Motorsåg och handhållet

Lufta E-techmotor+stihlmek

6 inlägg 3665 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lufta E-techmotor+stihlmek

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2460 Hej! Två funderingar:

Har noterat att ngra här moddat ljuddämparen på sin 2-taktare.
Min 345 fxt skulle behöva lite rappare motor. Högre (o)ljud är helt OK.
Den har s.k. katdämpare. Ngn som vet om det funkar att bara rensa ut lite skrot och justera H/L? Eller måste man kunna justera tändning och byta delar i förgasaren? Alltså lite större projekt än vad jag tänkt mig?

Lämnade in min stihl fs450 för att få ett inbytespris.Fick veta att den skurit ett antal ggr(så kan det gå när man köper begat).
Åtgärdsförlag byte kolv+cylinder.2.800:- ink montering.Iofs rätt billigt,men då detta är en reservsåg så funderar jag på en budgetlösning.
Första tanken var att byta kolvringar + lite polering och köra tills det rasar. Noterade att stihl har samma slaglängd för fs400-fs480.
Då cyliderbyte föreslogs så är det ju knappast hårdförkromat lopp.
Ngn som råkar veta om det går att borra cylindern 2mm och montera kolv från en 480?

Mvh
Nisse



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Lufta E-techmotor+stihlmek

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2463
nisse skrev:Hej! Två funderingar:

Har noterat att ngra här moddat ljuddämparen på sin 2-taktare.
Min 345 fxt skulle behöva lite rappare motor. Högre (o)ljud är helt OK.
Den har s.k. katdämpare. Ngn som vet om det funkar att bara rensa ut lite skrot och justera H/L? Eller måste man kunna justera tändning och byta delar i förgasaren? Alltså lite större projekt än vad jag tänkt mig?

Lämnade in min stihl fs450 för att få ett inbytespris.Fick veta att den skurit ett antal ggr(så kan det gå när man köper begat).
Åtgärdsförlag byte kolv+cylinder.2.800:- ink montering.Iofs rätt billigt,men då detta är en reservsåg så funderar jag på en budgetlösning.
Första tanken var att byta kolvringar + lite polering och köra tills det rasar. Noterade att stihl har samma slaglängd för fs400-fs480.
Då cyliderbyte föreslogs så är det ju knappast hårdförkromat lopp.
Ngn som råkar veta om det går att borra cylindern 2mm och montera kolv från en 480?

Mvh
Nisse

det kan vara nikasilbehandlat lopp eller tungstensbehandlat lopp och då är det ingen ide att ta upp cylindern 2mm då du kommer att få lägga i ny nickasil i loppet och det brukar kosta runt 2000kr.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2470 Helt rätt. Fick veta att det är nickasil. Blir till att öppna och se hur cylindern ser ut.
Vill minnas att kolvbyten gjordes i parti och minut på cross/endurohojar.
Har inte hört att motor- och röjsågar sköts på samma sätt, trots att motortyperna är ganska lika.

/Nisse[/quote]

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2476
nisse skrev:Helt rätt. Fick veta att det är nickasil. Blir till att öppna och se hur cylindern ser ut.
Vill minnas att kolvbyten gjordes i parti och minut på cross/endurohojar.
Har inte hört att motor- och röjsågar sköts på samma sätt, trots att motortyperna är ganska lika.

/Nisse
[/quote]
motorsågar går med en högre kolvhastighet änn en endurohoj
på grund av mindre diameter på kolven har för mig att kolvhastigheten på en normal 250 inte överstiger 80ms då max varvet på en 250 ligger runt8000v
sen finns det extrema motorcyklar där man kastar kolvarna efter ca1 times gång tid.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#2479 Du kan rensa ur ljuddämparen med en dermel eller nått liknade slip/fräs verktyg.
Var försiktig när du öppnar upp utblåset efter att du tömt den på innehåll, börja litet och öka mer om det behövs, men öppna inte mer än 80% av cylinder utblåsets totala storlek !
Om det inte går att justera soppa flödet på förgasaren så tycker jag att du skall låta bli att göra nått med ljuddämparen, dom kräver mer soppa efter en dämpar moddning,
och kom ihåg att det blir att låta rätt mycket mer :)

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2528 Jo, mer soppa borde ju behövas om det ska bli mer effekt. Klarar man sig på H/L luftskruvar?

Tänkte inte göra rent hus, utan bara öppna upp lite.

Kan man förvänta sig en märkbar skillnad?

/Nisse

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).