Motorsåg och handhållet

Laminerade respektive solida svärd

24 inlägg 11245 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laminerade respektive solida svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40005 Tänkte skaffa ett nytt 18" svärd till fällsågen eftersom det gamla laminerade är slitet i spåret och funderar på om man skall skaffa ett laminerat eller solitt svärd. Har ett 24" solitt med utbytbar nos som nästan aldrig används eftersom det känns lite överdimensionerat för "vanliga" trän så där har jag ingen erfarenhet av hållbarheten. Svärdet skall främst användas för fällning i barrskog och vedkapning så jag tycker det borde klara sig med ett laminerat.

Vad använder ni som kör mycket med lite större sågar för typ av svärd?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40008 18" Iggesund skulle jag rekomendera.
Vi kör 15" Iggesunds på vedmaskinen å Iggesund svärden är dom som enl mig håller bäst där.
Husqvarna och jonsereds slits fortare.

Iggesunds svärd 18" för 179kr på swedol

Avatar Fallback

Re: Laminerade respektive solida svärd

Huggis  
#40014 I vanliga fall skulle jag rekommendera oregons pro light svärd, men dom har totalt havererat på sistånne, så jag är själv på jakt efter en ersättare.

Kan någon bifoga en bild på ett iggesundsvärd? speciellt nosen är intressant men även hur svärdet är utformat.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40015 Massivt eller laminerat?

😈

Avatar Fallback
Huggis  
#40018
Mange skrev:Massivt eller laminerat?

😈



Vet inte om du frågar mig, men jag har ingen aning om vad som är vilket. Jag menar ett svärd för dagligt bruk i tuffa förhållanden, ja om inte dom tuffaste. Måste vara tåligare än tex husqvarnas som tex går som smör i solsken.

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#40038 Oregon Power match tycker jag håller ihop bra, finns för både .325 och 3/8

Användarvisningsbild

Re: Laminerade respektive solida svärd

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40043
Huggis skrev:I vanliga fall skulle jag rekommendera oregons pro light svärd, men dom har totalt havererat på sistånne, så jag är själv på jakt efter en ersättare.


Jag har några Prolite-svärd som jag är nöjd med till sågverket. De är nog en 5-6 år gamla och håller ganska länge innan man behöver fila ner lite grader. Denna användning skiljer ju sig förstås mot huggning eftersom toppen inte tar särskilt mycket stryk.


Annars är nog Iggesundstipset något att prova nästa gång man har vägarna förbi Swedolbutiken, kanske med ett Power Match som alternativ.

   TS
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40045
Huggis skrev:
Mange skrev:Massivt eller laminerat?

😈



Vet inte om du frågar mig, men jag har ingen aning om vad som är vilket. Jag menar ett svärd för dagligt bruk i tuffa förhållanden, ja om inte dom tuffaste. Måste vara tåligare än tex husqvarnas som tex går som smör i solsken.


Massivt är ett stycke metall som har skuren skåra i sig.
Lite tyngre o mycket starkare.
Laminerat är 3 delar som är hopsvetsade med hålrum.
Lättare, men mer flexibelt.

Överst: 16" SugiHara .325/1,5 Stora fästet
Mellan: 16" Iggessund .325/1,5 Lilla fästet.
Underst: 15" Iggessund .325/1,5 Lilla fästet.

Avatar Fallback

Re: Laminerade respektive solida svärd

Huggis  
#40054
th skrev:
Huggis skrev:I vanliga fall skulle jag rekommendera oregons pro light svärd, men dom har totalt havererat på sistånne, så jag är själv på jakt efter en ersättare.


Jag har några Prolite-svärd som jag är nöjd med till sågverket. De är nog en 5-6 år gamla och håller ganska länge innan man behöver fila ner lite grader. Denna användning skiljer ju sig förstås mot huggning eftersom toppen inte tar särskilt mycket stryk.


Annars är nog Iggesundstipset något att prova nästa gång man har vägarna förbi Swedolbutiken, kanske med ett Power Match som alternativ.


Power Match är ju ett bra svärd, dock tyngre av förklarliga skäl. Sen hinner vi slita ut svärden för snabbt för att det ska vara lönt att hålla på och byta toptrissa. Sen är den extra vikten inte särskillt välkommen.

Avatar Fallback
Huggis  
#40056 Fina bilder Mange, tack för dom.

Jag vill ha ett lätt och hållbart svärd, vilket rekommenderar du?

Jag kör bara 3/8-kedjor, 1,5.

På vilket sätt skulle förresten den mejseltandade tanden inte vara lika lämplig att kvista med? (såg att skrev något om det i en annan tråd) min erfarenhet är att den mejseltandade är överlägsen alla andra kedjor på alla områden.

Och att 73LP är den överlägset bästa kedjan av dom alla. Jag har dock inte testat windsors kedjor.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40063 Alla fabrikanter har samma kedjor i sitt utbud om man kollar lite, de heter olika o är ibland undanskuffade, men de finns...

Skillnaden mellan LP och BP (Med x eller utan) är formen på den "aktiva" hörnan.
Den rundare (BP) är betydligt mer följsam på stammen vid kvistning o pga sin fårm inte skänner sig så lätt.
Nackdelen med denna är att den kapar lite långsammare o tar något mer effect vid kapning.

Med LP är det viktigt att se till att det är rätt vinklar o form på hörnan så att den inte greppar o vrider eller reser sig. Vid kvistning så tar härnan i o det skapas vibrationer/slitage/problem som man undviker med BP.

Det syns och känns rätt lätt om man jämför på stock.

Att undersöka gammla kedjor säger en hel del, man kan se vad som hänt o hur det filats. Drar tanden på något håll tappas mycket effect o det blir friktion/slitage vilket leder till problem o ökade kostnader.

Om det såm upplevs som vibrationer från kedjan i själva verket är det eller nåt annat skvallrar de gammla uttjänta kedjorna o svärden om.

Finns massor o lära om sånt här, jag har berättat en liten del bara...

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#40074 Kolla denna länken http://www.lotus-equip.com/Sugihara%20Bars.htm
där finns bild på ett lättat sugihara svärd dom är dyra men skall visst hålla bra som tusan !!
en till länk http://www.hev.com/products_sugihara.htm

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#40098
swe#kipp skrev:Oregon Power match tycker jag håller ihop bra, finns för både .325 och 3/8


Lite tungt, men 18" funkar och balanserar finfint på "trä-sjutti-tvåan".

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40102
Huggis skrev:
På vilket sätt skulle förresten den mejseltandade tanden inte vara lika lämplig att kvista med? (såg att skrev något om det i en annan tråd) min erfarenhet är att den mejseltandade är överlägsen alla andra kedjor på alla områden.

Och att 73LP är den överlägset bästa kedjan av dom alla. Jag har dock inte testat windsors kedjor.


Vad är bättre med LP jmf med Stihls RSC? Jag kör mest hva,men svärd o kedjor är stihl bättre på. Särskilt RSC och PMC har jag inte hittat annat märke som varit i närheten.
Jag önskar de kunde göra en enkel rullmall á la hva för oss amatörfilare.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40106 Är dålig på dessa Stihl kedjor...
Får kolla på hemsidan för o se vilken som är vad... :oops:

Principen är dock samma med dessa, de har rund, halvrund o inte rund, precis som de andra...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).