Motorsåg och handhållet

trimma

104 inlägg 39441 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: trimma

swe#kipp  
#46433 Jag skall försöka göra nån till film med en annan såg, jag kan prova att köra mot min 357:a och se hur den står sig mot den kanske, jag har tyvärr inte nån orginal 346 att leka med ,,

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: trimma

swe#kipp  
#46483 Här en snutt när sågen inte har en Racing kedja på sig ,,
http://www.youtube.com/watch?v=7wonB_bZdXE

Användarvisningsbild

Re: trimma

swe#kipp  
#46535 Här kommer en där jag kör min 357:a och 346:an samtidigt, båda har .325 kedja och 8t drev .
(inget vetenskapligt över detta)
http://www.youtube.com/watch?v=FODgVfM7DWc

Användarvisningsbild

Re: trimma

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48046 Nu har jag börjat trimma min cylinder undrar hur den kommer att gå ......
Är det så här man ska göra :?: :wink: 😈

Användarvisningsbild

Re: trimma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48048 Ultra lättad!

:lol:

Användarvisningsbild

Re: trimma

swe#kipp  
#48060 wtf,,, vad håller du på med människa :D

Användarvisningsbild

Re: trimma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48063 Klart de ska få lätta såg om så önskas!

Utan olja o bränsle o lite annat onödigt så blir den riktigt lätt o fin!

Användarvisningsbild

Re: trimma

swe#kipp  
#48366 Testade att köra sågen med ett 7 kugg drev idag vilket var lite roligt för herregud vad sågen blev stark dock nästan för stark var tvungen lätta på gasen eller lägga redigt med tryck på sågen för att den inte skulle övervarva i stock :D
Det är kul med trimmade sågar !!!

Användarvisningsbild

Re: trimma först?

johan eriksson  
#63608 Fortsätter här med några frågor och funderingar.
Har en Hva242xpg av okänd årsmodell som jag tycker är lite halvslö, åtm om man jämför med min 266a :D , frågan är ska jag prova att trimma med dom gamla grejerna som är där eller ska jag byta kolv, cyl, lager o.d först, någon som har koll på va det kan kosta att göra iordning den, iofs så går ju sågen ganska bra, verkar vara ok komp och så, har ingen egen skog utan den används mest till vedkapning och hjälpa någon granne att ta ner något träd och liknande, så en ny såg är nog inget bra alternativ, tänker INTE köpa något billigt skit, utan lägger hellre någon krona på den såg jag har, men det skulle ju vara roligt med lite mer drag i den :) , har ju blivit lit inspirerad här.
Tacksam för svar och råd

Användarvisningsbild

Re: trimma

totte  
#63610 Finns väl ingen anledning att byta grejorna om dom är i bra skick. Men om den känns halvslö så är väl åtgärd nr 1 att gå igenom och få allt i toppskick, förgasare och tändning och att kolla att kompen verkligen är ok och att den inte är full med sot och avlagringar, kort sagt en total genomgång, rengöring och injustering. Sen kan du börja fundera på trimning.

Användarvisningsbild

Re: trimma

johan eriksson  
#63614 Ok, så det första är att plocka isär och kolla då? något jag bör tänk på, är lastbilsreparatör till vardags så endel tekniska förkunskaper finns, skruvar inte så mycket motorsåg bara.

Användarvisningsbild

Re: trimma

totte  
#63621 Kolla först förgasare och bränsledningar och se till att membran och allt i förgasaren är ok. Om du vill kolla cylinder och kolv så skruvar du av cylindern, förmodligen behöver packning för återmonteringen. Kolla att kolv och cylinder inte är repiga och att kolvringarna inte är nedslitna, byt i så fall. Sota och rengör och var extremt noga med renligheten när du skruvar ihop, men det begriper du förstås. Kolla med att ljuddämparen inte är igensotad, det kan ta ner orken en hel del. Annars är det väl inga konstigheter.

Det som kan vara slut på en mycket körd såg är vevaxeltätningar, små läckor där så går det aldrig att få sågen att gå bra. Men det märker du framför allt på tomgång, brukar bli så att den ändrar varvet eller dör när man lägger den ner i sidled. Behöver du en IPL (reservdelsblad) så har jag PDF. Vill du ha så skicka ett PM med epost så mailar jag den.

Användarvisningsbild

Re: trimma

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63629 Slitage bränsle/olja eller ålder kan ge torra tätningar.
Alla såg läcker, mer eller mindre men det är pyttiga tolleranser om man jämför med andra motortyper

Användarvisningsbild

Re: trimma

Kjell S  
#160986
swe#kipp skrev:Knaggen, förgasaren verkar vara en ombyggd 346 föragasare med ett 357 filter "påbyggt" ,,,,


Ni har pratat mycket om ljuddämpare, mer justering på skruvarna o ev toppsänkning.
Bör man inte se till att den dessutom får extra luft?
Är väl antagligen därför de gått upp ett steg på luftfiltret...

Tillägg - Klart borde väl oxå att man drevar upp den.
- Onödigt med en superstark övervarvande maskin.. det ska väl gå undan!
så var det med mopparna iaf...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar