Motorsåg och handhållet

Laminerade respektive solida svärd

24 inlägg 11232 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40127
Skogshuggarn skrev:
swe#kipp skrev:Oregon Power match tycker jag håller ihop bra, finns för både .325 och 3/8


Lite tungt, men 18" funkar och balanserar finfint på "trä-sjutti-tvåan".


Och jag tycker att mitt gamla laminerade 18" Jonsereds-svärd funkade bra på min 670. Står nu här med en nyinhandlad 73LP-kedja och ett slitet svärd, kanske läge att testa både ett laminerat för viktens skull och ett Iggesund, som ju inte var särskilt dyrt,och kolla vilket som känns bäst. Idag körde jag med ett 16" som känns lite för kort för sågen, man får böja sig onödigt mycket vid kvistning av de undre grenarna när man normalt vilar sågen på låret och framförallt är det väl kort på vedbacken till våren

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback
Huggis  
#40155
nisse skrev:
Huggis skrev:
På vilket sätt skulle förresten den mejseltandade tanden inte vara lika lämplig att kvista med? (såg att skrev något om det i en annan tråd) min erfarenhet är att den mejseltandade är överlägsen alla andra kedjor på alla områden.

Och att 73LP är den överlägset bästa kedjan av dom alla. Jag har dock inte testat windsors kedjor.


Vad är bättre med LP jmf med Stihls RSC? Jag kör mest hva,men svärd o kedjor är stihl bättre på. Särskilt RSC och PMC har jag inte hittat annat märke som varit i närheten.
Jag önskar de kunde göra en enkel rullmall á la hva för oss amatörfilare.

/Nisse


Den har ett sug, om du inte vet skillnaden så rekommenderar jag dig att testa. Men det är mkt viktigt att ryttarna är exakt filade med mall, kedjan får gärna vara filad med mall. Det går mkt snabbare att få kedjan korrekt filad med mall, du behöver knappt se på tanden.

Kedjan drar mjuk och jämnt i virket, den suger sig fast är den bästa beskrivningen jag kan ge. Du producerar betydligt mer med den, men som sagt, den tillverkas ju tydligen inte längre, så jag får ut och leta efter en efterträdare. RCS 1.6 har jag bara testat och den kedjan var väl ok, gillade hårdheten på den. Men den hade å andra sidan mer vibrationer och inte samma sug.

Måste tillägga, sågar du bok, ek eller ask så fila ryttarna med den mindre aggressiva höjden, dvs "hard". Sågar du gran, tall eller björk så fila ryttarna som soft. Var mkt noga med att dom är EXAKT lika höga, minsta lilla atom i skillnad påverkar hur mjukt kedjan går. Kedjan ska vara så pass vass att du ska kunna skära dig.

Har du en ny kedja, börja med att ställa in ryttarna, sen filar du tänderna, sen är det bara å såga. Ryttarmallen förstör yttersta toppen på sågtanden, mkt viktigt att alltid hålla kedjan vass, den är mkt känslig. Därför du måste göra det i rätt ordning.

Och ett till tillägg, istället för att fila tanden i 25 grader, minska lite till 20 grader så går den mkt mjukare. Gäller då förståss främst för hårda trädslag.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40826 Det slutade med att jag inhandlade ett 18" Windsor Super Pro-svärd, jag fortsätter nog med laminerade svärd för viktens skull. Svärdet kostade under 200 kr på Swedol-butiken (som inte hade några Iggesundssvärd) och jag satsar på att det är samma svärd som Oregon ProLite som jag kör i sågverket och är nöjd med.

Någon som kan mera:
Windsor SuperPro = Oregon ProLite
Windsor SpeedTip = Oregon PowerMatch
Windsor DuraTip = Oregon LaserTip
:?:

Priset på Windsor-svärdet var ju mindre än hälften av ett laminerat HVA/Jonsered svärd som ju enligt Huggis är ganska usla. Även ProLite är ju usla enligt denna recensionen, så hellre testa ett billigt uselt svärd än ett dyrt uselt svärd :D Får se i vinter vad det går för.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40830 Jag tycker man får se till vad som finns, se hur bra det funkar för en själv.
Det är svårt o råda, man får helt enkelt prova sig fram.

Utbud på svärd o kedjor är enormt.
Vet man bara vad man vill ha så går det att ordna.

Avatar Fallback
Huggis  
#40918
th skrev:Det slutade med att jag inhandlade ett 18" Windsor Super Pro-svärd, jag fortsätter nog med laminerade svärd för viktens skull. Svärdet kostade under 200 kr på Swedol-butiken (som inte hade några Iggesundssvärd) och jag satsar på att det är samma svärd som Oregon ProLite som jag kör i sågverket och är nöjd med.

