Motorsåg och handhållet

vilken såg för att klyva

9 inlägg 4301 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken såg för att klyva

marco  
#39904 Hej!

Jag skulle vara oehört tacksam för hjälp med en sak. Vi har fällt lite ekar. Efter att klurat lite och tittat på en massa inlägg här har jag kommit fram till att jag skall såga upp dem till plank! :D Jag har kollat på big mill och det ser hur kul ut som helst! :P

Men, nu till frågan. Vad skall jag välja för såg?? Jag har kollat på Stihl, Partner etc... men kan inte komma fram till hur stor cyl. volym och effekt jag behöver för att det inte skall bli trist. Stockarna är på ca 40 cm i diameter. Skulle vara överlycklig för lite tips!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39905 Ju större såg du skaffar dig destu lättare kommer den att gå.

Är du riktigt duktig med såg o sköter den rätt håller det länge.
Små såg med nätta tag kan kålla, men det är stor risk att de går varma.

Det tar rätt hårt på såg o klyva. Detta är ju kanske inte jätte grovt, men det tar ändå hårt.

Köp en såg som klarar det utan att vara skrot när du är klar, du kanske gör om det igen...

Inte under 70cc tycker jag..

Avatar Fallback

Re: vilken såg för att klyva

Huggis  
#39908
marco skrev:Hej!

Jag skulle vara oehört tacksam för hjälp med en sak. Vi har fällt lite ekar. Efter att klurat lite och tittat på en massa inlägg här har jag kommit fram till att jag skall såga upp dem till plank! :D Jag har kollat på big mill och det ser hur kul ut som helst! :P

Men, nu till frågan. Vad skall jag välja för såg?? Jag har kollat på Stihl, Partner etc... men kan inte komma fram till hur stor cyl. volym och effekt jag behöver för att det inte skall bli trist. Stockarna är på ca 40 cm i diameter. Skulle vara överlycklig för lite tips!


Stihls 660 vet jag några som är nöjda med som solo såg.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39945 Har du läst min Ektråd? http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?t=2572

Finns länk där till ett par filmsnuttar när jag klyver Ek med MS660. Jag skulle inte köpa mindre såg än den. Jag tycker 660n är precis lagom hanterbar o kraftfull.

Magnus M

Avatar Fallback
marco  
#39950 Hej och tack för svaren! Jag blev faktiskt inspirerad av dig Magnus M. Det var dina bilder som fick mig att börja fundera på att såga upp dem :-) Se ju riktigt snyggt och kul ut. Jag skall kolla upp de sågarna ni rekommenderar här! Sen kommer man till det där med kedje slipning... något att säga om det? :roll:

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39956 Kul!
Nu vet jag inte var du bor men har du möjlighet så är du välkommen att komma o titta på grejerna.

Kedjeslipning! Det har ju ventilerats en del om det oxå! Sök lite på forumet så finns det massor av info om detta. Jag köpte en Maxxslip. Kostar lite men det är det värt tycker jag. Jag har inte haft några problem med snedsågning. Man får ju hela tiden lika längd på alla tänder o det är nog det viktigaste vid klyvsågning.
Jag använder den till mina andra kedjor oxå samt slipar åt några vedsågande grannar.

Att tänka på om du ska kvartersåga som jag gjorde med ett Big Mill! Mina stockar gick bra med 20tums svärd. Vid klenare stock blir det svärdet för långt. Lite justermån på sågdjupet finns i infästningen av jiggen i sågen men det kan vara så att du måste ha ett kortare svärd om det ska bli bra vid 40cm stock. Detta gäller vid dom första snitten när du delar stocken. När man skivar upp tårtbitarna har det ingen betydelse.
Ska se om jag kan mäta vilka svärdslängder som funkar till givna grovlekar på stocken. OBS! Ovanstående gäller bara vid kvarterssågning. Ska du blocksåga gör det inget med lite för långt svärd.

Magnus M

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39979
Mange skrev:Ju större såg du skaffar dig destu lättare kommer den att gå.

Är du riktigt duktig med såg o sköter den rätt håller det länge.
Små såg med nätta tag kan kålla, men det är stor risk att de går varma.

Det tar rätt hårt på såg o klyva. Detta är ju kanske inte jätte grovt, men det tar ändå hårt.

Köp en såg som klarar det utan att vara skrot när du är klar, du kanske gör om det igen...

Inte under 70cc tycker jag..


Håller med. Jag har har testat med att ta ut en 4"x8" ur en 6m tall med en 242:a och det går men tar en förfärlig tid om man inte vill överbelasta sågen. För denna lilla såg körde jag med en klyvfilad kedja där bara varannan tand hade skovel, på varannan tand var skoveln bortfilad och hade bara den vertikala delen kvar för att minska belastningen. Så en såg med ca 5 hästar typ 372:a/MS440 är nog det minsta man skall ha om man tänker sig göra mer en än en en planka.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40009 Jag kör min hva 3120 (8,4 hk 118cc)i mitt alaska big mill, funkar bra och går snabbt, sedan att man kan tillsätta lite extra olja är ju en fördel.

Har även provat med min Partner 7000 (5,7 hk och 70cc) det funkar lika bra det..

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#40070
marco skrev:Hej och tack för svaren! Jag blev faktiskt inspirerad av dig Magnus M. Det var dina bilder som fick mig att börja fundera på att såga upp dem :-) Se ju riktigt snyggt och kul ut. Jag skall kolla upp de sågarna ni rekommenderar här! Sen kommer man till det där med kedje slipning... något att säga om det? :roll:


Tjena Marco!

Kolla på logosols hemsida så får du en överblick vad du behöver. Rätt kedjor och svärd osv. Maxx kedjeslip kör jag med och är jättenöjd. Det kostar lite men det blir bra. Om du tycker att detta är kul så kommer du bli sugen på en logosol tror jag så kika lite på den redan nu. Om du bor nära Härnösand så är man alltid välkommen till Logosol för att provsåga. Annars så har de trevlig och bra service om du vill få lite tips per telefon.

Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).