda. Sen finns ju husqvarna överallt. Husqvarna har ju även i min mening en mer ergonomisk design med sitt vinklade handtag, men såklart, det där är ju även en fråga om tycke och smak.

Men det viktigaste för att kunna hugga både säkert, effektivt och med en rätt filad kedja är ju filmall och ryttarmall. Det är där du tjänar pengar och framförallt möda. Filningen är a och o. Nu vet jag inte om man kan köra husqvarnas fil och ryttarmall på stihlkedjorna, men gissar att det inte blir lika bra som med tex oregongrejjerna.

Jag skulle absolut rekommendera husqvarna, ialf vad gäller sågar. Köp även husqvarnas sågkedjeolja som smörjer mkt bra och som håller toptrissan levande längre. Även husqvarnas fett är av mkt hög kvalitet, hålla alltid nållagret i bra skick dvs smörj det så ofta du kan ex 1 gång om dagen. Vet att det rekommenderas 1 gång i veckan, men sågar du var dag så håller grejjerna bättre med mer fett.

Sen vad gäller kläder och arbetsutrustning så köp Stihl.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42370
Torparn79 skrev:det är som handlaren sa, en smaksak tycker jag i alla fall...
jag har kör HVA av den enkla anledningen att den är rätt balanserad för mig, sätt en jonsered i nävarna på mig och sågen sitter i byxorna stup i ett... vet inte varför men så är det...
flera bekanta som säjer samma sak oavsett om dom har jonsered eller HVA, byter dom märke så gäller det på byxorna...


Låter konstigt, jag har både HVA och Jonsered (dock inte samma modell i olika färg) och har aldrig märkt att de balanserar olika. Största skillnaden i balansen ligger ju i valet av svärd, inte i vinkeln på handtaget. Handtagsvinkeln gör att det eventuellt känns lite bekvämare vid framförallt grankvistning med en HVA men att den skulle göra att man inte sätter sågen i byxan har jag svårt att tro på.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

totte  
#42371 Hej Niclas och välkommen till Skogsforum!

Den första och viktigaste faktorn för att välja märke är vad du har för återförsäljare och service lättillgängligt. Och om du har flera olika märken inom rimligt avstånd, åk runt och kolla firmorna och kolla upp om dom verkar vara intresserade av att hjälpa dig på rätt sätt och allmänt förefaller ha god service. Fråga gärna folk på trakten som är i branschen också om hurdan servicen är.

I övrigt är det där med sågmärken som med bilar, folk kan träta i evighet om vilken som är bäst utan att nånsin komma fram till nåt. Vad gäller Jonsered och Husqvarna så är det i stort sett samma sågar under skalet, det är mest utanverket som skiljer.

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42394
Slurfi skrev:Har du funderat på att testa Dolmar eller nåt annat skummismärke?


Dolmar skummismärke? Nä nu 😡
Dolmar 5000 har blivit min nya favoritsåg. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42451
kava skrev:
Slurfi skrev:Har du funderat på att testa Dolmar eller nåt annat skummismärke?


Dolmar skummismärke? Nä nu 😡
Dolmar 5000 har blivit min nya favoritsåg. :-bd


Hehe!
Närå men TS verkar vara inkörd på de mer vanliga märkena, jag ville bara höra om han är öppen för förslag.

Avatar Fallback

Re: Köp av ny motorsåg

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42512 Dolmar PS 5000 är klart mest "bang for the buck". (Eller vad efterföljaren heter, 5100???)

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42523 5000 heter den om du ska ha en från Sverige.
5100 får du importera själv. Eller måla toppkpåan svart o säga att du har en...

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

buster67  
#42526
Niclas87 skrev:Hej alla!

Jag är ny här och jag skulle behöva lite tips och råd.

Jag ska köpa mig en ny såg o tänkte lägga mig runt 5000 kr klassen. Jag har vart runt o pratat med några handlare, men de säger att det inte är någon större skillnad med husqvarna, jonsered och stihl i den klassen, mer en smaksak.

Provade en stihl 250 c-be som jag tyckte om, bra drag och så, är detta en prisvärd såg? Har ni några andra tips från Husqvarna och jonsered?

Med vänlig hälsning Niclas



Stihl 250 c-b-e är en bra såg men den är ju alt for bred og klumpig 250 c-b är bettere
eller Husqvarna 350 : :?: eller beg 346xpg :roll:

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

buster67  
#42529
Mange skrev:5000 heter den om du ska ha en från Sverige.
5100 får du importera själv. Eller måla toppkpåan svart o säga att du har en...




http://www.firstgeartrucks.com/store/pr ... t=4&page=1
Är det billigt? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42557 Nja... det vet jag inte direkt...

Skulle tro du tjänar på att köpa av ÅTF här i det långa loppet, men nån hundring billigare kanske det blir...

Avatar Fallback

Re: Köp av ny motorsåg

Niclas87  
#42643 Hej! Tack för alla tips! :)

Jag har en återförsäljare riktigt nära där jag bor som säljer dom tre märkena.

Jag tycker grejen är att i den prisklassen så verkar det vara mycket miljösågar? eller har jag fel, typ jonsered 2255 och husqvarna har väl något liknande. Dom skriver ju att man ska få mer effekt och så men den va ganska mycket tyngre. Är det någon som har testat dom här miljösågarna?

Rent spontant så verkar husqvarna ha lite övergrepp iallafall på detta forumet :P

Jag har tittat en del på beg. sågar men tycker det är lite svårt att bedömma när man inte kan så mycket. Det är ju skönt med garantier och att man får hjälp om det skulle vara något.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köp av ny motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42645 Jag tycker du ska se om du kan kolla o testa en Dolmar 5000, det låter som det är nåt du kan tycka om.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).