Någon som kan mera:
Windsor SuperPro = Oregon ProLite
Windsor SpeedTip = Oregon PowerMatch
Windsor DuraTip = Oregon LaserTip
:?:

Priset på Windsor-svärdet var ju mindre än hälften av ett laminerat HVA/Jonsered svärd som ju enligt Huggis är ganska usla. Även ProLite är ju usla enligt denna recensionen, så hellre testa ett billigt uselt svärd än ett dyrt uselt svärd :D Får se i vinter vad det går för.


Asså, husqvarna funkar säker mkt bra om man typ sågar björk, gran, tall. Men i grovt boke där man lätt klämmer svärdstopen eller får kast så tål dom inte mkt påfrestning. Prolight har alltid varit bra, men nu på sistånne har något hänt med toptrissan i den sändning som vi fått ta del utav.

Användarvisningsbild

Re: Laminerade respektive solida svärd

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71063 Jag skulle fälla några björkar som var för stora för 18" svärdet som sitter på min 372:a, en av dom lutade ordentligt mot husen, så jag ville ha brytmån så bred som möjligt.

Lokale handlaren hade ett 28" svärd på lagret, ett solitt utan topptrissa, ganska skeptisk så testade jag på några stora granar på jobbet. Helt värdelöst gick tungt som fn, ringde handlaren tyckte han skulle beställa ett med trissa, men han gav sig inte sa att det var bara dom solida som funkade & tyckte jag skulle prova på björkarna också. Nån måste ge sig och jag tänkte okej, jag ger det en chans till.

Monterade tillbaka det & filade kedjan riktigt vass, sen släppte jag lite på sträckningen. Precis så kedjan hängde lite. Döm om min förvåning brukar det heta, så åxå i det här fallet, sågen varvade som vanligt trots 28" i stocken! :mrgreen:
Det var helt okej att kvista med, man når långt och slipper böja sig! :lol:
Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Laminerade respektive solida svärd

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71086 Utan noshjul funkar bra, lite sämre do det är mycket körning med nos som instick etc...
Största fördelen är att det kvittar vilken delning det är på sågen, bara kedjans drivlänk har rätt brädd så går det!
De tål lite mer skit o däng oxå.

Absolut största nackdelen är att de kräver mer av operatören.
Kedjesträckning, smörjning etc kräver mer uppmärksamhet.

Kör man mycket är det bättre med noshjul, helt klart!
För bara lte körning duger detta utmärkt!

Se till att det är rent vasst o bra dressat så håller det din livstid!

Avatar Fallback

Re: Laminerade respektive solida svärd

Robertberg  
#71114 Går ett svärd utan noshjul lättare än ett svärd med noshjul?
Är det billigare?
Ses ett svärd utan noshjul som ett "enklare" svärd?

Det känns som att om den enda fördelen är att man kan köra med vilken delning som helst så är inte fördelarna så stora,
Men om det däremot är billigare så kan det väl vara en bra idé att köpa ett svärd utan noshjul om man inte tänker använda svärdet så mycket.

Eller är jag ute och cyklar?

Edit: många svar kanske stod i Manges inlägg, men jag tänkte ju såklart på att man lär sig bättre om man får höra samma sak två gånger :-B

Avatar Fallback

Re: Laminerade respektive solida svärd

Nonkan  
#71169
obantteg skrev:Går ett svärd utan noshjul lättare än ett svärd med noshjul?
Är det billigare?
Ses ett svärd utan noshjul som ett "enklare" svärd?

Det känns som att om den enda fördelen är att man kan köra med vilken delning som helst så är inte fördelarna så stora,
Men om det däremot är billigare så kan det väl vara en bra idé att köpa ett svärd utan noshjul om man inte tänker använda svärdet så mycket.

Eller är jag ute och cyklar?

Edit: många svar kanske stod i Manges inlägg, men jag tänkte ju såklart på att man lär sig bättre om man får höra samma sak två gånger :-B


Svärdet är inte så enkelt bara för att det är solitt. Spetsen är belagd med ett riktigt hårt material (stelit) som lasersvetsas fast. Ett solitt svärd är i princip outslitligt. Det kräver lite mer av sågen också iom att det blir mer friktion. Solida svärd passar riktigt bra i smutsiga miljöer (vägkanter, sandstränder, efter skogsbränder) men är inte så vanliga.

Vi säljer dem mest till uthyrningsföretag som vill ha något hållbart till sågar över 20" när det är få men stora träd som ska ner, typ alléer eller parkträd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).