Motorsåg och handhållet

Husqvarna 359 pris

20 inlägg 16853 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 359

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42378
rormok skrev:Jag få nog åka förbi en swedol butik och kolla,
skulle nog vilja ha svärd och kedja som klarar att klyva med timmerjiggen.
Kan man ha samma kedja till huggning och sågning av virke med timmer jigg?
Rormok


Nej, till timmerjiggen behöver du en klyvfilad kedja, 10 graders vinkel istället för 25 eller 30 som man brukar ha vid kapning.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42379 ok men kan jag ha samma svärd , jag är lite dålig på det här med olika svärd och kedje benämningar .
har pixel 13 på min 242 och på 359 har jag en som ser tjokare ut (orginal till sågen) men kan inte alla benäningar.
Skulle vara bra om någon kan lista de olika typerna med en enkel förklaring av var och en ,
kanske också vad de olika fördelarna ,nackdelarnaoch användningsområden är
Rormok

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 359

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42382 Du kan ha samma svärd. I så fall rekommenderar jag ett med 1,3 mm spår eftersom kedjan blir lite smalare. Detta har större betydelse vid klyvning än kapning och dessutom tror jag det är lättare att hitta färdiga klyvfilade kedjor med smalt spår eftersom flera sågver använder detta.

Svärden, kedjorna och drivhjulet på sågen har antingen 0.325 eller 3/8-delning. 0.325 är antagligen det du har idag på båda sågarna även om den större mycket väl klarar 3/8. Personligen tycker jag att 3/8 fungerar bättre på klyvkedjan, men nackdelen är att klyvkedjorna har 1,3 mm spår och fäll/kapkedjorna 1,5 mm spår.

Samma drivhjul fungerar till både 1,3 och 1,5 mm spår.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 359

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42504 Har sett film på 359 undrar om jag kan få min justerad av handlarn förmin går inte såhär!!!



rormok

   TS
Användarvisningsbild

Re: Re:

Torparn79  
#42514
th skrev:
Torparn79 skrev:du sökte 18" svärd och kedja i starten, jag har handlat kedjor och svärd på Swedol och dom har skapliga priser... Iggesundsgrejer..

http://www.handla.swedol.se/


Observera att vissa Swedol-butiker inte verkar ha Iggesunds-svärd i motorsågsstorlek. Min butik hade Windsor istället, till ett lägre pris än katalogpriset (181 i.s.f. 244 inkl moms för ett 18" 3/8-svärd)


dom sålde windsor innan dom började med Iggesund oxå, jag har ett 15" därifrån och det har hållit förbannat bra, jag har upplevt att slitaget ute vid topptrissna är mindre än på t ex HVA´s egna svärd, inbillning?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).