Motorsåg och handhållet

Varför så låg effekt?

15 inlägg 4708 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varför så låg effekt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42262 Undrar varför det är så låg effekt på sågmotorer? Det ligger runt 50-55hk/liter vilket är helt otroligt lågt egentligen, speciellt som det skulle vara bra med lite mer effekt i dem.
Borde kunna ta ut iaf 70-80hk/l ur en 2-taktare utan att minska tillförlitligheten nämnvärt.

Är det pga att det inte efterfrågas starkare motorer eller pga miljökraven som effekterna är så låga?

Förgasarna kunde vara bättre också, med ordentlig acc-pump så man fick ett rappt gassvar 😈



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

totte  
#42265 Grundläggande är vridmoment, egentligen är du inte intresserad av antalet hk utan vilket vridmoment du får ut över ett visst varvtalsintervall. Produkten av varvtal och moment är effekten. När du trimmar upp tvåtaktare så betyder det nästan alltid att du ökar varvet och det skulle man ju då kunna kompensera genom att dreva om, då får du större dragkraft vid toppvarvet. Men när du trimmar en konventionell kolvportad tvåtaktare så minskar du också det intervall inom vilket du har högt vridmoment, du får en brantare momentkurva, det betyder då att du får otroligt dålig dragkraft i nästan hela varvtalsområdet utom just uppe nära toppvarvtalet.

Därmed inte sagt att det inte skulle gå att utvinna en del mer kraft utan att förlora för mycket i botten, här finns ju en hel del trådar i forumet om moddning av sågar t ex. Men för att vinna effekt utan att förlora moment måste du in med mer soppa per kolvslag, och det är väl just vad man gör när man borrar ljuddämpare och sånt, ökar genomströmningen så man får in mer luft och kan öka bränslet.

Och då kommer vi in på miljököret och bränsleekonomin och en del annat som det förmodligen finns de som vet mer om.

Sen vet jag inte om det är så lågt egentligen, jämfört med andra småmotorer, gräsklippare ligger på runt 20hk/l.

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42276 Jo visst kan man...

Så här ser önskemålen ut för en konstruktör:
Mycket liten, gärna helt viktlös men Otroligt stark, rapp och smidig med helt ljudlös och vibrations fri motor.
Den ska helst inte förbruka något bränsle o defenitivt ine ge ut avgaser i någon form.
Sågen ska passa alla olika smaker o stilar, hålla i evighet och givetvis vara gratis o tillverka!

Nu är ju verkligheten lite annorlunda...

Ser man till miljön sågarna är i o önskemål som finns ligger optimal nivå på runt 1kg/hk.
Få såg klarar detta men Husqvarna 262 och Dolmar 7900 är två exempel.
Man kan plocka ut mer från såg vi har idag men eftersom allt är kompromissat i oändlighet är det något som blir lidande.
Ex:
Andas den bättre, blir det mer volym och kanske fel riktning på gaserna.
Mer effekt brukar ge mer bränsle förbrukning o vikt samt färre drift timmar.

Allting ställs i relation till vartannat o olika såg konfigueras till olika ändamål.
Det är inte lätt o tillgodose allas tycke o smak, arbetsätt, plånböcker etc.

Vi som konsumenter ska ställa krav o köpa det vi tycker är intressant o verkar vettigt för oss o inte för farfar o far alltid haft den eller den...
Det kan inebära problem vad det gäller service och tillgänglighet på denna.
Detta får inte glömmas bort vid inköp av såg.

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42290 Visst är effekt (kw) en produkt av vrid och varvtal och effekten flyttas högre upp i registret vid högre effektuttag. Men om du ökar effekt på en 50cc såg med kanske en kW som kommer 500rpm senare så har du förmodligen en vridkurva som är väldigt lik originalsågen på lägre varv och som sen har högre topp på högre varv.
På en röjsåg tex skulle inte det göra något om effekten kommer lite senare eftersom man ändå kör på höga varvtal hela tiden.
Bränsleförbrukning i l/kW/t (eller L/kW/kg) behöver inte bli högre på en såg med mer effekt ur samma slagvolym om den har bättre förgasning och strömning genom hela systemet från insuget till luftfiltret till avgasrörets mynning, eller tänker jag fel?

