Motorsåg och handhållet

Atop racing cut 3/8 square ground.

108 inlägg 55896 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#41497 Fick en ny mall med posten här om dagen så jag tänkte att det kanske kunde vara nått för att se här på sidan :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#41498 Denna mall ger en snabb och väldigt mjuk sågning, innan man insett hur mjukt den sågar tror man nästan att man glömt att fila ryttarna men sen inser man hur snabbt kedjan kapar ,,, en mycket speciell upplevelse :)

(Erkänner att jag är lite smålycklig just nu)

Ha en trevlig fortsättning på kvällen/natten

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41510 Ser fram emot o testa detta.
Square ground användes mycket på 40-50 talet men rann ut i sanden senare eftersom det är lite svårare att frihands fila.

Har lite gammla kedjor med denna filning!

Finns natuligtvis maskiner till detta med.

Användarvisningsbild
totte  
#41528 Skulle vilja se några bilder där filen är i filningsläge med så man ser hur det fungerar.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41530 Jag har exprimenterat lite med detta och beegriper inte mycket mer än att det blir en mycket starkare hörna. Vinklar osv är lite tåligare, man får vasst ändå, men får man till det riktigt blir det helt otroligt.

Denna mall funkar nog bäst o fila utifrån o in.
På frihand funkar vilket som, precis som med rundfilning.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41531 swekip kan du köra med en såg och se hur den presterar vid kvistning
och se om den skär bättre när man sågar med fibrer

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#41597 ni skall få bilder på filen i fil läget, och jag skall prova att kvista lite gran så fort tillfälle ges har bara Löv huggning just nu !!

   TS
Avatar Fallback
Huggis  
#41612 Jag är djupt skeptisk till det hela. Vinkel på tanden är ju helt perfekt. Men öven själva djupet på tanden spelar in, men den branta vinkel så kan den ju inte skära så stora flisor. Den måste gå väldigt jämnt det förstår jag, men inte kan den skära så mkt, klart drevar man så går det ju undan, men det vill vi ju inte göra.

När jag får lite tid över ska jag jag fota mina prylar och försöka filma, är inte så hajj på min kamera.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#41622 Det kapar väldigt fort Huggis, vad kör du med för prylar ??

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41634
Huggis skrev:Jag är djupt skeptisk till det hela. Vinkel på tanden är ju helt perfekt. Men öven själva djupet på tanden spelar in, men den branta vinkel så kan den ju inte skära så stora flisor. Den måste gå väldigt jämnt det förstår jag, men inte kan den skära så mkt, klart drevar man så går det ju undan, men det vill vi ju inte göra.

När jag får lite tid över ska jag jag fota mina prylar och försöka filma, är inte så hajj på min kamera.


Det for plats mer tunnt som är packat än en tjock speta i mitteln!
botten får man fila ut naturligtvis men det får man ju göra även i vanlig filning.

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41651 Hei

Hvor får man kjøpt denne malen? Er Atop et firma? Fant litt om det på nettet men Atop.se finnes tydeligvis ikke.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#41658 Då är det nog nått fel på sidan eller så uppdateras den, det finns en sida normalt sett.
Dock går inte denna mall att köpa just nu men den kommer :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#41991 Här är en liten snutt när det kapas lite med en Dolmar 7900 och en kedja filad med denna mall :)
http://www.youtube.com/watch?v=k5RRdaV8K8E&feature=related

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#42599 Filen i filningsläge ,,,,

IMG_0128.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42603 Hur hålls tanden fast så den inte vibrerar när man filar utifrån och in?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).