Ja, jag vet inte men jag tycker att de gott kunde ha lite mer effekt från fabrik!
Fast man skulle nog trimma ändå oavsett utgångsläge :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

totte  
#42302 Nejdå, jag tror inte du tänker fel, mitt resonemang var mera teoretiskt, men inom givna ramar finns ju en hel del att göra precis som du säger om man bättre optimerar hela kedjan från förgasare till utblås. Tror Mange har en viktig poäng i att allt är en kompromiss mellan en massa olika faktorer, en viktig faktor är tillverkningskostnad. Om det får kosta vad det vill så kan man optimera rätt mycket förstås, särskilt om man som i racersammanhang finjusterar den individuella motorn.

Det handlar nog mycket om att dom levererar vad dom kan åstadkomma i serieproduktion till det pris vi är beredda att betala.

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42306 Polaris plockar ut 154hk från sin 800cc 2T skotermotor borde bli 192,5 hk/l

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42308 Hur många drift timmar räknas den o gå problem fritt?
100-200?

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42309 Ingen aning, men det är ju garanti som räcker ett par år så nog borde
den kunna anses som stabil och pålitlig.

Avatar Fallback

Re: Varför så låg effekt?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42310
Slurfi skrev:Polaris plockar ut 154hk från sin 800cc 2T skotermotor borde bli 192,5 hk/l



honda plockade ur sin 500cc motor ca 230 drivhjulshästar på 4 cylindrar

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42323
knaggen skrev:
Slurfi skrev:Polaris plockar ut 154hk från sin 800cc 2T skotermotor borde bli 192,5 hk/l



honda plockade ur sin 500cc motor ca 230 drivhjulshästar på 4 cylindrar

Vad är det för maskin?
2T?

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42326 De 600cc de bygger Racing maskiner för såg tävlingarna av MC motorer har ca 1-2 tim i total drifts tid, i bästa fall, sen är de slut!

Avatar Fallback

Re: Varför så låg effekt?

Huggis  
#42341 Nu är jag totalt okunnig om motorer.

Men vad gäller bättre material etc så hade vi som arbetar professionellt kunnat betala mer om sågarna blev både lättare och starkare. Jag tror inte att 20000 för en såg skulle vara helt omöjligt att sälja. Vi behöver lätta och starka sågar, då presterar vi mer, våra kroppar mår bättre, markägarna gladare då vi får ut mer ur skogen på kortare tid. Nu gäller kanske inte detta hobbysågare, men förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt att komma ut med bättre sågar till oss som arbetar dag in och dag ut med skiten.

Avatar Fallback

Re: Varför så låg effekt?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42353
Slurfi skrev:
knaggen skrev:
Slurfi skrev:Polaris plockar ut 154hk från sin 800cc 2T skotermotor borde bli 192,5 hk/l



honda plockade ur sin 500cc motor ca 230 drivhjulshästar på 4 cylindrar

Vad är det för maskin?
2T?

helt rätt mera tvåtakts rök

Avatar Fallback

Re: Varför så låg effekt?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42355
Huggis skrev:Nu är jag totalt okunnig om motorer.

Men vad gäller bättre material etc så hade vi som arbetar professionellt kunnat betala mer om sågarna blev både lättare och starkare. Jag tror inte att 20000 för en såg skulle vara helt omöjligt att sälja. Vi behöver lätta och starka sågar, då presterar vi mer, våra kroppar mår bättre, markägarna gladare då vi får ut mer ur skogen på kortare tid. Nu gäller kanske inte detta hobbysågare, men förstår fortfarande inte varför det ska vara så svårt att komma ut med bättre sågar till oss som arbetar dag in och dag ut med skiten.



Håller med dig fullständigt

Användarvisningsbild

Re: Varför så låg effekt?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42428 Jag håller också med ovanstående. Med det effektuttag som det är på röjsågarna nu så är de fortfarande som nya efter 2-3 år av proffessionellt plågande, det säger lite om marginalerna i motorerna.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).